Het grote medische vragen-topic

Iemand verstand van vitamine supplementen en het combineren ervan?

Ik slik een mulitvitamine, maar mijn vitb1 en vitb6 was te hoog dus moet daarmee stoppen. Maar nu weet ik niet of mijn ijzer en vitd bijvoorbeeld juist ok was dóór die mulittablet. Assistente zei dat ik ijzer sowieso niet hoef te slikken. Maar dat klopt toch niet? Ik eet geen vlees en bijna geen dierlijke producten dus dan is bijslikken toch handig?
Ik vroeg aan de assistente of ik ijzer en vitd wel los kan combineren en toen zei ze (heel verwijtend, stom mens) ‘ja dat doe je toch al???’, maar even daarvoor zei ze juist dat ik ermee moet stoppen, dus ehhh?

Ik heb wel eens gezocht of ik een calculator kon vinden waar je alles invoert wat je nuttigt en dat er dan uitkomt of je genoeg vitamines/mineralen binnenkrijgt, maar ik kan dat nergens vinden :S (Misschien kreeg ik die te hoge vitb6 juist omdat ik te veel noten eet ofzo? kan ook nog)

Iemand een idee? Wat wordt er aangeraden door artsen?

Zinkzalf, dan droogt het in. Ziet er niet uit, maar 's nachts een laagje doen helpt wel!

1 like

Cronometer, de app kost geld. De website is in de basis versie gratis.

Vitamine d is voor iedereen, vooral in de winter wel aan te raden.

Ijzer is wat lastiger in te schatten, aangezien het ook in veel plantaardige producten voorkomt. Hoeveel supplementeer je daar nu mee per dag?

1 like

Als ik het goed heb een supplementie van 10 mg per dag.

Ik heb altijd geleerd dat kapotte mondhoeken door vitamine tekort komt.

1 like

Maar meten wat je binnenkrijgt is niet altijd de graadmeter voor de voorraden van vitamines in je livhaam. Het kan natuurlijk altijd dat je lichaam het niet genoeg opneemt.

True. Maar het is wel een eerste stap toch? Anders weet ik het ook niet.
Of ik moet een tijd met supplementen stoppen (hoe lang?) en dan opnieuw bloedprikken? Al weet ik dan nog niet hoe het zit met de opname…

1 like

Er is dus getest dat je b1 en b6 te hoog waren. Hebben ze je ijzer en b12 ook getest?

B12 krijg ik injecties voor. Ijzer was goed, maarja ik weet niet of dat ook komt door de multivitaminetablet waar ik juist mee moet stoppen door die verhoogde vitb1/6.

ah ja ik snap nu je probleem. Als ik jou was zou ik dan doorgaan met het slikken van losse ijzerpreparaten, of bijvoorbeeld floradix drinken. Plantaardige ijzer wordt moeilijk opgenomen door ons lichaam, en aangezien je ook een b12 tekort hebt, is een ijzertekort niet gek.

1 like

Ik heb het ook al in het sekstopic geplaatst, maar misschien is dit een betere plek. Ik heb last van te gespannen bekkenbodemspieren en heb hierdoor pijn tijdens seks. Ik heb het idee dat het probleem nog niet heel erg is, dus ik wil eerst zelf kijken of ik het op kan lossen en niet gelijk bekkenbodemtherapie. Heeft iemand van jullie dit ook gehad en toevallig tips voor oefeningen of zo?

Weg

Ik merkte vanochtend opeens dat ik tientallen hele kleine (witte) bultjes / puistjes op mijn kin richting mijn hals heb. Volgens mij is het geen acne want daar heb ik last van (gehad) en ik heb dif zo nog niet eerder gehad. Het jeukt niet en doet ook geen pijn. Iemand tips wat ik vooral wel of niet moet doen?

Wat vervelend, ben je er al eens voor bij je huisarts geweest? Ik heb wel eens gelezen dat ene menstruactiecup buikpijn kan verminderen en de duur kan verkorten maar ik weet niet zo goed of dat echt waar is. Ik heb even gegoogeld over magnesium, omdat ik dacht dat dat wat deed, en volgens https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/39588-pms-verminderen-van-klachten-bij-het-premenstrueel-syndroom.html is dat inderdaad zo. Misschien kun je een voor een dingen van het lijstje daar proberen?

1 like

Klachten rondom menstruatie zijn bij mij grotendeels verdwenen toen ik aan de pil ging. Ik had altijd last van extreme duizeligheid vlak voor mijn menstruatie en dat is nu helemaal weg. Ook buikpijn en bloedverlies is veel minder. Al verschilt het wel erg per persoon hoe je op hormonale anticonceptie reageert, misschien de moeite waard om het in ieder geval te proberen?

1 like

Ik dacht dat oor juist lager meet? Ik heb geleerd dat je er 0,5 bij op moet tellen.

En het oor (schelp) goed naar achteren en omhoog trekken.

Ik herken het wel een beetje wat je hebt. Maar ik ben er achter gekomen dat het bij mij deels met mijn cyclus te maken heeft. Voor mijn eisprong en voor mijn ongesteldheid heb ik altijd verhoging. Maar heb ook verhoging als ik bv. moe ben etc. Heel irritant. Maar heb geen antwoord op je vragen helaas :frowning:

En idd via oor moet je er 0,5 bij optellen.

1 like

Ik werk in het ziekenhuis en wij tellen er geen 0,5 bij op hoor! Wij nemen het aan als de correcte temperatuur. Als je elke keer met hetzelfde apparaat meet heb je een eerlijker beeld van temperatuur verschillen.

Wij nemen geen rectale temperatuur op ivm hygiëne redeneren en dat patiënten het een beetje akward vinden. Wij meten namelijk bijna drie keer per dag de vitale waarden en meer als daar reden tot is.

2 likes

Heb je de temperatuurschommelingen met zeker ook subfebriele temperatuur (boven 38) icm vermoeidheidsklachten wel eens laten onderzoeken door je huisarts? Of internist. Afhankelijk van je klachten heb jij naar mijn idee wel recht op wat bloedonderzoek.

Weet iemand hoe het ook alweer zit met cetirizine en vermoeidheid?
Ik heb een (paar) jaar terug begrepen dat die voor vermoeidheid/slaperigheid kunnen zorgen die 12 uur na het nemen van een pil erin kickt. Daarom zou je het het beste rond het middaguur kunnen nemen zodat je, wanneer die vermoeidheid toeslaat zo’n 12u later, in je bed ligt/slaapt en er minder last van hebt. (Heb dit toen zelfs nog op het forum gepost geloof ik maar kan het niet terugvinden dat was het EGF nog wss.)
Nu heb ik net nieuwe pilletjes gehaald en op internet lees ik dat de vermoeidheid (als je daar al last van hebt) juist meteen toeslaat en dat je ze dan het beste 's avonds kan slikken.
Iemand die mij kan vertellen welke van de twee juist is en wanneer ik de pilletjes het beste kan slikken?