Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Wat is de beste dag in de week om boodschappen te doen om de meest verse spullen te halen, het rustig is en er het meeste op voorraad is? Zondag heb ik het idee dat niks meer van de groenten vers is. Maandag wachten ze op nieuw voorraad, zou dinsdagochtend de beste dag zijn?

Dat verschilt per supermarkt, dan kun je het beste vragen bij jouw supermarkt wanneer er vracht komt. Wij krijgen idd niks op zondag dus dat is niet vers van de leverancier maar het is wel gewoon goed. En we krijgen elke andere dag groentevracht maar het wordt first in first out gevuld. Dus als je de langst houdbare wil pak je de onderste of de achterste.

Hoe andere mensen hun wc poetsen. Vet stom maar ik ben daar zelf vet onzeker over. Want ik wil het superschoon hebben maar geen idee of ik het goed doe :rofl:

Hoevaak poets jij de wc
Waarmee Maak je schoon? Bleek, alles reiniger? En dan met microvezel doek en gooi je hem dan na gebruik weg of gooi je hem in de kookwas?

Draai je dan voor 3 doeken een hele was of spoel je uit met heet water en gooit het in de mand totdat je volle was hebt met handdoeken etc.

Hoe maak je na gebruik je emmer schoon.

Zoveel vragen

4 likes

1 keer per week, vriend en ik werken allebei full time en sporten veel, de wc thuis wordt niet veel gebruikt. Ik schrob altijd met wc eend met de borstel, laat dat even zo staan en maak ondertussen het fonteintje schoon met een doek en method alles reiniger spray, de vloer ook en dan met de andere kant van het doekje en allesreiniger spray de bril en buitenkant pot. Meestal was ik diezelfde dag schoonmaakdoeken en badmat samen in 1 keer.

1 like

1x per week.
Alles wat je aanraakt doe ik met hygiënische doekjes of met allesreinigerspray en wcpapier.
Ik gebruik wc-reiniger van ecover, dat spuit ik onder de rand, dan effe boenen met de borstel en klaar.

1 like

Hoe het ‘hoort’ is:
Sanitairreiniger in de pot spuiten, bril en klep weer dicht doen.
Schoon naar vuil met een klamvochtige microvezel doek: beginnende bij de deurklink, alle wanden (behalve die rondom het toilet), spiegel, eventueel plankjes of planchet, wastafel van buiten naar binnen, druktoets van de wc, wand rondom toilet, klep bovenkant, klep binnenkant, bovenkant bril, onderkant bril, buitenkant pot, wc borstel gebruiken om reiniger in te borstelen, wc doortrekken terwijl je de borstel in de stroom houdt, rand van toiletpot met doekje, bakje van de borstel droog maken met wc papier en daarna de microvezel doek erdoorheen.
Als laatste dweil je de vloer met een klamvochtige microvezel mop.
Dat alles met enkel koud water, geen extra zeep of producten en zeker geen warm water.
Dat alles wekelijks is voor een tweepersoons huishouden prima.

Dagelijks ‘hoor’ je de tastvlakken te doen: schakelaar, kraan, bril, borstel.

Oh overigens wissel je bij elke stap van vlak op je microvezel doek en vouw je hem tot je alle kanten hebt gehad en dan pak je een nieuwe.

39 likes

Wow wat goed en uitgebreid uitgelegd.

Ja zoiets doe ik idd ook.

1 like

Haha, is niet vaak dat ik iets nuttigs kan vertellen met betrekking tot mn werk (projectleider ziekenhuisschoonmaak), dus vind ik leuk.

8 likes

Waarom ‘zeker geen warm water’? Het is er bij mij ingestampt dat iets zonder warm water nooit schoon kan worden (wat natuurlijk ook onzin is, maar ik was benieuwd naar waarin hij het andere uiterste)

5 likes

Ik ben echt zo benieuwd naar het antwoord. Dit is m’n hoogtepunt van de dag, jongens. Hou expres dit topic open, hahaha.

6 likes

Hahaha.

Ik geloof omdat warm water een betere broeiplek voor bacteriën is.

Dat warm water is volgens mij meer omdat je dingen dan vaak makkelijker losweekt.

Ik wacht ook in spanning. Maak al jaren mijn toilet verkeerd schoon. En die op het werk ook. Oeps.

2 likes

Bacteriën zijn dol op water, vooral warm. Hoe meer warmte hoe sneller ze vermenigvuldigen. Microvezel ziet er onder een microscoop uit als klittenbandhaakjes, die wil je vullen met vuil dus je vult ze maar met een heel klein beetje water, zodat daar ruimte genoeg voor overblijft. Het klein beetje water heb je nodig om vuil los te weken van het oppervlak, maar wil je dus zoveel mogelijk voorkomen.
Het enige waarom warm water altijd nodig was in sopjes is omdat het vet losweekt, maar als je ‘klittenbandhaakjes’ gebruikt neemt schrapen dus die werking over.
Als iets echt vet is (olie) moet je een ontvetter gebruiken ipv warm water, maar vuil zelf is niet vet dus dan is dat niet nodig.
Residu van bijvoorbeeld luchtverfrisser kan wel vettige wanden opleveren en dan zal je misschien dus iets moeten doen met een ontvetter. Dan maak je een sopje met een ontvetter, gebruik je een wegwerpdoekje (bijvoorbeeld zo’n gele) om het vet weg te krijgen en ga je daarna nog steeds met alleen water en microvezel erover om ook het vuil te verwijderen en daadwerkelijk te reinigen.

@Gustav

23 likes

Nee. Het enige nadeel is dat je de geurbeleving mist. Is ook iets waar we tegenaan lopen in het ziekenhuis, want leg een mevrouw van in de 70 maar uit dat ondanks dat het niet naar lavendel en eucalyptus ruikt de bacteriën en verontreiniging echt weg is.

10 likes

Ik gebruik microvezel doeken maar wel die van de action hahaha. Zeker niet goed genoeg?

En dan spoel ik ze uit met warm water en gooi ik ze in de kookwas 95c maar dat uitspoelen is dus eigenlijk ook geen goed idee?

Jawel hoor, gebruik zelf ook die van de action thuis. Microvezel is microvezel. Het slijt alleen wat sneller, maar je merkt het vanzelf als je doekje dun wordt.
Wassen het liefst met een neutraal wasmiddel (geur is vettige toevoeging en vult de haakjes al iets) en zonder wasverzachter (vult ook), op minimaal 60 graden als je wasprogramma langer is dan een uur. Als jouw wasmachine korter dan een uur doet over het 60 graden programma kan je beter op 90 graden wassen.

2 likes

Stel je hebt een kind en gaat daarmee in een draaimolen (om je kind in de gaten te houden/zorgen dat hij niet eraf valt), betaal je dan ook een kaartje voor jezelf? Ik neem aan van wel, maar dit kwam ineens in me op🤔

2 likes

Ik vind deze schoonmaaklessen echt razend interessant. Al voel ik me ook een smeerlap. Maar ook niet zó erg dat ik er echt iets ga veranderen denk ik, behalve dan met veel plezier deze berichten lezen.

26 likes

Hahaha die wijkt niet ver af van dit. Keukens vallen in een ziekenhuis ook onder ‘sanitair’, omdat het een natte ruimte is.
Principe blijft: koud water, microvezel (als we overigens heel precies worden is klamvochtig 30ml water per doekje, dus als je je huis gaat schoonmaken van top tot teen maak je er 10 nat met 300ml), van schoon naar vuil en boven naar beneden.

1 like

Ik wil nu heel graag een microvezeldoekje onder de microscoop bekijken. Dankje voor de toelichting!

2 likes