MastercheFF

Thanks! Heb inmiddels een grillplaat van Bosch besteld. Zelfde merk als de kookplaat, dan kan het niet misgaan.

Zijn inderdaad erg prijzig, maakt onderling qua merken ook niet echt verschil. Fijn om te horen dat jij met een soortgelijke plaat erg blij bent!

1 like

Voor iedereen hier die fan is van de paddenstoelenlasagne van Ottolenghi maar het te veel werk vindt: Ixtra Belfrage (die mee de recepten heeft ontwikkeld) heeft een ‘shortcut’ versie er van in haar eigen kookboek Mezcla. Ik zag het net op haar IG en gezien ik het hier regelmatig zie voorbij komen kan het een handige tip zijn!

2 likes

Late to the party, maar heb je een pizzasteen? Zijn niet zo duur en gewoon bij de Xenos te koop bijvoorbeeld.

Pizzasteen + oven zo HEET mogelijk. Bij mij kan ie tot 275 graden. Meer is het niet. Lager krijg je dus inderdaad rubberkaas van. Je oven moet echt op de hoogste stand. Net als pizzaovens in Italië. Heter is beter.

Pizzasteen mee verwarmen en er pas uithalen als je de pizza erop gaat leggen. Bodem zo dun mogelijk uitduwen en dan eerst op de steen leggen voor je gaat beleggen.

Klein laagje tomatenpulp (Mutti is mijn fave), dan simpele geraspte mozzarella en dan nog ander beleg er bovenop, met mate. Rand even insmeren met olijfolie. 5-10 minuten bakken, klaar.

8 likes

Thanks! Ik ga het proberen

Pizza update: het is gelukt! Mozzarella en de oven op zijn hoogst heeft geholpen. Thanks!

4 likes

Ik ben op zoek naar kookboeken die zich richten op gezonde recepten waar ik mee kan mealpreppen. Mogen best de wat culinairdere boeken zijn of gericht op keto/afvallen.

2 likes

Wat zijn jullie favoriete recepten met palmkool/cavolo nero?

Werelds koken, een kookboek van de C1000 is wel een aanrader. Is alleen nog tweedehands te krijgen, ik weet niet of dat uitmaakt.

Nieuw is deze misschien wel wat

Als tweedehands niet uitmaakt dan zou ik elk kookboek wat je overweegt even zoeken op boekwinkeltjes.nl. Ik heb daar al heel wat kookboeken goedkoop gevonden.

1 like

Wellicht vegalicious of vega zonder pakjes of zakjes? Ik moet zeggen dat goede kookboeken vaak niet onder de 20 euro zijn. Misschien is het een idee om te kijken of je een boek tweedehands kan kopen?

4 likes

Lekker en simpel vega?

2 likes

Ja, maar geen idee of dat nodig is

1 like

Nee

2 likes

Door spaghetti aglio olio e peperoncino! Is normaal al een van m’n lievelingsdingen om te eten en met palmkool erdoor nog meer :smiling_face_with_three_hearts:

Door stoofpotjes vind ik het ook lekker, met tomaat en limabonen en iets van worstjes ofzo. Oh en volgens mij heeft Nigella Lawson een recept voor papardelle met nduja en cavolo nero, zelf nog niet gemaakt maar lijkt me wel een hele goeie combinatie.

2 likes

Oeh hele goede ideeën, thanks!!

1 like

Mijn man had dit fijne opzetstuk voor de KitchenAid gekocht voor mijn verjaardag:

En vandaag heb ik hem voor het eerst gebruikt. Ik heb een grote hoeveelheid verse pastasaus gemaakt, om in te vriezen in porties. Dat komt mooi van pas als ik drukke werkdagen heb en als we straks in een verbouwing zitten.
Wàt een fijn opzetstuk zeg. Je hoeft je groenten alleen maar te schillen en eventueel in 2en te snijden, en dan mik je ze er in. In een mum van tijd heb je groenten in kleine blokjes.

Hij is vooral handig bij grote hoeveelheden groenten. Als ik voor 1 dag kook, denk ik niet dat ik hem ga gebruiken want dan heb je toch het afwaswerk. Maar nu kwam hij zo goed van pas. Ik kook regelmatig grote hoeveelheden voor in de vriezer en dan ben ik zo lang aan het snijden. Nu niet meer.
Het opzetstuk is niet goedkoop maar hier en daar is hij weleens in de aanbieding. Wat ik ook fijn vind is dat hij zo veilig is. Hij gaat niet snijden als het deksel er niet goed op zit.

Nog een filmpje om hem in actie te zien:

Dit ding gaat mijn leven zoveel makkelijker maken!

Edit: niet op de foto, wel gebruikt; het mes om schijfjes te snijden. Ik heb champignons in zijn geheel in het opzetstuk gegooid en met een schuifje kan je instellen hoe dik je ze wil hebben. In een minuutje had ik 400 gram champignons in perfecte plakjes. :heart:

37 likes

Klinkt ook lekker, thanks!

1 like

Heeft er iemand een aanrader voor een goede crepepan?
Na de zoveelste mislukte galette in een demeyere koekenpan en een greenpan, wil ik een pan die doet wat ik wil.
Ik zorg ervoor dat mijn beslag minstens een halfuur in de koelkast rust en de pan heet genoeg is, toch lukt het mij nooit om een mooie pannenkoek/galette in een stuk te maken.

Omdat mijn favo zaak Corona niet heeft overleefd, wil ik graag hun klassieke Franse galette maken.
afbeelding

Hoe schoon maak je de pan na afloop? Met pannenkoeken bakken blijft er naar verloop van tijd bij mij een laagje in de pan achter van olie en dan worden ze perfect en blijven ze niet plakken. Ik heb zelf hele goedkope pannen van tomado ooit eens in de opruiming bij de kruidvat gescoord. Het zijn wel echt pannenkoekpannen. Die van de Ikea zijn ook goed!

Mijn Demeyere koekenpannen heb ik uiteindelijk ingebrand met olie, dat heeft veel goeds gedaan voor het bakken. Voor crepes gebruik ik toch vaak mijn Brabantia koekenpan met anti aanbaklaag, stukje gemakkelijker.

1 like

Ik boen ze flink nadat ik klaar ben, misschien kan ik daar naar kijken.
Zijn de tomado of Ikea pannen Pfas vrij of je weet? Dat is voor mij wel een ‘harde’ eis.

1 like