Klussen in huis-topic

Heel eerlijk, ik zou niet investeren in gewoon dubbel glas. Afhankelijk van hoe nodig het is, zou ik dan nog even door sparen voor HR++.

En heb je al eens de lokale glashandel gebeld? Hier komen ze langs, meten op en installeren later. En als er kozijnen gemaakt moeten worden dan werken ze met een vaste timmerman en brengen 1 offerte uit.

4 likes

Haha ik moet eens op zoek naar een lokale glashandel. Online is het vooral veel landelijk en online bestellen.

En ik weet dus niet of ik allebei de ramen wil vervangen. Lijkt me onlogisch om 1 raam HR++ te doen en de ander dubbel?

1 like

Die ander is al dubbel? Dubbel glas heeft te weinig isolatiewaarde, daarom zou ik daar nooit in investeren in deze tijd. Maar je kunt in de offerte vragen of ze kunnen aangeven wat het kost om 1 te doen of 2. En dan kiezen op basis van je financiële situatie. Als je er een professional bij haalt kan die goed aangeven wat de voor- en nadelen zijn.

1 like

Gewoon zeggen ‘dubbel glas’ is wel wat kort door de bocht hé. Uiteindelijk is quasi 80% van al het glas dat geplaatst wordt nog steeds ‘maar’ dubbel glas, het enige verschil zit hem in het soort gas waarmee de luchtspouw opgevuld wordt. Maar vandaag de dag is dat allemaal vrij gelijklopend van kwaliteit met vooral een nadruk op opties die je niet per se nodig hebt maar wel handig kunnen zijn zoals getint, inbraakwerend gelaagd, ed. Het verschil zit er momenteel eigenlijk vooral in het profiel waar het glas in geplaatst wordt omdat je daar zo veel mogelijkheden mee hebt tussen materialen en modellen.

@Nefertiti Ik zou vooral proberen aannemers aan te schrijven om te kijken hoe zij het zien, het probleem bij hout is je de schroefgaten niet altijd zo maar kan hergebruiken.

3 likes

Inderdaad, HR++ is ook dubbel glas. Ik bedoel met dubbel glas wat we in Nederland standaard “dubbel glas” noemen; inderdaad 2 lagen glas zonder coating of gas ertussen.
Maar ik zou ook geen dubbel glas in de kwaliteit HR of HR+ aanraden. Gewoon omdat de isolatiewaarde niet goed genoeg is.

2 likes

Ben bang dat ik mijn vraag hier verkeerd plaats… Maar ik kon het niet vinden waar het beter paste…

Maar heeft iemand toevallig onlangs een gedeelte van een dragende muur opgevangen door een stalen balk om een opening te creeëren? Bijvoorbeeld om een keuken open te maken? Wat waren de kosten en met of zonder vergunning? :blush:

2 likes

Mijn vriend heeft dit gedaan, wel via via aangekocht en de balk kostte €600 (een jaar geleden nog €350) en hebben ze er zelf in gezet. Volgens mij geen vergunning nodig gehad.

2 likes

Als je het door een aannemer laat doen is het meestal tussen de 1500-2000 ekkies afhankelijk van de grootte en complexiteit.

2 likes

@Spaarlamp @Ainu Oh die prijzen vallen mij mee! Bij Googlen vind indicaties tussen de 1000 en de 12.000😅

Ah ja… dan is het ook lastig vergelijken idd… dan mag ik hopen dat je loon ook hoger is :sweat_smile:

1 like

nee voor 6 meter zou het soortgelijk zijn hier hoor, volgens mij zijn de lonen in scandinavië niet zoveel hoger dan hier? Een gemiddelde aannemer telt 50 tot 80 euro per werkuur.

@Eyimfihlo ik zou echt geen schrik hebben om gewoon aannemers aan te schrijven voor offertes, zij zullen ook zelf wel aanhalen af je een studie moet laten maken (afhankelijk van de situatie)

2 likes

@Ainu Dat was inderdaad ook mijn plan!:blush: ik wilde echter voordat ik een bod uitbracht een beetje een idee hebben welke kant het opgaat​:sweat_smile:

1 like

Dat is inderdaad ook wel een verschil😅 Ik heb het over 2 meter

2 likes

Yes wij! Wel al 1,5 jaar geleden hoor. Ongeveer 4 meter. Stutten door aannemer, sloopwerk zelf gedaan. De aannemer heeft de balk geplaatst en we hebben zelf de afwerking gedaan. Was €1000 toen. Excl kosten voor de afwerking maar die gingen mee met de kosten van de elektra en stukadoor.

1 like

Dit was bij ons twee jaar geleden al 1000 euro, dus met 500 heeft hij echt geluk!

2 likes

Sorry, maar waarom wil je zo graag bewijzen dat alles bij jou zoveel duurder is? In ieder land is alles anders geprijsd dus dat maakt dan toch niet uit.

9 likes

sorry maar zonnepanelen uitdrukken in ‘stuks’ is je reinste onzin, er is zoveel verschil in kwaliteit en wattpiek per soorten panelen dat dit gigantisch hard kan verschillen. De duurdere installatie kan net zo goed bijna het dubbele qua efficiëntieopbrengst hebben in jouw vergelijking.

4 likes

Heeft iemand de ultieme tip voor het verwijderen van plakhaken? Wat ik al heb geprobeerd: handstomer (plakhaken op tegels in de douche) en plamuurmes/aardappelschilmesje (plakhaken op deur).

Misschien moet ik wat langer stomen en dan nogmaals proberen met plamuurmes? Ik lees op het internet ook over wasbenzine en stickerverwijderaar. Heb ik niet in huis maar wil ik best kopen. Ik ben op zoek naar de methode die het makkelijkst en snelst is en de minste moeite kost :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 like

Zit de plakhaak er nog op of alleen een rest lijm? Met make-up remover op oliebasis halen we op mijn werk dat soort lijm eraf, zal ook wel werken met olijfolie oid. Nagellakremover werkt ook, maar dat kan soms doffe vlekken achterlaten.

3 likes

Ja ik zie het hier dus zo vaak dat mensen spreken in aantal panelen en irriteer me er altijd mateloos aan omdat het eigenlijk niets zegt :sweat_smile:

@Ovenschaal je moet vergelijken qua KWP inderdaad, maar ook wat ze vooropstellen qua efficiëntietermijn, goedkopere panelen verliezen meer efficiëntie na verloop van tijd (tegenwoordig gemiddeld not 90-80% na 15 jaar, bij de eerste panelen was dit soms nog maar 50%). Ook de omvormer kan verschil maken met hoe het pieken opvangt, als je met echt slechte kwaliteit zit valt deze snel uit bij een heel productieve dag, al hangt dat ook vaak samen met het elektriciteitsnet van de straat. De fabrikant maakt natuurlijk ook een groot prijsverschil tussen de goedkopere chinese merken en premium duitse merken (die ook in china worden gemaakt uiteindelijk).

4 likes