Misschien van sensahome, die hebben een mooie dunne houten spatel met gleuven
Snap ik! Ik heb zelf een aantal siliconen spatels van creuset en een aantal van acacia hout van de dille & kamille. Voor gewoon roer en omgooi werk zijn ze prima, maar voor bijv. een visje zijn ze niet ideaal omdat de houten wat lomp zijn en de siliconen wat mij betreft niet stevig genoeg.
Ja, dit lijkt me ook lastig! Ik ga verder met mijn zoektocht.
Ik zou tomaatjes proberen te vermijden. Dan bedoel ik dus van die kleine hele. Heb dat eens gehad en dat was zo vies na het opwarmen, maakte ook de hele quiche super waterig.
Deze heb ik ook al honderd jaar en is inderdaad echt heel fijn.
Misschien is een visspatel hiervoor een goed alternatief.
Heeft iemand een tip voor een fijn histamine arm kookboek? Ik zoek vooral inspiratie voor de dagelijkse afwisseling
Wat is een fijne julienne snijder? Die ik heb doet ineens alsof die een dunschiller is geworden
Benriner mandoline vind ik heel prettig werken.
Maar daarmee rasp je dan toch? Kan je geen lange slieren maken. Ik had gewoon zo’n ding dat eruit ziet als een dunschiller maar dan met haakjes
Gewoon die van de dille en kamille opnieuw kopen als hij bot wordt!
Ik zoek vegetarische kookboeken voor dagelijks gebruik, dus iets snellere gerechten. Bijvoorbeeld zoiets als de groene bakplaat (maar die heb ik dus al). Het mag ook van een specifieke keuken zijn. Hebben jullie tips?
Ik vind zelf deze heel fijn:
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-green-kitchen-at-home/9200000075513182/
Zie wel dat hij op bol belachelijk duur is, dat heb ik er zeker niet voor betaald. Maar als je hem tweedehands tegenkomt bijv. Is hij zeker de moeite waard!
Ik wil van de antiaanbaklagen af dus kijk naar rvs, emaille en gietijzer. Ik warm regelmatig iets even snel in een pan op zonder vet (dingen als tortillas, quesadilla, stuk pizza, stuk frittata). Als ik het goed begrijp lukt dat niet goed in rvs pannen, en gietijzeren pannen moeten wel erg lang opwarmen voor zoiets korts. Of kan zoiets opwarmen wel in rvs? Ik kook op gas.
Dank je! Die ga ik eens tweedehands zoeken!
Bold beans, Anna’s perfecte smaken en No waste groente vind ik allen fijne boeken.
Zie net dat ze hem ook bij de bieb hebben! Dus daar kan je hem misschien ook eens uitproberen!
Thanks!! Zet ik ook op mijn lijstje!
Daar gebruik ik dit pannetje voor, is geen gietijzer maar plaatstaal. Dat moet je op dezelfde manier seasonen en het bouwt ook een natuurlijke anti-aanbaklaag op, net als gietijzer. En op gas warmt het vrij snel op, Iets sneller, denk ik, dan een gietijzeren variant.
(ik zie dat het de laatste items zijn, maar mogelijk kun je ergens een vergelijkbare pan vinden?)
Dit is een slagje groter en is er nog wel:
De brunch is inmiddels achter de rug en het was echt super geslaagd. Uiteindelijk hebben we toch belegde mini-broodjes en wraps gedaan:
- wraps met zelfgemaakte tonijnsalade en ijsbergsla
- wraps met zalm, rucola en kruidenkaas
- broodjes met oude kaas, sla en vijgencompote
- broodjes met kip-curry en komkommer
- broodjes met pesto, italiaanse ham, mozzarella en tomaat
- broodjes met carpaccio, rucola en pijnboompitten
Ik had ook kaartjes gemaakt waar op stond wat er in de broodjes zat, zodat de gasten dat niet steeds moesten vragen. Iedereen was enthousiast, er vroeg zelfs iemand bij welke traiteur we besteld hadden😂
Ik heb gisteren eindelijk wat met de kashk gemaakt! Ik koos voor kashk bademjan en het was best makkelijk om te maken, maar het had wel veel stappen. Het was fris, romig, maar ook lekker knoflook-ig en zoutig. Ik at het met Libanees brood bij linzensoep. Ik vond het lekker, maar niet super speciaal. Ik denk dat ik nog wat andere recepten wil proberen, want het kan denk ik nog lekkerder.
Ik vond de kashk inderdaad smaken zoals @Zoekend het omschreef:
Ik snap alleen niet waarom de verkoper zo reageerde toen ik het pakte, want het was ook weer niet zoooo’n bijzondere smaak haha. Het ruikt wel een beetje muffig, zoals geitenkaas of bijvoorbeeld feta dat ook kan hebben. Zo’n typische geur.
Op de foto ziet het er niet zo lekker uit vind ik, maar dat was het dus wel.