Huizen/woningmarkttopic #3

Nou, mijn vloer kostte geen 1500 euro hoor en tapijt is geen optie met allergieën :yum: Ik vind het overigens niet vreemd want in de meeste huizen liggen hele lelijke vloeren en ik vind dat super bepalend voor je inrichting.

5 likes

Oké nog één keer voor the people in the back:

Omdat niet iedereen ooit vertrekt naar een andere (koop)woning en mensen in huurwoning óók graag een inrichting naar smaak hebben.

85 likes

Ja dat kennen ze niet in België.

17 likes

Ja ik ga waarschijnlijk de komende 10 jaar nog niks kunnen kopen, zou zonde zijn als ik al die tijd in onpersoonlijke bunkers moet verblijven :sweat_smile:

3 likes

Ben jij mijn partner? :joy:
Wij kwamen in 2018 in dit huurappartement wonen, partner wilde er weinig geld insteken want ‘we wonen over 2 jaar toch weer ergens anders’.

Toen toch maar op zijn manier alles zo goedkoop
mogelijk gedaan.

Eindstand; het is 2023 en we wonen hier nog steeds met geen beter vooruitzicht door de huizenmarkt. Was wel iets comfortabeler geweest als we in die vijf jaar een iets mooiere, minder goedkope laminaatvloer / gordijnen / etc hadden genomen. Ipv dat alles na 2 jaar al zijn beste tijd had gehad. Geen sneer naar jou hoor, maar wel echt iets wat ik iemand anders zou adviseren; richt het gelijk in zoals je wil, ga niet voor het goedkoopste.

Wooncomfort, koop én huur, is belangrijk.

6 likes

Ja want je vloer is echt zo belangrijk voor het genot van je woning, zelfs als een nieuwe vloer maar 5 euro zou kosten zou ik het er nog niet voor over hebben. Ik zie ook niet echt op welk punt je de aanname kan maken dat ik stel dat iedereen uiteindelijk toch een koopwoning zal hebben, ik leg mijn vrijheid en geluk gewoon niet in een vloer. Zelfs niet met beroepsmisvorming.

Dit vraagt om een poll, brb.

1 like

Helemaal prima dat jij je geld niet aan een vloer zou uitgeven. Dat is wel wat anders dan zeggen “ik snap niet dat mensen geld in een huurwoning steken”. En dat laatste is waar ik op reageer en is gewoon nonsens. Ook mensen in huurwoningen willen gewoon leuk, mooi en comfortabel wonen. En wat dat is, is voor iedereen verschillend.

5 likes

Nee disclaimer dan, ik snap niet dat mensen geld steken in zaken voor de huurwoning die ze waarschijnlijk niet kunnen recupereren terwijl je heel je sfeer kan maken door meubels, accessoires en schilderwerk. Mij niet gelaten dat iemand 1500 geeft aan een vloer om die er straks uit te gooien omdat de volgende die toch niet wilt hebben, het is naar mijn mening geldverspilling en milieuvervuilend.

4 likes

Nou sowieso wel meer hoor. Het allergoedkoopste laminaat bij de praxis is nu 7 euro p/m. In een appartement van 50m2 ben je dus al 350 euro kwijt (+ ondervloer + plinten). Als je verwacht dat je een goede vloer gratis of voor 50 euro mag hebben dan heb je echt nog nooit een vloer gekocht haha.

1 like

Dat heb je toch met een koopwoning net zo goed? Als de volgende je huis koopt dan legt ie er toch ook gewoon wat anders in?

4 likes

Of die komt er dus (voorlopig) niet. Er zijn genoeg mensen die om die reden niet overal vloerbekleding hebben of niks voor de ramen hebben (behalve kranten misschien). Maar dat is denk ik vooral te danken aan woningcoöperaties die verplichten om de woning kaal op te leveren.

5 likes

Dit. Heb vorige maand mijn huurwoning opgeleverd (wel vrije sector). Heb nieuwe huurder aangedragen en had eigenlijk allerlei zaken aan haar verkocht (om de discussie voor te zijn: laminaatvloer was gratis :stuck_out_tongue_winking_eye:).
Maar nee alles moest eruit want ze gingen de keuken verbouwen. Dus zo’n 70m2 laminaat eruit gehaald terwijl je ook alleen in de keuken een stuk eruit kan halen zou je zeggen. Eindstand: o nee we gaan de keuken toch niet verbouwen. Zo zonde…
En bij andere bewoners die eruit gaan en die geen nieuwe huurder aandragen moet echt alles eruit. Heb afgelopen jaar van 3 appartementen gehoord dat ze laminaatvloer van 1 jaar oud eruit MOESTEN halen van de woningcoörporatie :neutral_face:

5 likes

Is jullie WOZ waarde ook zo belachelijk gestegen? In twee jaar tijd hier gewoon 36%??

Ik zag het net bij de gemeentelijke belastingen. De waarde was twee maanden nadat we gekocht hadden blijkbaar al 30.000 hoger dan we betaald hebben, en toen was de markt al net op z’n hoogst. Ik ben benieuwd of het dan volgend jaar ook weer gaat dalen, maar dat zal wel niet zo werken.

Dit was bij ons ook en ik heb daar bezwaar tegen gemaakt met ons taxatierapport. De gemeente waar ik woon was het met mij eens dat de WOZ niet boven een taxatiewaarde van 2 maanden eerder kan liggen. Ging om een halve ton oid. Maar dit jaar weer fors gestegen inderdaad. Dat is echt het gevolg van de huizenmarkt en dat de prijzen over 2021 heen nog zo zijn gestegen.

2 likes

Ik zat net naar aanleiding van jouw post te kijken op wozwaardeloket en hier gaat de woz waarde in een jaar tijd ruim 24 procent omhoog ja… Ik heb geen taxatierapport om te onderbouwen dat t niet klopt en vind t ook een beetje zonde van de resources bij de gemeente om bezwaar te maken voor hooguit een paar tientjes financieel voordeel als ik gelijk krijg. Ik denk dat het gunstiger is om de woz waarde door te geven aan de bank zodat we naar een lagere risicoklasse voorde hypotheek gaan en dus lagere rente gaan betalen.

4 likes

ING niet!

3 likes

Mijn bank (ING idd) niet

1 like

Ik kreeg online een brief over de waterschap- en gemeentebelastingen en daar stond het in! Online in dat portaal zie ik ook nog niks.

1 like

Vind dat gezien de stijging marktwaarde nog best meevallen. Edit: want volgens mij vergis je je een beetje in de top van de markt.

Edit: vind de ‘schrik’ om wat in veel gevallen nog geen 5-10 euro per maand is een beetje vreemd

2 likes