Intrusies

Omdat het hier net over ging in een ander topic.

Ben je weleens ergens op kraamvisite geweest waar je de pasgeboren baby vast mocht houden en dacht je toen iets als: ‘wat als ik haar nu gewoon uit het raam gooi?’ Of denk je weleens tijdens een vergadering dat je je collega heel hard zou kunnen slaan of ineens zou kunnen zoenen? Dan heb jij waarschijnlijk, net als negentig procent van alle mensen, weleens last van intrusies. Een intrusie is een gedachte die zomaar in je hoofd opkomt en best wel bizar kan zijn zoals bovenstaande voorbeelden. De gedachte gaat vaak over iets wat totaal niet gewenst zou zijn of over iets wat je nooit daadwerkelijk zou doen.

Volgens mij heeft bijna iedereen dit soort gedachtes wel eens gehad. Ik vind het zelf altijd heel leuk om het hier met mensen over te hebben, vandaar dit topic!

Ik liep laatst op straat met mijn telefoon in mijn handen en toen liep ik langs zo’n PostNL brievenbus. Ik vroeg me toen af wat er zou gebeuren als ik gewoon mijn telefoon ineens in die brievenbus zou gooien…

15 likes

Ik heb een tijd lang gehad dat als ik in de auto zat dat ik dacht " Wat als ik nu gewoon die deur open doe "
Vaak op de snelweg ook. En dan moest ik mezelf zo erg inhouden om het niet te doen.

13 likes

Er reed laatst iemand voor me en die had volgens mij deze gedachte ook, want de deur ging ineens open. Was in de stad en diegene reed niet hard, maar moest wel gelijk hieraan denken. Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurd als je op de snelweg met 130 km/u de deur open gooit of ineens aan de handrem trekt.

2 likes

Vaak als ik een inductiekookplaat zie of een brandende kachel (om een of andere reden dus altijd iets wat heet en glanzend is) denk ik weleens hoe het zou voelen als ik m’n hand op dat hete glas zou leggen.

1 like

Als ik op de fiets zit ‘hoe zou het voelen om tegen een paal aan te rijden?’

2 likes

Als ik door een winkel loop en denk: wat als ik mijn hand uit zou steken en alles uit het rek laat vallen.

4 likes

Ik stel me vaak voor dat iemand met een vork in mijn oogbol prikt en deze er ook uit haalt.
Als ik in de vensterbank zit, stel ik me voor dat ik mezelf uit het raam laat vallen.

2 likes

Ik heb er best vaak enge. Als ik autorijd bijvoorbeeld. Wat als ik mijn stuur nu naar links zou gooien en onder die vrachtwagen zou rijden, wat als ik nu plots de handrem optrek, wat als ik opeens rem, wat als ik nu iets te veel naar links / rechts stuur en begin te tollen, …

Ook als ik ‘alledaagse’ voorwerpen vast heb en bedenk hoe ik mezelf ermee zou kunnen verwonden (haarborstel, keukengerei, haardroger, pen of potlood, …)

Of als ik gewoon ergens wandel stel ik me voor hoe ik val en iets breek ofzo. Ik word er best wel schrikkerig en paniekerig van soms.

2 likes

Mijn oma mishandelde een kat voor mijn ogen (ik was toen een jaar of 10/11) en heb toen heel even er aan gedacht om haar van het balkon te gooien door opeens te gaan duwen.

2 likes

Ik heb dat ook vaak in de auto, terwijl ik 140 rijd. Best wel eng eigenlijk. Ik probeer mezelf dan ook snel op andere gedachten te brengen.

2 likes

Ik heb dit lang met een gebouw gehad bij mij op het dorp. Het gevoel ervanaf te wilen springen. Dat gebouw is op de een of andere manier heel " uitnodigend"

1 like

Toen ik gewoon over een zebrapad liep toen het mijn beurt was om over te steken hoopte ik heel even dat ik per ongeluk dodelijk zou worden aangereden door een auto.

1 like

Waarom moet ik nu denken aan Happy Tree Friends? :sweat_smile:

Samenvatting
Pas op naar (getekend) plaatje! Klikken op eigen risico https://i.ytimg.com/vi/2wmsTULix4M/hqdefault.jpg

Ik denk vaak als ik autorijd “wat als ik nu tegen een boom / de vangrail aan rijd”
Beetje eng wel. Vooral omdat ik bang ben dat ik het per ongeluk echt doe door zo’n gedachte.
Of als ik over een brug rijd “zou ik het overleven als ik hier af spring in het water?”

Inderdaad ook als ik op zebrapaden loop of roekeloos de straat oversteek: “wat als ik nu word aangereden?”

Ook wel vaak in interacties met mensen “wat als ik nu gewoon diegene keihard ga uitschelden of een andere - niet eens gemeende - rotopmerking maak”.

1 like

Ik vroeg me vroeger altijd af hoe een warme strijkbout zou voelen dus toen heb ik mijn hand er een keer tegenaan gehouden. Nog steeds een litteken van. En ik moet me altijd inhouden in een winkel waar ze servies verkopen, ik wil dan zo graag mijn hand keihard langs het rek halen

3 likes

Ik heb toen ik 5 ofzo was een vriendinnetje een schop gegeven (hard ook) omdat ze boos deed tegen m’n kat. Dus snap je gedachtegang helemaal :grin:.

3 likes

Oh ja, als er een trein op grote snelheid langs het perron rijdt (als hij niet op het station stopt) heb ik altijd de neiging om ervoor te springen.

4 likes

Heerlijk topic! Ik heb echt vaak zulke (zieke) gedachten.

Vandaag:

  • Wat als ik met die schaar mijn collega steek :joy:
3 likes

Ik heb dit ook altijd op de snelweg. Wat als ik tegen de vrachtwagen aan rijdt, wat zou er gebeuren als ik nu vol op de rem trap etc.
Mijn moeder heeft een tijd op de 11e verdieping gewoond en heb ook regelmatig gedacht wat als ik nu over de reling naar beneden spring?

Of op het perron als er een intercity hard voorbij komt en ik denk wat nou als ik voor de trein spring

2 likes

Ik heb voor elke burgerrups die ik ooit heb zien aankomen willen springen.

6 likes

Hahaha jaa dit heb ik ook wel eens. Of knuffelen en mn hoofd op een random iemands borst/schouder leggen.

4 likes