Kleding naaien/DIY'en

@Lidwien en @KipTokTok dank, ik ga het proberen! De halslijn wordt ook afgewerkt met biais, dus mouwen moeten zo ook lukken denk ik. Houd jullie op de hoogte!

Ik maakte daarstraks eentje uit een andere stof, om het model al eens te testen. Het was al donker toen -ie af was, zal later deze week een fotootje delen.

1 like

Mijn giletje is af! Hij is wat scheef en de bies/bias was ellende met die dikke stof dus hij is niet echt reversible meer :laughing: Maar goed weer wat geleerd denk ik dan maar :wink:

Note to self: volgende keer toch maar patroon volgen óf beter opletten dat ik alles wel in dezelfde vorm knip haha. Ben echt zo onzorgvuldig de laatste week, heb ook 2x in stof geknipt terwijl het al genaaid was, laat alles uit mijn handen vallen etc…zit iets in de lucht :laughing: (P.S. foto ff veranderd want zag later dat er een stringetje uit mijn kast hing hahaha)

41 likes

Vet leuk! Volgens mij heb ik dezelfde bloemenstof gekocht dit weekend hahahahah. Maar ik twijfel nog over welke buitenkant ik ga doen. Ik heb ook een zwarte babyrib met regenboogjes gekocht. Voor de binnenkant een groene quilted stof.

Ik ga het Junna patroon van Bel’Etoile gebruiken. Die is tot morgen nog gratis bij aankoop van een ander patroon. Ik wil voor het voorjaar een bomberjack maken, dus ik heb Clea gekocht daar.

3 likes

Ja deze is van het stoffenspektakel, was jij daar nou ook of was dat weer iemand anders? Wellicht zijn we bij dezelfde kraam geweest want deze roze quilted stof was van dezelfde kraam.

Oh ja leuk! :smiley:

Ik was dit weekend in Zutphen bij stoffenspektakel! Was een kraam met alleen maar coupons heel netjes op een rijtje. De quilted stof heb ik weer bij een andere kraam gekocht.

1 like

Ja daar heb ik ze allebei gekocht! Ze hadden allemaal coupons idd en dan die gewatteerde stof per meter :slight_smile: Ik heb nog meer leuke coupons gekocht daar :smiley: Word alweer hebberig als ik er aan terugdenk :rofl:

1 like

Ik vind m wel heeel leuk geworden! Benieuwd naar een mooie aanfoto in de natuur :blush:

2 likes

Het wordt babyrib. En ik ga proberen om de biasband in de naad te naaien aan de voorkant, zodat je een klein uitstekend randje krijgt. Piping heet het geloof ik. Zoals dit:

Ik heb biasband in de beige kleur van de regenboog:

6 likes

Dit patroon zal wel een verademing zijn na je jas :wink:

3 likes

Haha ja, ik heb nog twee naailessen dit blok, dus ik ga dit lekker daar doen. Even niet zo ingewikkeld en hyper geconcentreerd daar zitten

2 likes

Zo tof! Ik reageer met onderstaand bericht op jou, omdat ik weet dat je ongeveer dezelfde machine als ik.
——-

Ik heb deze week een naaimachine geleend van een buurthuis. Ik hoorde van een vriendin dat leenmachines meestal minder fijn naaien dan je eigen. Maar wow, deze naait veel fijner dan mijn eigen. Zachte stoffen gaan er soepel door, ik hoef nergens aan te trekken. Draad en stof worden niet opgegeten.

Ik neem mijn aanbeveling voor een jaren 60 husqvarna terug. Hij krijgt momenteel een onderhoudsbeurt. Dan bekijk ik of het nog wat meevalt. Ik overweeg sterk om een 2ehands Pfaff met dubbelstoftransport aan te schaffen. Ben echt trots op mijn shirts van afgelopen weekend. Echt nette afwerking nu.

16 likes

Heel netjes! Ik ben erg gehecht aan mijn Husqy maar ik heb dan ook nog geen ingewikkelde projecten gedaan, dat scheelt denk ik haha. Vind het wel fijn dat 'ie zo sterk is! Maar ik hoef niet ergens aan te trekken of heb ook nog geen last gehad van draad en stof wat opgegeten wordt… maar nogmaals, wellicht ligt dat aan mijn simpele projecten :slight_smile:

Mijn moeder heeft een Husqvarna uit de jaren 90 en daar kan ik weer niks mee haha (maar die is ongetwijfeld fancy voor die tijd maar nu niet meer)

1 like

Ohhh veel bezig geweest vandaag met een tweede Norma blouse, maar nu aangepast zodat het wat meer bij me past. Ben ik bijna klaar, besef ik me dat de stof veel te stug is! En ik ben ook ineens mijn knopen kwijt, dus ik was helemaal chagrijnig er van :sweat_smile:

Denk dat naaien daarom zo goed voor me is, want ik ben slordig en heb weinig geduld maar met naaien moet ik wel zorgvuldig en (enigszins) netjes zijn :smiling_face_with_tear: Dat van die stof begrijp ik niet trouwens, want het is poplin en dat heb ik altijd! Maar dit is echt (bedenk ik me nu het bijna klaar is) veeeeeel stugger en grover dan de poplin die ik normaal heb. Snap ook niet dat ik me dat niet meteen bedacht, dit is echt net canvas.

Goed. Rant daargelaten, ik ga morgen snel knopen halen en dan kunnen jullie zelf oordelen :sweat_smile: Het blijft toch nog wel een beetje haat/liefde hoor, dat naaien. Denk dat ik de volgende keer eens ga investeren in wat duurdere doch mooiere stoffen :slight_smile:

4 likes

Misschien wordt het beter als je de stof wast?
Ik ben qua duurdere stoffen erg fan van de ecostoffen die Van Domburg Textiel verkoopt (winkel & online). Heb echt mooie EcoVero stoffen van Mind the Maker en Atelier Brunette daar gekocht. Ga binnenkort zelf ook aan een tweede blouse beginnen. Voor het eerst eentje met een kraag.
Ben benieuwd naar de foto’s van jouw nieuwe blouse!

2 likes

Ik heb ‘m al gewassen van tevoren! Maar wellicht dat wat meer wasbeurten gaan helpen. En wellicht wasverzachter?
Echt stom want ik gebruik vaker poplin en bij al mijn andere stofjes is het 10x zachter en soepeler… dus daar moet ik gewoon opletten. Het was ook wel echt heel goedkope stof bedacht ik me later (3/4 euro per meter)

Bedankt voor je tips, ik ga er naar kijken :smiley: Heb mijn blouse net afgemaakt dus foto volgt snel. Ben nog in dubio wat ik er van vind :laughing:

Heb jij hem al gebruikt? Laat je wel het resultaat zien, ben heel benieuwd! :smile: Staan van deze best weinig inspiratiebeelden op instagram. :smiling_face_with_tear:

Doen jullie dat eigenlijk ook altijd, op die hashtag zoeken om te zien of iemand al gemaakt heeft wat jij ongeveer in je hoofd hebt, om te kijken hoe het wordt?

2 likes

Ja, bij speciale dingen wel iig! Ik heb echt een miljoen plaatjes gezien van mijn hunter-mantel haha. Daardoor wist ik dat ie sowieso wel mooi ging vallen en ook dat ik hem iets wilde inkorten.

1 like

Haha nee heb geen tijd om te naaien eerst helaas!

Ik zoek ook altijd zo opnieuw insta! :sweat_smile: vind t ook wel handig om te zien wat je met verschillende stoffen met 1 bepaald patroon kan doen.

3 likes

Ok jongens heb een fotoshoot gedaan met mijn blouse :laughing:

Wat ik heb aangepast: lengte, lengte mouwen en de hals (iets hoger gemaakt). En elastiek gebruikt i.p.v. van zo’n boordje voor de mouwen. Wilde gaan voor wen boho blouse onder mijn giletje maar door de stof voelt ‘ie eerder nogal 80’s/te stijf :laughing::laughing:

Ik zie nu ook goed dat de stof trekt en niet helemaal recht zit (onder). Ben gewoon ook niet zo precies dus ik weet niet hoe ik godsnaam ooit een jas wil maken :laughing::laughing: Heb ook nog een mintgroene stof en ik denk dat ik daar een top van maak met dezelfde mouwen, denk dat dat sowieso toch meer mijn smaak is. Maar goed, komt ooit wel weer een Norma aan!

Weet niet of jullie dat ook hebben maar ik vind mijzelf altijd ZO tuttig met een blouse aan? Gewoon iets met knopen? Weet niet wat dat precies is.

23 likes

Lekker loshangend draad ook nog overal haha.

Nog even een aparte post want even een losse vraag: ik heb vaak (en nu helemaal omdat het beleg gewoon van karton is bijna) dat de neklijn een beetje zweeft boven mijn schouders. Heb nogal afhangende schouders. Is er iets waardoor ik dat kan aanpassen aan een patroon? Of ligt dat ook aan de stofkeuze?

1 like