Huizen/woningmarkttopic #3

Wij hebben een sociale huurwoning sinds vorig jaar. Toen voldeden we nog aan de inkomenseis, op dit moment zouden wij te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Maar nu krijg ik daarnet een e-mail dat wij huurverlaging krijgen omdat wij in 2021een laag gezamenlijk inkomen hadden. In 2022 en 2023 zou ons gezamenlijk inkomen echter al te hoog zijn. Iemand een idee hoe het dan zit met die huurverlaging? Hebben we daar dit jaar wel recht op en pas vanaf volgend jaar niet meer of eigenlijk dit jaar ook al niet?

1 like

Tja droomhuis…in zekere zin wel ja. Ruime woning met vijf ruime slaapkamers en een ruime prachtige tuin gunstig gelegen. Locatie is ook perfect in alle opzichten.
Top buurtje en er een hele vriendengroep bij gekregen.

Nadeel is dat de aannemer behoorlijk wat steken heeft laten vallen en nu failliet is, zon 20k is zo poef in rook opgegaan. Veel frustratie en stress veroorzaakt wat een smerige nasmaak heeft gegeven. Erg jammer, we kochten het namelijk wel als ons droomhuis.
We beseffen ons ook we niet mogen klagen hierover, moet je kijken wat we hebben, maarja, de wond is nog vers zeg maar.

Verder wonen we er heerlijk en zullen we ons er over heen moeten zetten, maar makkelijk is het niet.

2 likes

waarom verf je niet zelf? super makkelijk en als je morst kan je het van het glas krabben haha. Mijn ouders wouden perse een beits voor de ramen dus ik doet dat ieder jaar in de lente. 10k is wel echt een bedrag dat ze erop plakken omdat ze eigenlijk geen zin erin hebben.

Is met een hoogwerker ook dakkapellen enzo en we willen wel dat het goed gebeurt. Verven is nog wel te doen in mijn ervaring maar schuren komt wel nauw.

1 like

Pas volgend jaar niet. Vanaf juli gaan de nieuwe huren in en dat gaat idd over je inkomen van 2021. Heb nog een jaartje minimale verhoging en daarna is het uit met de pret.

1 like

Wij willen ons huis graag verbouwen en zouden daar graag hypotheek voor willen afsluiten, of huidige veranderen. Zitten echt in de beginfase en zijn aan het onderzoeken wat mogelijk is. Huis destijds gekocht voor 150.000 euro. Ik zie dat de WOZ-waarde nu 280.000 euro is. Hoe werkt dat? Kijken ze naar die woz-waarde om te bepalen wat mogelijk is? Of voornamelijk naar inkomen? Ik ben zo’n leek op dit gebied…

1 like

Deze vraag is hier door niemand te beantwoorden want regels zijn overal anders. Zul je mee naar je hypotheekverstrekker moeten.

6 likes

Duidelijk, haha, ik heb echt geen idee hoe het allemaal werkt. Even afspraak maken dan maar

1 like

Waarschijnlijk moet je een nieuwe taxatie van je woning laten opmaken. Een met waarde voor en eentje na verbouwing. Zit die ruimte in de waarde van het huis en jullie inkomen? Dan kan wellicht de hypotheek opgehoogd worden. Dit in een hele kleine notendop hoor. Lekker even met de financieel adviseur om tafel. Wellicht zijn er nog wat potjes mogelijk.

4 likes

Ik vind het zo lastig. Ben opzoek naar een huis, maar koop in mijn eentje dus zit echt aan de onderkant van de markt. Komt in mijn omgeving weinig te koop. En als het te koop komt wordt er enorm overboden en is het in No time weg.

Nu is er een woning die klein is (en oud, best wel slechte staat). Heb een bod gedaan onder de vraagprijs. Kreeg vandaag reactie dat ze een hoger bod hebben maar nog wel willen afwachten ‘wat de markt doet’. De woning staat al twee weken online, dat is echt heel lang voor hier.
En nu twijfel ik zo of en hoeveel ik mijn bod ga verhogen. Wil ook niet teveel betalen, maar wil ook zo graag eindelijk een huis. Vind het proces van een huis kopen echt heel stom eerlijk gezegd. Had er altijd een rooskleurig beeld van maar vind er geen zak aan.

Ik zou het laten afhangen van klein, oud en slechte staat. Hou je nog geld over om daar wat aan te doen? Wil je specifiek dit huis of wil je een huis? Als dit gewoon een huis is om de markt op de komen waar je nu meer dan je eigenlijk wilt voor gaat betalen zou ik het in een dalende markt niet doen.

8 likes

Ik heb net hypotheekrente aftrek aangevraagd middels een voorlopige aangifte. Ik wil het per maand laten uitbetalen. Gaat dat dan gewoon automatisch nu ik de voorlopige aanslag heb opgestuurd? Ik zag nergens de optie om aan te klikken dat je het maandelijks wil ipv in 1 keer.

1 like

Ja klopt, als je een voorlopige aanslag indient, krijg je het maandelijks terug

2 likes

Ok chill!

1 like

Was dat ingewikkeld? Mijn hypotheekadviseur raadde me aan hulp in te schakelen van een fiscaal adviseur bij het doen van een voorlopige aangifte mbt maandelijkse hypotheekrente-aftrek én de aftrekposten die je hebt na het kopen van een huis…is dat echt zo ingewikkeld? Hebben anderen dit zelf gedaan of was hulp toch wel fijn?

Ik vond het goed zelf te doen, als je twijfelt kan je ook de belastingtelefoon bellen. Dat is gratis. Het lastigst vond ik in welk jaar je de aftrekposten moet opgeven als je ze deels in het ene jaar maakt en deels in het andere jaar. Wij hadden bv hypotheekadviseur, taxatie en bouwkundige keuring in 2020 betaalt en de overdracht was in 2021. Daarvoor had ik de belastingtelefoon gebeld en moest van alles anders invullen waar ik zelf nooit opgekomen was, maar ik weet van anderen die in deze situatie alles gewoon in 2021 hadden opgegeven en dat ging ook goed. Hypotheekrenteaftrek doe ik wel jaarlijks ipv maandelijks.

1 like

Oh nee ik vond het niet zo complex, gewoon goed lezen en de nota van de notaris en de gegevens van de hypotheekverstrekker er naast houden en je kunt alles zo invullen.

4 likes

Ohja ik heb dat ook, deels 2022, deels 2023. Ik ga wel even kijken of ik er zelf uitkom, evt met hulp van de belastingtelefoon. Thanks!

1 like

Ik begrijp je, ik heb ook alleen gekocht (de enige reden dat ik dat kon, was dat ik in een regio woon waar de prijzen nog iets lager zijn). Ik begrijp de verleiding, maar ik zou proberen nu niet boven je budget te gaan voor een oud huis in slechte staat (tenzij je echt een klik hebt met het huis). De stress van onverwachte extra kosten en verbouwingen als je al heel erg op je limiet afbetaalt, is het in mijn ogen niet waard. Als het echt een coup de foudre is, kan je misschien iets verder gaan, maar niet voor een random versleten huis, omdat je een huis wil.

5 likes

Iemand ervaring/ tips om iets te kopen dat momenteel nog verhuurd is? In BE. Heb uitgezocht hoe het zit met opzeg voor eigen bewoning (6 maanden), dat is geen probleem. In die overgangsperiode hoef ik zelf geen huur te betalen, dus tijdelijke “dubbele” lasten zijn geen issue (huur dekt de afbetaling niet).
Ik heb bewijs van betaling opgevraagd, ik veronderstel dat dat gangbaar is?

Moet ik nog ergens aan denken? Vind het wat spannend want heb helemaal geen ambities om verhuurder te zijn… Ben ook bang dat die huurders straks er niet uit willen / kunnen, en dan heb ik een probleem. Kan wel tijdelijk bij m’n ouders wonen maar dat is uiteraard op de langere termijn niet te doen. Ook emotioneel zie ik het niet zitten om iemand uit huis te moeten zetten… Terwijl ik gevoelsmatig helemaal aan de kant van de huurders sta, en me ongemakkelijk voel in die (tijdelijke) rol als verhuurder.
Maar het is eindelijk iets binnen budget dus ik wil het wel heel graag.

Edit: dit is dus in België en ik wil er zelf in gaan wonen!

1 like