MastercheFF

Haha zelfde als @George ik noemde ook wat random dingen. Maarrr eigenlijk gebruik ik veelal de smaakmakers die je zelf al noemt. Knoflook, sesamzaadjes, sesamolie en soya saus.
Siracha of crispy chili oil is er lekker overheen en kewpie mayo. Of gochujang trouwens, ook heel lekker. Dat doe ik dan in de dressing want anders is het veel te dik.
En als ik kimchi gebruik krijg je ook al heel veel smaak daarvan.

Qua groenten pleur ik er ook vaak op wat ik nog heb. Geroosterde courgette of aubergine, komkommer (liefst even op zuur :drooling_face:), sugar snaps. En qua eiwit kan ook nog iets als ‘krokant’ gebakken (vega) gehakt, gebakken ei of tofu/tempeh
Ik ben niet zo goed met recepten :sweat_smile::grimacing: en het is ook niet allemaal authentiek natuurlijk haha.

3 likes

Veel van wat hierboven al gezegd is en ik vind spinazie ook altijd lekker, even kort wokken met een beetje sesamolie en dan sesamzaadjes erdoor. En voor bibimbap ook gewoon de saus uiteraard met gochujang enzo maar neem aan dat je dat al doet.

En niet perse voor bibimbap maar wel voor rijst met Koreaanse shit, krokante nepkipschnitzel met yangnyeom tongdak-saus (recept van maangchi) :heart: dat eet ik meestal gewoon met kimchi en rijst en ingelegde radijs

Oh en voor meer japanse rijstdingen vind ik furikake echt top! En ik vind het ook lekker om er donburi-stylo (miso)bouillon bij te maken om op het einde door mn rijst te gooien. En ik had bij een Japans restaurant ooit yuzu kosho en dat vond ik megalekker bij alles. Heb het nog niet in een winkel kunnen vinden alleen dus denk dat ik het binnenkort maar ergens online ga bestellen. Oh ennn prei (of lenteui in wat grotere stukken gesneden) zijn megalekker als je het echt goed gaar en zacht laat worden en er dan miso, mirin en sake doorheen doet (of rijstazijn en suiker bij gebrek aan mirin en sake)

4 likes

Zou diepvriesspinazie niet de neiging hebben om zompig te worden? Dat dat daarom op het pak staat?

Nee, dat kan wel. Vroeger werd gezegd van niet, omdat spinazie nitriet kan gaan produceren en dat is potentieel gevaarlijk. Het beste koel je spinazie snel af. Dus het beste zou zijn, om dit bijv. te ontdooien en pas bij het opnieuw opwarmen bij de curry te voegen. Of de curry snel af te laten koelen, door het bijvoorbeeld even buiten te zetten (is het nu koud genoeg voor).

3 likes

Omg die yuzu kosho klinkt echt fantastisch :heart_eyes:. Ik heb ook een flesje yuzu ponzu en dat is ook heel lekker.

3 likes

Klinkt heel lekker allemaal! Misschien kan je nog wat ideeën op doen in het kerstdinertopic.

Omg nu moet ik die yuzo kosho ook hebben. Citrus = leven haha.
En nog meer top ideeën, ik ben weer helemaal geinspireerd voor nieuwe bibimbap.

1 like

Ik heb dal tadka gemaakt. Wat is een leuk vegan gerecht voor erbij?

(Peshwari) naan, raita met kokosyoghurt, pakora of bhaji, gekruide rijst? Of wil je meerdere ‘grotere’ gerechten maken?

Dit was voor de avond zelf dus het is niet meer nodig! Ik heb een thali workshop gehad en daar kwam de dahl van, dus ik heb uit de zelfde workshop nog raita en zoet zure pompoen gemaakt en daarbij ook nog een kruiden rijst :slight_smile:

2 likes

Oh sorry had helemaal niet gezien dat je post van gisteren was :’) klinkt heel lekker in ieder geval!

Wat zijn jullie favoriete snelle groentenbijgerechten?

Ik heb Vegan Japaneasy en ik heb nog niks gemaakt maar wel doorgebladerd en ik vond het een fijn boek in ieder geval. Geen onmogelijke ingrediënten en ook echt vrij makkelijk.

1 like
  • gegrilde groene asperges met look, citroenzeste en beetje citroensap
  • idem als hierboven maar dan met venkel
  • chinese kool in grove stukken snijden (proberen de bladeren nog bij mekaar te houden), op de grill leggen en lakken met een dressing van sesamolie/lichte sojasaus
  • stukken pompoen uit de oven met feta, chiliflakes/chili-olie en limoenzeste
  • als het koud mag zijn: rode ui even (hoe langer hoe beter wel) marineren in wittewijnazijn/zout/suiker, daarna toevoegen aan schijfjes/stukken komkommer met yoghurt en look
  • stukken witte prei uit de oven met knoflook en tijm, achteraf nog peterselie, dille en citroensap toevoegen
5 likes

Hier waren ook een paar die die pindasoep van Meera Sodha hadden maakt toch? Hebben jullie toevallig een tip voor een salade die er bij past?

@bostons oeh bedankt voor je tips!

Heh iemand die dit begrijpt haha

Ik mail met de slager om een stuk vlees te bestellen voor 2e kerstdag. Ik zeg “dan kom ik het 26e ‘s ochtends ophalen”. Mailt hij terug “ik zou einde dag komen, dan is het vers”.

Heh? Vlees is toch nog steeds vers als ik t om 11u ophaal en dezelfde avond klaarmaak?

2 likes

Misschien is het dan net geslacht. Of hij is sarcastisch.

Misschien krijgen zij eind van de middag geleverd van de boerderij/slachthuis?

2 likes

Ah dat zou t verklaren ja

2 likes

Is het nog helemaal rauw, of al gegaard? En wat voor vlees is het? Als het er goed uitziet en niet gek ruikt, zou ik het wel aandurven, maar het is wel stom.
Is de supermarkt waar je het gekocht vandaag open? Misschien kan je het nog ruilen, alhoewel het natuurlijk ook eigen verantwoordelijkheid is om de houdbaarheidsdatum te checken.

1 like