Kattentopic

Wij hadden in ons oude huis ook kiepramen, waaronder in de ‘kattenkamer’, en daar was frisse loeft soms ook zeer gewenst :wink:

Wij hadden zo’n haakje aan het raam gemaakt, op een plek zodat er bij de grootste stand nog steeds een kier was waar de katjes niet met hun hoofd doorheen pasten. Je hebt dan niet echt een grote spleet waar frisse lucht doorheen kan, maar wel net meer dan niets :stuck_out_tongue:
Ik moet wel zeggen dat dit raam zo hoog was dat ze er ook niet van bovenaf bij konden (daar is het natuurlijk het breedst).

Nadeel was wel dat dit raam nooit meer gewoon open kon (het was zo’n raam wat op 2 manieren open kan), maar dat wilden we toch nooit, vanwege de pluizebeestjes dus.
image

P.S. ben nieuw hier trouwens :slight_smile: Gluur al een tijdje mee in verschillende topics, dus het werd tijd een account aan te maken en mee te gaan kletsen.

3 likes

Update: het is allemaal goed gegaan!

Mijn plan om haar naar de badkamer te lokken was mislukt, ze liep naar zolder en wou niet komen. De zolder had ik gebarricadeerd met een grote doos, maar aan de zijkant zitten van die spijlen waar ze door kon. Ik had daar nog wel een kleed over gehangen, maar natuurlijk probeerde ze daar langs te gaan🤦🏼‍♀️ Toen kon ik haar snel pakken en in het mandje doen dat klaarstond in de slaapkamer.
Ze loopt nu rustig door huis, hopelijk geneest de wond goed. Over 10 dagen moet ze terugkomen voor controle, dus dan mag ik het nog een keer opnieuw proberen

6 likes

Loop je niet vooral ‘gevaar’ met oude poep? Dus als je regelmatig de bak leegschept en/of verschoont, en je handen wast, dan zal het allemaal wel meevallen toch?

Met uitzondering van zwangeren inderdaad, dan zou ik geen risico nemen

1 like

Heerlijk mijn katten knuffelen na een weekje weg

2 likes

Ik heb er dus net 4 (!) naar buiten gebracht die anders waren opgegeten. Die beesten lijken wel kamikaze-piloten.
Mijn kat vond het jammer :expressionless:

1 like

Volgens mij had mijn kat vanochtend een epileptische aanval. Hij lag op de grond te rennen en het stopte pas na 2 minuten. Ik ben hem nu ook echt achterdochtig in de gaten aan het houden. Vanmiddag maar de dierenarts bellen, heeft een van jullie ervaring hiermee

Oeh, dat is schrikken!
Geen ervaring mee, maar ik denk dat het een goed idee is om even de dierenarts te bellen.
Verder in de gaten houden of de kat suffig of koortsig is (kun je voelen aan de oortjes) of ‘abnormaal’ gedrag vertoont en hoe het eten en drinken gaat. Ik vond deze link (had je vast zelf ook al gevonden, maar toch):

https://kattenkenniscentrum.nl/epilepsie-en-toevallen-bij-katten/

Hoop dat het goed blijft gaan met het poezebeest!

Oooooh die lijkt op onze poes!!! Love witte katten :heart_eyes_cat:

Ik had een epileptische oppaskat. Als hij een aanval had racede hij in totale paniek door het huis met het schuim op zijn bek, en het leek alsof hij stikte. Na een minuut of 2 was het dan over en dan moest hij even bijkomen. Nadat het nog een keer gebeurde naar de dierenarts gegaan
Kreeg toen medicatie voor 2x per dag en daar deed hij het heel goed op.

Hij lijkt er weer bovenop te zijn. Maar dit had ik eff niet zien aankomen, het is een jonge hartstikke gezonde kat verder.

1 like

Hoeveel natvoer geven jullie? Ik heb natvoer besteld zodat ze extra vocht binnen krijgen, maar ik weet niet zo goed of ik dan 1 blikje per kat per dag moet geven en dan 1x brokjes (geven we 3x per dag) over moet slaan. Ze zijn volgens de dierenarts beiden richting de zwaardere kant en het gaat nu al maanden goed, dus wil niet alles om gaan gooien. Kan ik ook een half blikje per kat en er extra water bij doen zodat het een soort soep wordt en ze alsnog vocht binnen krijgen?

Als het je echt om het vocht gaat: er is ook kattensoep te koop. Ik heb het wel eens gekocht, en het lijkt op koude bouillon met stukjes kip of vis erin.
Mijn kat snaaide de stukjes eruit en liet de soep hooghartig staan (natuurlijk😂), maar wellicht is het dieettechnisch wat minder calorierijk dan natvoer?

Ik doe bij natvoer ook altijd water erbij en dat roer ik dan door elkaar, beetje op gevoel eigenlijk. Hoeveel natvoer voor jouw kat goed is weet ik niet, ik doe eigenlijk maar wat. Meestal een half blikje. Geef dat eigenlijk ook maar 1 keer per week als een soort traktatie haha

1 like

Wij geven onze kat een half blikje natvoer per dag en maken er ook zo’n soepje van. Kan zeker, kat vindt het heerlijk en de dierenarts vond het slim!

Ik ga woensdag voor 5 dagen weg en zie er nu al zo tegenop om mijn kat ‘alleen’ achter te laten. Kan er nu al om huilen en wil hierdoor eigenlijk niet eens weg. Echt verschrikkelijk.

2 likes

Dat is echt heel naar!
Ik heb het 1 keer gehad met een (gezonde) htk poes, ze was toen 10 jaar, ze ging alleen niet rennen maar raar op de grond liggen, liet alles lopen, schuimbekte en kermde er op los. We schrokken ons rot en belden de dierenarts, die zei dat we niet in de buurt moesten komen omdat ze dan onverwachte dingen zou kunnen doen. Het duurde ongeveer een kwartier en toen stond ze ineens weer op en liep doodnormaal de trap op alsof er niks was.

De dierenarts heeft toen gezegd, als het binnen 3 maanden weer zo gaat, moet je langs komen, maar het kan gewoon een eenmalige aanval zijn, dat zou vaker voorkomen.
Het is nooit meer gebeurt en ze is nu 13 jaar :heart_eyes: misschien stelt dat je gerust :slight_smile:

3 likes

Oh dit zo herkenbaar! Wat mij (enigszins) helpt is afspreken met de kattenoppas om af en toe een berichtje of foto te sturen hoe het met ze is. Het stomme is, bij mij hebben de katten echt nergens last van en ben ik echt degene die het er zo moeilijk mee heeft.
Hou mezelf altijd voor dat katten ook een ander soort tijdsbesef hebben. Dat ze wel doorhebben dat je er even niet bent maar niet precies hoe lang duurt.
(En als dat niet zo is wil ik het niet weten :crazy_face:)

1 like

Dat stelt inderdaad gerust, mijn dierenarts zei hetzelfde dus ik hou hem goed in de gaten maar ik zal er maar niet om stressen.

1 like

Ah wat een lief berichtje, dankjewel! :blush: Bij mij precies hetzelfde. Mijn kat is even blij of ik nu terug kom van boodschappen doen of van een weekje vakantie. De enige die er problemen mee heeft ben ik. :joy: Ja foto’s sturen vind ik ook heel fijn inderdaad. Vorig jaar had ik ook even met de oppas geskyped, maar dat doe ik niet meer. Toen kreeg ik nog meer heimwee.

Heeft iemand hier zo’n koelmat voor zijn kat?
Ik heb er vorig jaar een gekocht, van Zo.oplu.s volgens mij (blauw, met van dat gel erin) maar de katjes hier liggen er eigenlijk nooit op? Ik twijfel soms ook een beetje, als je het op laminaal legt, of het wel echt kouder is dan de vloer?

Iemand tips? Of zijn mijn katten gewoon geen mat-liggers?