Huishoudtopic #1

Pot leeg scheppen en dan een paar theelepels citric acid erop deppen met een vochtig doekje. Dit een paar uur laten zitten en dan lost de urine aanslag op.
En niet slecht voor het milieu!

Daarna bijhouden door af en toe een theelepel citric acid in het water te gooien en nachtje laten staan.

2 likes

Gedistilleerd water + azijn werkt goed op stoffen meubels. Vlek opnieuw vochtig maken door te deppen met azijn. Paar minuten laten zitten en dan met droog keukenpapier deppen. Dan deppen met gedestilleerd water + droog deppen met keukenrol. Dan drogen met een haardroger.

Belangrijk om geen kraanwater te gebruiken maar gedestilleerd water. Kraanwater bevat mineralen die dus die vlekken veroorzaken.

Misschien even achterop de bank eerst een stukje testen om te zien of de azijn oké is op de stof.

3 likes

Ik heb een keer een hele vieze wc in een studentenhuis schoongekregen met deze manier: baking soda strooien in de pot en even laten staan een paar uur. Vervolgens schoonmaakazijn overheen gegoten (dan gaat het ook schuimen) en een paar uur laten staan. Vervolgens een chloorbad. Het was toen echt als nieuw.

3 likes

Ik las laatst dat dat met Spa rood kan omdat het koolzuur de vlek los bubbelt oid, plantenspuit vullen met Spa rood, erop spuiten en dan deppen en net zo lang herhalen totdat de vlek eruit is.

4 likes

Wat een goede tips! Bedankt @Spaarlamp @Batalash @lemur ik ga aan de slag!

1 like

Nog een tip voor alle andere soorten vlekken (en vieze geurtjes): enzymreinigers.
De enzymen weken het vuil los in een paar minuten. Daarna kun je de vlek dus zo opdeppen met een keukenrol.
Ik heb zo zelfs oude bloed vlekken uit een wit (!) linen gordijn gekregen en een laag van jarenlang aangekoekt vet bovenop de keukenkastjes in onze huurwoning. Niets anders hielp behalve enzymreiniger.
Ik ben zelf groot fan van Biokleen maar ik weet niet of dit in NL verkrijgbaar is.
Ik hoop dat steeds meer mensen agressieve en giftige schoonmaakmiddelen laten staan want die zijn vaak echt niet nodig!

8 likes

Hier gaat m’n huisvrouwhart sneller van slaan :heart: Dankje voor de tip

2 likes

Ik gebruik standaard bij de witte was van die zakjes die ik koop bij de Action. De rechter in de middelste rij.

Ik heb wel eens dat er een bloedvlekjes in mijn hoofdkussen zitten vanwege wondjes, maar zelfs die gaan er mee uit.

3 likes

Ik ga straks poging 4829334345622 doen om mijn ramen streeploos te zemen, dus als iemand tips heeft :raising_hand_woman:t4:

De doekjes van Pella EU; wordt alles streeploos schoon mee!

Ik weet niet of het nog werkt als het al verkleurd is, maar mijn moeder doet een scheutje azijn erbij. Dat helpt tegen het vergelen.

1 like

Zemen met heet water en een rauwe ui erin! Werkt als de tierelier

1 like

Waarschijnlijk heb je ze inmiddels al gezeemd, maar ik maak altijd een sopje met schoonmaakazijn en een druppie afwasmiddel. Dan spons in het raam in, trek ik het droog en daarna pak ik een oude lap (of bijvoorbeeld een oude kussensloop) en boen ik het raam nog een keer droog. Altijd streeploos👌🏻 Succes!

1 like

Buiten in de zon laten drogen helpt ook!

Ooo net mijn Stan smiths en die van mijn zoon schoongemaakt met een wonderspons, daarna een microvezeldoekje en tot slot die cleaner voor witte sneakers van de H.ema die hier ook al werd getipt. Een paar nieuwe veters erin en wow! Wat een verschil. Baal dat ik geen voor/na foto’s heb gemaakt maar ben er echt heeeeel blij mee!

6 likes

Weet iemand wat the pink stuff bij big bazar kost? Goedkoper dan online?

Ja volgens mij maar iets van 2-3 euro.
Goed spul dat trouwens!

Oh top! Ga ik even langs de big bazar. Ben echt helemaal onder de indruk van de video’s op tiktok van dat spul, ik moet het hebben :stuck_out_tongue: Voor de voorjaarsschoonmaak!

Haha ja ik heb het een aantal maanden gekocht en het is echt zeer effectief!
Pas er wel mee op op wat je het smeert want het is ook een soort schuurmiddel. Dus als je bijvoorbeeld je deuren gaat doen heb je kans dat je de verf er afschuurt.

2 likes

Wauw, nog nooit van The Pink Stuff gehoord voor ik het hier las, maar ik krijg er Quick n Brite vibes van! Dat was altijd op tv eind jaren 80 en in de jaren 90 als ik vakantie had of ziek thuis was van school. Nooit gebruikt maar ik vond de filmpjes fascinerend. :sweat_smile:

9 likes