Juridische vragen

Volgens mij inderdaad een kapvergunning. En als de buren het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze die vergunning aanvechten. Maar als jij bij de gemeente aangeeft dat je huis beschadigt, met bewijs, dan zal hun poging tot behoud niet gegeven worden. Ik zou vooral eerst contact met de gemeente zoeken, want waarschijnlijk mag je pas in het najaar kappen.

1 like

Je kunt ook kijken naar maatregelen tegen de wortelgroei, worteldoek of wortels kappen ipv de hele boom weg te halen.

In principe lijkt het me wel niet dat ze een valabel juridisch argument zouden hebben om het kappen van die boom aan te vechten aangezien het niet op hun grond gebeurd. Tenzij ik Nederlandse* wetgeving over het hoofd zie natuurlijk. Anderzijds zou ik als gemeente wel een voorwaarde opleggen dat een nieuwe boom geplant dient te worden.
*disclaimer: mijn antwoord is gebaseerd op mijn kennis van belgische vergunningen, maar op basis van sessies en vormingen die ik heb gevolgd loopt het belgische en nederlandse omgevingsrecht eigenlijk wel heel gelijkaardig op historische visies voor stadsplanning na.

1 like

Ik zou even met de gemeente bellen. Als de boom schade maakt aan de woning dan mag je hem soms zonder kapvergunning weghalen.

Als het op jouw grond staat mag je hem soms ook zonder vergunning weghalen. In mijn gemeente mag dat gewoon zonder vergunning tenzij het een speciale boom is. Het kan per gemeente anders zijn maar je kan hier vast meer over vinden op de site van je gemeente.

Iemand enig idee hoe dit zit?
Tussen mijn tuin en die van de buren staat deels een muur als erfafscheiding. De buren zijn aan hun kant een schuur aan het bouwen. Het dak van die schuur wordt deels dmv een soort van boeidelen aan mijn kant van de muur bevestigd. Dit is zonder enige aankondiging of overleg gegaan. Doordat zij nu aan mijn kant van de muur iet bevestigen heb ik straks zeer waarschijnlijk een uitdaging wanneer mijn schuur straks wordt geplaatst. Ik ben dus even benieuwd hoe dit zit, mag je zomaar iets bevestigen aan de tuin kant van je buren?

2 likes

Denk niet dat dat zomaar mag. Het is jouw tuin/erf. Als ik goed naar Frank Visser heb geluisterd, haha. Ik zou er wel snel iets van zeggen, want dan kunnen ze het nu misschien nog aanpassen.

10 likes

Precies dit, als ik me nog goed kan herinneren dat zelfs een dakgoot niet over een muur mag uitsteken, lijkt het me sterk dat zij een bevestiging aan jouw kant van de (gedeelde) muur mogen plaatsen.

3 likes

Privémuur of gezamenlijke muur? Regels rond uw tuinmuur | ARAG. Heb je hier zo snel wat aan? Zo snel even aangeven dat je geen toestemming hebt gegeven…

2 likes

Los van het privaatrechtelijke gedeelte wil ik je nog even wijzen op dat hier mogelijk een omgevingsvergunning voor nodig is. Mochten ze die niet hebben (kun je nagaan op internet via officielebekendmakingen.nl) dan kan je even een vraag stellen aan je gemeente of dit vergunningsvrij mag ja of nee. Het is wel zo dat het bestuursrecht niet gaat over erfgrenzen etc, maar dan heb je nog een alternatief naast het privaatrecht.

4 likes

Als het een gedeelde muur is heet het mandelig. Het is dan gemeenschappelijk, jullie zijn beide voor de helft verantwoordelijk, en dan mogen beide buren aan hun kant van de muur (of erin, tot aan het midden van de muur) bouwen. Dus niet er overheen aan jouw kant :sob:

Alles wat aan jouw kant van de muur zit kun je gewoon weghalen. Echt heel asociaal. Ben wel benieuwd ook hoe ze dat hebben bevestigd aan jouw kant. Zijn ze dan in je tuin geweest?

1 like

Misschien weet iemand hier het antwoord: Ik ontvang momenteel 70% salaris wegens ziekte. Stel dat ik een vaststellingsovereenkomst teken, waarin staat dat ik over een x aantal maanden uit dienst treed, en ik meld me beter rond het tekenmoment (dus niet als einde van die x aantal maanden in zicht is), dan ben ik na het tekenmoment dus beter gemeld. Heb ik dan recht op 100% salaris tot ik uit dienst treed, of blijft die 70% (die vanwege ziekte gold), gelden…?
Ik kan nergens het antwoord hierop vinden…

Eigenlijk heb je niks aan mijn reactie, want ik heb geen verstand van zaken, maar als ik dit als buitenstaander lees lijkt het me toch dat je vanaf het moment dat je je beter meldt 100% betaald zou moeten krijgen. Maar ik vraag me wel af, meld je je alleen beter of ga je dan ook echt weer werken? Heb je daar al afspraken over gemaakt?

Edit:
Ik heb zelf ook wel een vraag trouwens. Mijn werkgever (onderwijs) zegt dat ik mijn verlofuren niet kan opnemen voordat ik uit dienst treed. Is dat normaal? Verschilt het onderwijs daarin van andere sectoren of gedraagt mijn werkgever zich als een lul?

Ik zou hier sowieso mee oppassen. Want het leest alsof je je beter wil laten melden terwijl je niet beter bent en dan met VSO uit dienst gaan? Stel je bent daarna alsnog niet inzetbaar en dan? Wil niet zeggen dat het in jouw geval zo is maar dit kan zo’n stomme en nadelige keuze zijn voor jezelf (en die kans is aanzienlijk).

En als je beter wordt gemeld neem ik aan dat je werkgever ook wel verwacht dat er tegen loonwaarde wordt gewerkt? Is dat ook je bedoeling, om dan weer te gaan werken tot je uit dienst gaat? Anders klopt er sowieso al weinig van.

6 likes

Het antwoord op je vraag weet ik niet maar ik zou voor jezelf goed beseffen dat je hiermee ook bepaalde rechten voor jezelf “weggooit”. Als jezelf beter meldt terwijl je nog wel ziek bent, heeft dat ook invloed op je eventuele rechten op ziektewetuitkering etc.

4 likes

Zou daarover niks in de CAO onderwijs staan? Verlof in onderwijs is natuurlijk sowieso een ding want schoolvakanties etc. Wat ik van vriendinnen weet is dat uren, buiten die vakanties, inzetten sowieso haast onmogelijk is/wordt gemaakt…

3 likes

en @Foxyfoxtrot @Twijfelaar
Dank voor jullie snelle reacties! Klopt, ik weet dat ik hier een risico mee loop en mee zal nemen ook. Er zijn afspraken gemaakt over dat ik niet meer aan het werk hoef tot uitdiensttreding.
In het document staat iets over “het gebruikelijke salaris”, maarja… dan vraag ik me af of het inmiddels gebruikelijk is dat ik 70% ontvang, of dat het over mijn niet-gekorte loon gaat. Mijn jurist wist het niet zeker.

Dat weet niemand zeker, omdat het er niet duidelijk in staat. Ik zou om verduidelijking vragen, of direct inzetten op 100% salaris als dat is wat je wilt. Laat het er duidelijk inzetten of laat het antwoord op zijn minst op de mail zetten. Dan kun je daar bij discussie op terugvallen.

4 likes

Wat een rare reactie van je jurist. Zoals hierboven aangegeven is het belangrijk dat je dit in de vaststellingsovereenkomst laat opnemen (dit moet je jurist weten). Dit zijn geen dingen waar je onduidelijkheid over laat bestaan. En daarnaast dus belangrijk dat je je goed laten informeren over je eventuele WW- en ZW- rechten. Bij twijfel zou ik een second opinion vragen bij een andere jurist.

6 likes

Dank! Ook @1103 Helder, ik ga om verduidelijking vragen.
Over ZW- en WW-rechten heb ik me goed laten informeren idd, dat komt goed.

1 like