MastercheFF

Ja of is het al verhit voor het invriezen? Zompig maakt natuurlijk niet uit in een curry. waarom is spinazie zo high maintenance :rage:

3 likes

Nee, dat kan wel. Vroeger werd gezegd van niet, omdat spinazie nitriet kan gaan produceren en dat is potentieel gevaarlijk. Het beste koel je spinazie snel af. Dus het beste zou zijn, om dit bijv. te ontdooien en pas bij het opnieuw opwarmen bij de curry te voegen. Of de curry snel af te laten koelen, door het bijvoorbeeld even buiten te zetten (is het nu koud genoeg voor).

3 likes

Ja ik denk inderdaad dat ik de spinazie er op het laatst in doe, als de gasten er al zijn. Goed idee om het op het balkon te zetten inderdaad! Dat gaat me sowieso schelen morgen qua koelkastruimte

2 likes

Omg die yuzu kosho klinkt echt fantastisch :heart_eyes:. Ik heb ook een flesje yuzu ponzu en dat is ook heel lekker.

3 likes

ik heb weer een vraag maar misschien is dit sowieso wel een handig onderwerp voor meerdere mensen: ik ga een dag gourmetten met kerst en mijn moeder haalt eigenlijk altijd gewoon zo’n bak met vlees en stokbrood en sauzen en minimaal groentes

hebben we vorig jaar ook gedaan maar ik vind het best saai (maar heb ook geen zin om een diner bereiden op me te nemen) dus ik wil graag zelf wat dingen nog meenemen.

ik dacht aan

  • lekkere paddenstoelenmix
  • miso stoofprei die dazed vaak tipt
  • harissa courgette en dan het harissa mengsel voormaken zodat je dat makkelijk in een bakje met de courgette kan laten stoven Courgettes met harissa en citroen
  • mini griekse pita’s of een turks brood
  • tzatziki
  • falafel
  • halloumi
  • baba ghanousj
  • venkelsalade

verder kom ik even niet (en misschien is het ook wel genoeg) maar ik denk dat ik niet de enige ben die niet alleen vlees of paprikareepjes hoeft of een beetje afwisseling wil van de saaie standaard gourmet’gerechten’, dus misschien chill om hier wat ideeën te verzamelen voor de kerstdagen.

4 likes

Klinkt heel lekker allemaal! Misschien kan je nog wat ideeën op doen in het kerstdinertopic.

ohhhh merci! ik had die niet gezien

1 like

Omg nu moet ik die yuzo kosho ook hebben. Citrus = leven haha.
En nog meer top ideeën, ik ben weer helemaal geinspireerd voor nieuwe bibimbap.

1 like

Ik heb dal tadka gemaakt. Wat is een leuk vegan gerecht voor erbij?

(Peshwari) naan, raita met kokosyoghurt, pakora of bhaji, gekruide rijst? Of wil je meerdere ‘grotere’ gerechten maken?

Dit was voor de avond zelf dus het is niet meer nodig! Ik heb een thali workshop gehad en daar kwam de dahl van, dus ik heb uit de zelfde workshop nog raita en zoet zure pompoen gemaakt en daarbij ook nog een kruiden rijst :slight_smile:

2 likes

Oh sorry had helemaal niet gezien dat je post van gisteren was :’) klinkt heel lekker in ieder geval!

Ik heb een cadeaubon gehad voor een boekenwinkel van mijn werk (yay, kookboeken kopen). Ik zit er nu aan te denken dit boek aan te schaffen: The Korean Vegan Cookbook, Joanna Lee Molinaro | 9780593084274 | Boeken | bol.com

Het lijkt me echt een mooi kookboek :heart_eyes: Heeft iemand dit boek toevallig al uitgeprobeerd of in bezit? En bevallen de recepten?

Edit: of deze Vegan Japaneasy, Tim Anderson | 9781784882846 | Boeken | bol.com (of allebei haha)

4 likes

Wat zijn jullie favoriete snelle groentenbijgerechten?

Ik heb Vegan Japaneasy en ik heb nog niks gemaakt maar wel doorgebladerd en ik vond het een fijn boek in ieder geval. Geen onmogelijke ingrediënten en ook echt vrij makkelijk.

1 like
  • gegrilde groene asperges met look, citroenzeste en beetje citroensap
  • idem als hierboven maar dan met venkel
  • chinese kool in grove stukken snijden (proberen de bladeren nog bij mekaar te houden), op de grill leggen en lakken met een dressing van sesamolie/lichte sojasaus
  • stukken pompoen uit de oven met feta, chiliflakes/chili-olie en limoenzeste
  • als het koud mag zijn: rode ui even (hoe langer hoe beter wel) marineren in wittewijnazijn/zout/suiker, daarna toevoegen aan schijfjes/stukken komkommer met yoghurt en look
  • stukken witte prei uit de oven met knoflook en tijm, achteraf nog peterselie, dille en citroensap toevoegen
5 likes

Hier waren ook een paar die die pindasoep van Meera Sodha hadden maakt toch? Hebben jullie toevallig een tip voor een salade die er bij past?

@bostons oeh bedankt voor je tips!

Heh iemand die dit begrijpt haha

Ik mail met de slager om een stuk vlees te bestellen voor 2e kerstdag. Ik zeg “dan kom ik het 26e ‘s ochtends ophalen”. Mailt hij terug “ik zou einde dag komen, dan is het vers”.

Heh? Vlees is toch nog steeds vers als ik t om 11u ophaal en dezelfde avond klaarmaak?

2 likes

Misschien is het dan net geslacht. Of hij is sarcastisch.

Misschien krijgen zij eind van de middag geleverd van de boerderij/slachthuis?

2 likes