MastercheFF

Wij hebben dikkere en aan het uiteinde zit zelf een soort profiel of iets stroever stukje, zijn ook geschikt voor de vaatwasser

Ik heb gekozen voor een solo inbouwoven (en dus geen combi), omdat ik die veel gebruik en een losse magnetron, weg gewerkt in een kastje die omhoog open gaat. Een losse magnetron is veel goedkoper en gebruik ik alleen voor ontdooien, iets snel opwarmen, maar verder niet. En om daarom een duur inbouw apparaat aan te schaffen, vond ik zonde.

Ben wel blij met m’n quooker (los), heel handig. Had m niet genomen als ik m’n niet erbij had kunnen onderhandelen.

1 like
  • Duurste aanschaf in mijn keuken was het fornuis maar daar heb ik elke dag zóveel plezier van, die is elke euro waard. Ik hoefde niet erg te wennen aan inductie, het voelde al heel snel vertrouwd en het schoonmaken is eenvoudig. En het is voor het eerst in mijn leven dat ik ovens heb waarvan de temperatuur ook echt klopt met de oventhermometer.
  • Inductiebeschermers die je fornuis beschermen tegen krassen, mocht je inductie hebben.
  • KitchenAid. Ik heb een extra mengkom erbij en een flexbeater waarmee er minder beslag aan de randen van de kom blijft zitten.
  • Ovenschalen van Pyrex die in de vriezer kunnen met deksel, en in bevroren toestand meteen de oven in kunnen. Ideaal voor lasagnes etc.
  • Als je vaak citrusvruchten raspt; de Microplane. Voor harde kaas is hij ook heel goed, voor jongere kaas en lastige stukjes / restjes gebruik ik deze roterende rasp van IKEA. Die van IKEA kan in de vaatwasser. :partying_face:
  • Joseph Joseph heeft fijne spullen, zo heb ik deze vergieten-set en deze deegroller die verstelbaar is. Superfijn bij het uitrollen van koekjesdeeg.

Als je vaak bakt raad ik bakvormen aan van Nordic Ware, Kaiser, Birkmann of Dr. Oetker, en om ze goed te onderhouden; niet in de vaatwasser doen maar afwassen met de hand.

11 likes

Geweldig fornuis. :heart_eyes_cat: Zoiets zou ik ook wel willen in m’n nieuwe keuken. Ik zat te checken of dit ook echt veel duurder is dan een kookplaat, inbouwoven en -stoomoven, maar dat is het volgens mij wel haha.

3 likes

Heb jij ooit nog foto’s van je keuken gepost? Ik heb die niet meer gezien bedenk ik me nu!

1 like

Wauw Stoves zelf geeft inderdaad een behoorlijk hoge prijs aan, dat heb ik er niet voor betaald. Ik had hem bij De Schouw (fijne winkel!) voor ongeveer 1000 euro minder, en nu is hij nog voordeliger zelfs als ik het goed zie. Er komen nog wel extra kosten bij voor een speciaal snoer en in mijn geval een plintverhoger.

@sjern Ik heb destijds enkele detailfoto’s in het baktopic gezet:

Nog een stukje van de andere kant (inclusief mini slowcooker op het aanrecht, zo gek op dat ding).

Links is de koelkast, met daarboven ruimte voor apparaten die ik niet dagelijks gebruik zoals een wafelijzer en zo. Er onder een vriezer. Ik heb ook een grote vrieskast maar die staat in de schuur. In de lades zitten bovenaan bestek, in de tweede kruiden, in de onderste de pannen.
Onder de wasbak heb ik een lade voor vaatwastabletten en wat schoonmaakmiddelen, onderste lade heeft afvalbakjes. Daarnaast zit de vaatwasser en daarnaast het fornuis met ovens.

Tegenover de koelkast hangt een vitrinekastje met wat mooie bakvormen en wat bekers. Staat nu een beetje rommelig bedenk ik me net. :sweat_smile:

Boven de vitrinekast zit nog een dicht kastje voor ovenschalen etc. Er onder heb ik werkblad en nog een onderkastje, voor bakvormen. i.v.m. een groot raam / uitzicht laat ik geen liever overzichtsfoto zien.
De keuken is van IKEA, Stensund in het groen.

40 likes

Een siliconenmatje waar je je deeg op kan kneden en uitrollen

En een messenslijper

2 likes

Super leuk om alle antwoorden te lezen op jouw vraag.

Mijn aanraders zijn:

• Boska kaasschaaf
  • verschillende maten glazen IKEA bakjes met plastic deksel
  • verschillende maten glazen IKEA voorraadpotten
  • messenslijper, heb ik pas gekocht maar maakt mijn leven nu al makkelijker, ik heb de Chef’s Choice
  • metalen/glazen rietjes, ik heb iets duurdere metalen van WMF, en merk echt verschil met de goedkope die ik had
  • mooi water karaf, ik heb hem van WMF
  • grote theedoos waar ook clippertheezakjes in passen, ik heb een houten van Dille en Kamille
  • een mooi tafelkleed, ook van Dille en Kamille
  • Airfryer, ik heb een Philips, maar zou voor een ander merk gaan omdat dit echt de hel is om schoon te maken. Als het even kan deze wegwerken in een keukenkastje met een afzuiging erin naar buiten.
  • Een gietijzeren pan, ik heb o.a. een van Le Creuset, maar die heb je in verschillende prijsklassen. Moet wel zeggen dat deze wel het makkelijkste schoon te maken is. Of ik heb de andere pannen niet goed ingebrand. Wat bij die ook niet hoeft.
  • klein hakmolentje, heb die van kitchenaid, maar deze heb je ook in verschillende prijsklassen.
  • sterke blender (zodat je ook ijsblokjes in kan doen), mijne is van Philips. Als die kapot is zou ik denk ik voor een iets kleiner model gaan, ipv een 2 liter model
  • rijstkoker (als je dit regelmatig eet), ik heb een kleine, maar fijne van cuisinart. Zit ook een stoommandje bij.
  • elektrische melkopschuimer met instelbare temperatuur. Ik maak er chocomel in, matcha lattes, gewone lattes, chai latte etc. Iced en warm. Mijne is van Sage.
  • een multi cooker, ik heb de instant pot. Ik heb ook een slowcooker, maar ik merk dat ik liever de instant pot gebruik.
  • een oven die ook een hoge temperatuur aan kan. Een stoomoven is op zich wel fijn, maar ik gebruik de mijne weinig, omdat ik het teveel schoonmaak werk vind.
  • eierkoker
  • vleesthermometer (als je vlees eet), ik heb een van Inkbird (goedkoper) en Meater (duurder, maar zonder draadjes)
  • een mini stofzuigertje voor je lades, heb er een van Eufy
  • een elektrische grill, ik heb er een van Tefal, de optigrill, een groot model, maar ook hierbij zou ik de volgende keer een maatje kleiner nemen omdat deze er best lang over doet om op te warmen

En inderdaad wat andere al zeiden een kitchenaid artisan menger, een magimix keukenmachine (ik heb de 4200, maar zou liever een kleinere hebben gehad), maatlepels (Joseph en Joseph, die kan je in elkaar klikken), de citruspers/knijper, een quooker (of anders een waterkoker met instelbare temperatuur als je van thee houdt), oxxo maatbekers, keukenweegschaal die precies kan meten.

Ik wil zelf nog een mooi Japans mes, maar die mag ik pas van mezelf kopen als ik echt meer ga koken.

7 likes

In aanvulling op alles wat al genoemd is: ik ben nog steeds heel blij met de keuze voor een inductiekookplaat met 5 pitten/zones en voor een oven met pyrolyse functie. Ik ben lui uitgevallen als het om schoonmaken gaat en dit maakt mijn leven echt zoveel beter.

3 likes

@Nefertiti Ik bedacht me net nog iets toen ik thee ging pakken.
De Blomning-theeblikken van IKEA vind ik heel prettig.

Ik drink veel losse thee en die blijft lang goed in deze blikjes. Ze kosten nog geen 2 euro per stuk en je kunt ze stapelen. Er past ook behoorlijk wat in.

En de Eklatera voorraadpotten vind ik erg mooi en rustig. Ik heb zelf met een lettertang kleine labeltjes gemaakt.

En zoals door anderen al gezegd een slowcooker. Die maakt mijn leven zoveel makkelijker op drukke lange dagen. Ik heb eentje van 1,5 liter (op de foto op mijn aanrecht) en eentje van 3,5 liter. En een multicooker van Russell & Hobbs die tevens airfryer is, maar de slowcookers vind ik zelf het fijnst.

3 likes

Dingen die ik bijna dagelijks gebruik;
Apparaten;

• Mocht je een losstaande oven willen dan raad ik deze aan: Anova Precision™ Oven – Anova Culinary je kan verschillende etappes instellen, dus bv eerst aardappelen met x%stoom en daarna grillen. Echt een top ding maar inmiddels wel duur.
  • staafmixer met hakmolen. Ik had hiervoor altijd een goedkope die ik elke twee jaar moest vervangen. Inmiddels heb ik al 6 jaar eentje van kitchenaid.
  • goede keukenmachine/blender. Ik heb er een van ninja, hele fijne blender maar ook top voor het hakken van veel groenten e.d.
  • espressomachine (sage barista pro) - niet echt koken maar wel mijn favo apparaat in de keuken
  • waterkoker waar je de temperatuur van kan instellen. Sowieso voor (thee) ideaal.

Andere dingen;

• scherp mes
  • rasp en zesteur. Ik wil er nog een van microplane
  • mandoline, gebruik deze echt vaak! B.v. voor ui op zuur is het gewoon veel lekkerder als de ui even dik is.
  • limoen pers
  • knoflookpers
  • siliconen spatels en pannenlikkers, dille&kamille heeft fijne
  • grote mengkommen, die rvs van de ikea zijn top
  • grote houten snijplank, ook ikea
  • linnen tafellaken en servetten - zara (sale)
  • fijn keukenschort, ik heb een hele mooie van linenfox
  • maatbekers - maatlepel - cups
  • gietijzeren pannen! Je moet even weten hoe je ze moet onderhouden maar dan blijven ze ook jaren top
  • vijzel, ik heb inmiddels een molcajete en vind deze veel fijner en sneller dan een normale vijzel
  • kwastje
  • deegsnijder. Echt een top ding, kost ook max 1 euro. Ik gebruik het om bv alle ui van de snijplank naar de pan te verplaatsen, maar ook om t rotzooi van het aanrecht op te pakken.
  • mooi servies! Bij mij komt het meeste van de random markten in Frankrijk, maar ook redelijk wat van de kringloop
6 likes

Hoe onderhoudt jij je gietijzeren pannen? Ik ben er nog steeds niet helemaal achter hoe je dat het beste kan doen

2 likes

Als de pan is afgekoeld neem ik m eerst met een keukendoek/droge doek af om etensresten te verwijderen. Daarna met de zachte kant van een natte spons (een aparte spons alleen voor die pan - zodat er geen sop bijkomt) afnemen en vervolgens een beetje invetten met olie op het vuur totdat ie weer droog is.

1 like

En hoe brandt je ze in? Ik heb ze ooit gehad maar bij mij werden ze meteen plakkerig na het inbranden, weet nog steeds niet wat ik verkeerd deed.

1 like

Dat doet mijn vriend altijd, adhv dit filmpje https://youtu.be/mjwvbQWR6DU?si=WBGIjaM5o6CeKVOP ( en love Rajiv)

2 likes

Thanks!

Superleuk om alle antwoorden te lezen trouwens. Ik wil zelf een beetje gaan investeren in mijn keuken, bepaalde dingen vervangen door betere kwaliteit. Ik heb wel wat inspiratie opgedaan voor wat op m’n wensenlijst kan!

3 likes

Voor wie kookTV leuk vindt: Five Star Chef op Netflix is echt heel leuk! Krijg er steeds mega honger van haha en allemaal ideeën voor gerechten!

4 likes

In aanvulling op dat filmpje, plakkerig betekent meestal een te dikke laag olie!

4 likes

En dat slijt ook vanzelf. Ik had dat nl in het begin ook en nu geen last meer van.

1 like

Hoe groot is je huidige schep en wat zijn de afmetingen van je steen? Ik vind zelf ongeveer 30 cm het fijnst, maar dat is redelijk standaard.