Klussen in huis-topic

Vraagje over lakken. Ik heb dus per ongeluk grondverf op terpentine basis gekocht en gebruikt, maar de lak is op waterbasis. Kan ik, na opschuren uiteraard, gewoon met die lak op waterbasis over die grondverf heen?

Van google word ik niet veel wijzer, dus vandaar de vraag hier.

Terpentine is vettig, en daar kan verf op waterbasis niet goed tegen. Als ik google, dan kom ik tegen dat het wel kan, maar alleen als je het goed ontvet, en opschuurt. Ik denk dat het sneller is om de grondverf in de winkel om te ruilen als dat nog kan.

1 like

Helaas gaat dat niet meer, het zit er al op. Maar dan gaan we waar weer schuren en heel goed ontvetten. Gelukkig zit de wibra om de hoek, even Dasty in slaan

2 likes

Kleine toevoeging misschien, ik las dat je max aanvoertemperatuur op 50 graden stond voor ‘ie op 60 kwam. Als je een cv-ketel hebt die tevens warm water uit de kraan laat komen, dan is 60 dcht de geadviseerde ondergrens ivm legionella.

Ik liep vandaag met hetzelfde te klooien, de druk was goed, geen lucht in verwarmingen, maar de aanvoertemperatuur stond op 55 (teruggedraaid vanaf 75) ivm opstookprotocol vloerverwarming en het feit dat alle overige radiatoren in huis op knappen stonden van hitte ondanks dat ze uitgedraaid stonden. Nu inmiddels verhoogd tot 65 just to be safe en de woonkamer wordt nu 19 graden ipv 17,5/18 graden. Normaal is het niet zo’n punt ook, omdat we dan de vloerverwarming aan hebben maar dat is nu deze week niet omdat hier een nieuwe vloer op gelegd wordt.

Kortom minimaal 60 graden aanvoertemp ivm legionella bij cvketel-water uit kraan en druk liefst rond 2 (bar?).

1 like

Je hebt in de cv ketel tapwater en cv water. Cv water kan wel gewoon op een lagere temperatuur dat heeft niks met legionella te maken. In mijn cv ketel kom ik eerst op cv water en daarna op tapwater. Op deze websites staan de meeste ketels met een filmpje hoe je ze moet instellen.

Ook staat het uitgelegd bij het kopje veelgestelde vragen

5 likes

Ik zoek een manier om een klein spiegeltje (rond, zonder kader oid) aan de muur te hangen. Ik dacht eraan een soort wandhaakje op de achterkant te plakken maar heeft iemand nog ideeën?

1 like

Dit werkt prima:

image

Schilderijhanger

3 likes

Ik wil graag een raam (laten) vervangen, niet alleen het glas maar ook het binnenwerk. Het is een openslaande raam met een ventilatierooster die helemaal kapot is. Het kozijn eromheen is verder prima. Maar ik heb geen idee waar te beginnen. Ik zie vooral hele kozijnen online staan. Maar als je bijvoorbeeld niet per se een draaikiepraam wil is dat toch niet nodig? En ik vind het zonde en het zal duur zijn want we willen wel weer houten kozijnen, en niet één raam aluminium ofzo.

Het zijn trouwens twee ramen in één kozijn, de ander heeft niet het ventilatierooster en eigenlijk wil ik daarvan alleen het beslag aanpassen. Aangezien het een kinderkamer wordt wil ik een wat veiliger beslag. Dat kan toch gewoon in het oude raam?

1 like

Waar koop je dit online? Doe het zelf zaak? Ik zie er wel wat op bol maar die krijgen slechte ratings!

Hmm waarom moet dat in een nieuw kozijn als het echt losse ramen zijn? Bij vaste ramen snap ik het nog wel, maar deze ramen zou ik zelf kunnen losmaken.

Maar ik denk dat we voor HR++ of hoe dat ook heet gaan, ik weet niet of dat uitmaakt. En als het niet kan gewoon weer dubbel glas, want we hebben geen geld voor een heel kozijn inclusief plaatsing.

3 likes

Praxis heeft ze

Ik heb er weinig verstand van, want ik heb mijn ramen laten doen. Maar in mijn geval kon er HR++ glas in de kozijnen, terwijl er eerst gewoon enkel glas in zat!

1 like

En bij ons dan weer niet omdat er te weinig dikte was, wij moesten dus ook nieuwe kozijnen.

1 like

Heel eerlijk, ik zou niet investeren in gewoon dubbel glas. Afhankelijk van hoe nodig het is, zou ik dan nog even door sparen voor HR++.

En heb je al eens de lokale glashandel gebeld? Hier komen ze langs, meten op en installeren later. En als er kozijnen gemaakt moeten worden dan werken ze met een vaste timmerman en brengen 1 offerte uit.

4 likes

Haha ik moet eens op zoek naar een lokale glashandel. Online is het vooral veel landelijk en online bestellen.

En ik weet dus niet of ik allebei de ramen wil vervangen. Lijkt me onlogisch om 1 raam HR++ te doen en de ander dubbel?

1 like

Die ander is al dubbel? Dubbel glas heeft te weinig isolatiewaarde, daarom zou ik daar nooit in investeren in deze tijd. Maar je kunt in de offerte vragen of ze kunnen aangeven wat het kost om 1 te doen of 2. En dan kiezen op basis van je financiële situatie. Als je er een professional bij haalt kan die goed aangeven wat de voor- en nadelen zijn.

1 like

Gewoon zeggen ‘dubbel glas’ is wel wat kort door de bocht hé. Uiteindelijk is quasi 80% van al het glas dat geplaatst wordt nog steeds ‘maar’ dubbel glas, het enige verschil zit hem in het soort gas waarmee de luchtspouw opgevuld wordt. Maar vandaag de dag is dat allemaal vrij gelijklopend van kwaliteit met vooral een nadruk op opties die je niet per se nodig hebt maar wel handig kunnen zijn zoals getint, inbraakwerend gelaagd, ed. Het verschil zit er momenteel eigenlijk vooral in het profiel waar het glas in geplaatst wordt omdat je daar zo veel mogelijkheden mee hebt tussen materialen en modellen.

@Nefertiti Ik zou vooral proberen aannemers aan te schrijven om te kijken hoe zij het zien, het probleem bij hout is je de schroefgaten niet altijd zo maar kan hergebruiken.

3 likes

Inderdaad, HR++ is ook dubbel glas. Ik bedoel met dubbel glas wat we in Nederland standaard “dubbel glas” noemen; inderdaad 2 lagen glas zonder coating of gas ertussen.
Maar ik zou ook geen dubbel glas in de kwaliteit HR of HR+ aanraden. Gewoon omdat de isolatiewaarde niet goed genoeg is.

2 likes

Ben bang dat ik mijn vraag hier verkeerd plaats… Maar ik kon het niet vinden waar het beter paste…

Maar heeft iemand toevallig onlangs een gedeelte van een dragende muur opgevangen door een stalen balk om een opening te creeëren? Bijvoorbeeld om een keuken open te maken? Wat waren de kosten en met of zonder vergunning? :blush:

2 likes

Mijn vriend heeft dit gedaan, wel via via aangekocht en de balk kostte €600 (een jaar geleden nog €350) en hebben ze er zelf in gezet. Volgens mij geen vergunning nodig gehad.

2 likes