Kattentopic #4

Maar de kat is toch pas net bij jou? Ik zou het proberen iets rustiger op te bouwen met hoe lang je weg bent…

8 likes

Hmmm, ik ben al die tijd thuis geweest sinds ze hier is op twee uurtjes na afgelopen donderdag. Zou dat misschien het probleem zijn geweest? Dat 5-6 uurtjes te lang is? Als dat inderdaad zo is voel ik me nu wel vet schuldig

We zijn gisteren verhuisd en ik had echt wat stress om m’n katten, maar ze zijn zo chill en lopen gewoon lekker het hele huis door te snuffelen. Lijkt ze echt niks te boeien.

Zoals gewoonlijk vind ik het weer erger dan dat zij het vinden. :slightly_smiling_face:

8 likes

Ik weet het niet zeker hoor, maar ik bouwde het echt met een uurtje op. En meestal pas als de kat zich chill voelde in het huis. Jouw kat was volgens mij best wel angstig.
Wat gebeurd is is gebeurd en je hebt niets verpest. Schuldig voelen heeft weinig zin, maar ik zou proberen het wat rustiger aan te doen en je kat het vertrouwen te geven dat je ook weer terug komt.
Maar misschien ben ik te voorzichtig.

4 likes

Schatjes liggen de heeele dag samen lekker op bed :heart_eyes:

58 likes

Oh ja eten haha. Ze drinken niet graag waar ook eten is, dat bedoelde ik. En drinken het liefst op meerdere plekken aanbieden

1 like

Het blijft een kat. Ik zou spullen die breekbaar zijn misschien op een andere plek zetten. Mijn kat krijgt ook extreme zoomies als ik thuis ben en als er iets in haar ‘vaste renroute’ zou staan wat breekbaar is maakt het echt niet uit of ik er ben of niet. Voor mij valt dat onder normaal kattengedrag. Er zijn niet voor niets zoveel filmpjes op socials van katten die allerlei shit van kastjes en tafels duwen/meppen :grimacing:

3 likes

Thanks allemaal!! Ik had ook moeten nadenken dat katten idd dingen gooien :joy:

Ja joh katten zijn nou eenmaal assholes soms. Mijn kitten heeft ook ooit om half 5 's nachts een vaas uit de kast geduwd en laatst tijdens het proberen te vangen van een vlieg een bloempot omgegooid. Gebeurt nou eenmaal soms. Merk wel dat het minder wordt tot stopt als ze ouder worden

Het duurt nog een even maar over een tijdje komt hier een nieuwe kitten in huis. Mijn huidige kat (net 3) heeft altijd samengewoond met een kat maar helaas is deze onlangs overleden. Nu zit ik alvast na te denken over de introductie. Aangeraden wordt te starten in verschillende, eigen ruimtes. Nu wordt dat best lastig want dat zou dan of de badkamer of mijn kleedkamer betekenen. Beiden niet echt ideaal. Nu zie ik op internet verschillende soorten kittententen (denk aan zoiets: Voorbeeld kittentent) Heeft iemand hier ervaring mee of nog andere tips voor een goede introductie?

Soms scheelt het ook echt waar iets staat. Zetten wij een kamerplant op een bepaalde plek dan graaft ze alle aarde uit de pot. Nu staat ‘ie op een andere plek en kijkt ze er niet meer naar om.
Komende tijd gewoon elkaar leren kennen en eventueel wat aanpassingen doen in huis. Heeft bij ons ook even geduurd, hebben wat compromissen moeten doen en er is wel eens wat gesneuveld maar nu is iedereen blij :smile:

Dit kartonnen speel ding van de Action is echt een hit hier. Ze krabben er niet aan, maar liggen er wel steeds in te slapen. (Je kunt hem in verschillende vormen neerzetten)

27 likes

Jaaaa die heb ik ook gekocht maar ga er een voorraadje aanleggen, hier krabben ze er wel aan

1 like

Ik heb hier ervaring mee! Bij mij kwam er toen ook een kitten van 5,5 maand oud bij mijn toenmalige 7 jarige kat. Ik woon ook niet groot en had ook dus geen kamer over.

De kitten heeft daar een aantal dagen in geleefd. Zo kon de oudere kat en de kitten aan elkaar wennen. Kitten ook met korte pozen uit de tent laten gaan om later weer in de tent weer te doen.
Zo konden ze goed aan elkaar wennen en het waren echt snel maatjes. Kitten was ook heel onderdanig en heel graag vriendjes met andere katten en niet de drukste, dus dat hielp ook. De oudere kat was ook al een andere kat gewend, die helaas vroeg is overleden (en inmiddels helaas deze kat ook).

Maar al met al vond ik die tent ideaal!

2 likes

Dat klinkt positief. Ik ga eens kijken of ik zo’n tent voor een schappelijke prijs kan vinden.

2 likes

Ik zou het de volgende keer weer zo doen, omdat een andere ruimte niet te doen was.
Komt natuurlijk ook dat de oudere kat al een andere kat gewend was en de kitten qua karakter bij de oudere kat goed gematcht. Een te drukke eigenwijze kitten had niet gepast bij hem.

Ze heeft al met al bijna een week in de tent gezeten, waarvan de eerste 2 of 3 dagen volgens mij alleen in de tent, en daarna dus kleine poosjes eruit zodat ze alles kon verkennen. Elkaar en de ruimte en geuren zegmaar.

Proberen om het niet tot conflicten te laten komen en allebei paaien met wat lekkers om positieve associatie te creëren/ afleiden wanneer spanning opbouwt.

Ik gebruikte ook een Feliway stekker, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

De oudere kat heeft wel een poosje moeten wennen hoor, incl. grenzen aan geven en laten weten dat hij de baas was, maar dat ging al wel vrij snel steeds beter en uiteindelijk beste matties.

Nadat we totaal onverwacht slechte bloeduitslag bij ‘nierfalen-kat’ hadden gekregen toch nog een ego van z’n nieren laten maken. Hoopte op een urineweginfectie maar 'n nieren zitten vol stenen. Toen hij 2 maanden geleden werd opgenomen met nierfalen waren dat een paar kleintjes. Dus dat was het dan, geen gesleep meer met kat naar dierenziekenhuis en van hem genieten zolang het duurt. En hopelijk nog heel lang. Wel een verschil met dierenziekenhuis (keten) en eigen dierenarts. Die laatste zag geen meerwaarde in testen van broer van deze kat of regelmatige controle. Zolang het goed gaat met de kat ervan genieten. Ben beetje verdoofd nu geloof ik. Maar kat zelf heeft nergens last van op dit moment dus daar hou ik me maar aan vast.

5 likes

Mam is vandaag met Dolly naar de dierenarts geweest (ik moest op kantoor zijn vandaag…) en ze bleek echt superhoge schildklierwaarden te hebben :sob:. Andere waarden ook meehh maar te herleiden naar de schildklier. Ze vonden haar ook erg smal, weinig spier en beetje uitgedroogd. Ben best boos nu want ik ben een week of 6/8 ook al met precies dezelfde zorgen naar de dierenarts geweest maar toen kon ik alleen door de arts geholpen worden die normaal koeien enzo ziet. Toen vond hij dat er niks aan de hand was en wilde geen bloed prikken. Daar dus voor jan lul heen geweest terwijl het toen al niet lekker gig. Ik ga er de volgende keer denk ik wel wat van zeggen.

2 likes

Ah dat is schrikken. Weten ze ook waar de hoge waarden vandaan komen?
En ik zou er zeker wat van zeggen want het klinkt alsof die arts gewoon niet geschikt is voor huisdieren i.p.v. vee.

Ze is oud, bijna 14. Het lijkt iets van het laatste jaar te zijn want eerst was ze best dikkig in het eerste jaar dat ik haar had (4,5 kg) maar nu nog maar 3,3 kg en echt zo’n smal kontje :frowning:. Schijnt wel vaker voor te komen bij oudere beestjes. Kat van m’n moeder heeft er ook last van. Heb nu medicijnen gekregen om te reguleren en moet die 2 maanden in deze dosis geven en dan weer op controle om te zien of de dosis goed is.