Huishoudtopic #1

Misschien eerst zo’n wonder sponsje proberen? Die kun je zonder zeep oid gebruiken, werkt hier heel goed op de muren.

St Marc is ontvetter, maar kans is dat je er ook wat verf mee van de muur haalt… Zou het sowieso niet oververven zonder te ontvetten!

Oh goede, volgens mij heb ik die beneden nog liggen ook!

@mikselke staat ook nog bij de verfspullen, goed idee om dat voorzichtig te proberen.

Douchewand met antikal, de rest met een doekje en groene zeep. Vind ik heel prettig werken!

Bad en wasbak doe ik met allesreiniger en water. en hier stond ook Cif maar dit blijkt geen goede tip te zijn, dus vergeet maar gauwDraag wel schoonnaakhandschoenen omdat na die tijd mijn handen anders echt vies voelen.

Tegels van de vloer doe ik met water en azijn.

Tegels van de muur doe ik of met allesreiniger of met method douchespray (eerst op een onzichtbare plek proberen!)

De spiegel die ik gewoon met glassex en dan merk van de Lidl.

3 likes

Ik doe eigenlijk alles met allesreiniger. De douchecabine eens in de zoveel tijd met Wc Eend (hier geleerd), wel wekelijks met Glassex.

Ik ken chif niet, bedoel je schuurmiddel cif? Ik zou zo min mogelijk schuurmiddel gebruiken. Je maakt daar juist alleen maar kleine krasjes mee waardoor vuil zich sneller hecht. Zo af en toe gebruiken als je iets echt niet schoon krijgt kan, maar ik zou het zeker niet standaard gebruiken

2 likes

Oh ja dat bedoel ik idd! En goede aanvulling, ik doe het ook alleen als er echt teveel aanslag zit en niet elke maand.

1 like

wij hebben zo’n last van schimmel in onze kleine badkamer, in de voegen. ik weet van de spray van de action en gebruik die ook af en toe, maar is er ook iets wat ik ‘tussendoor’ kan gebruiken? vind die spray van de action te heftig om vaak te gebruiken eigenlijk. had al bleek geprobeerd met een schuurspons maar dat deed niks. gebruik tussendoor ook zo’n badkamerspray voor het vuil, maar dat doet ook niks tegen die schimmelplekjes. en ik lucht al zoveel mogelijk en zet de radiator bijv al aan voor het douchen, maar wij hebben een heel vochtig (huur)huis en niks lijkt te helpen :cry:

Ik heb trouwens vorige week die anti kalk wc eend op de badkamertegels in de douchehoek gebruikt. Achteraf misschien niet heel handig doordat dat spul blauw is en de voegen nu ook een beetje blauw zijn, maar dat spul werkt als een trein. Je kunt nu precies zien tot waar ik dat spul heb gebruikt haha, dus binnenkort maar even de rest ook doen

Ik hoop dat je het op de foto hieronder een beetje kunt zien, maar ik ben vanaf de hoek ongeveer 6 tegels naar links en omhoog gegaan.

1 like

Je kan beter een goede ontkalker gebruiken, Cif is hier echt niet voor geschikt en in de loop van de tijd vreet je heel je bad en wasbak op. Elke vorm van beschermende laag schuur je ermee af waardoor vuil en bacteriën juist hun gang kunnen gaan. Iets als Antikal is prima.

1 like

Ik zie op tiktok steeds filmpjes dat mensen de voegen van hun tegelvloer schoonmaken Lysol, een toiletreiniger oid, weet iemand of wij in NL ook zoiets hebben?

Ik denk dat dat hetzelfde is als de blauwe wc-eend

Zou ik de blauwe wc eend ook kunnen gebruiken voor de badkamervloer? Ik dweil altijd met allesreiniger maar een deep clean kan de vloer wel gebruiken. Voegen zijn donkergrijs dus dat zal geen probleem opleveren. Of zijn er andere middeltjes die een deep clean mogelijk maken?

Ik was in eerste instantie ook enthousiast over wc eend, maar ik zou het echt afraden. Alles lijkt nu juist extra snel kalk aan te trekken plus er zijn wat spetters op de wandstang van de douche gekomen, dat is aluminium en nu gaan roesten :pensive:

3 likes

Zo, wc-eend maakt meer kapot dan je lief is.

14 likes

Is hier dan wel een andere goede tip voor? De glazen douchewand met kalkaanslag?

Omg! Goed dat ik het nu lees, wilde vandaag flink aan de slag met de blauwe wc eend…

Azijn, minder krachtig maar werkt ook goed. Je kunt bijvoorbeeld keukenpapier drenken in azijn en dan op de douchewand ‘plakken’. Anti-kal werkt ook goed maar geen idee hoe goed dat is voor de douchewand, het is er wel echt voor gemaakt natuurlijk maar dat zegt ook niet altijd wat.

1 like

Gewoon antikal en het goed bijhouden. En voor goed schoonmaken van de voegen hg of blue wonder tegen schimmel.

1 like