MastercheFF

Ik heb chatgpt daar wel eens voor proberen gebruiken! Niet perfect maar gaf me wel goede inspiratie. Je kunt ook meteen dieetwensen meegeven bv, maar je moet wel de vraag heel specifiek stellen om er iets goed uit te krijgen

Zou je dit ook koud kunnen eten? :thinking:

Er staat op dat je het niet in mag vriezen, al vraag ik me af waarom niet…

Ik heb Smaakpalet van de Lage Landen inmiddels gekregen voor moederdag. Wàt een mooi boek zeg!

Alleen al de cover. Janny is zo mooi afgebeeld en het past helemaal in de sfeer van het boek. Ik meen dat Janny in een interview zei dat die prominente manier van afbeelden voor haar niet gehoeven had, maar ik vind het juist stijlvol en mooi.

Er staan geen recepten in het boek maar ontzettend veel wetenswaardigheden. Janny heeft haar liefde voor eten, kunst en geschiedenis in dit boek gecombineerd (geniaal wat mij betreft) en vertelt boeiende verhalen over wat er precies afgebeeld wordt op Nederlandse en Belgische schilderijen. Vooral in de 17e eeuw waren er veel stillevens van pronktafels vol eten, maar wat ligt er precies op, en wat betekent het?
Onderwerpen als vlees, zuivel, honing, kruiden en specerijen komen aan bod, maar ook bier en fastfood. Uit dit boek blijkt dat de Lage Landen wel degelijk een eetcultuur hadden en hebben, ook al wordt weleens gezegd dat dat niet zo is.
Ook wordt er regelmatig een link gelegd met christelijke feestdagen en bijbelverhalen en dat vind ik als christen interessant.
En een leuke gedachte; we ‘pronken’ nog steeds met eten. Niet meer zozeer op schilderijen, maar wel op o.a. Instagram. :smiley:

Wat mij betreft een must-read voor iedereen die interesse heeft in onze eetcultuur en/of kunst.

24 likes

Ooh klinkt goed! Hij stond al op mijn lijstje maar nu wil ik em meteen bestellen haha. Goed moederdag cadeau!

1 like

Binnenkort met vrienden + kids weg en vriend maakt dan zelf gebakken vis waaronder kibbeling. Ik wil daar wat bij maken wat de kids ook lekker vinden, ik zat aan couscous te denken (bij scholletjes) maar weet niet of ik dat geslaagd vind bij kibbeling? Hebben jullie leuke tips?

Misschien wortel- of koolsalade? Of krieltjessalade? Geen idee of dat iets is wat jullie kinderen eten hoor

3 likes

Zelfgesneden friet erbij? Soort van fish and chips idee? En wat rauwkost met lekkere dipjes?

2 likes

Antiboise smaakt altijd lekker bij vis. Eventueel met heel dun gesneden venkel, maar ik weet niet of de kinderen daar van houden haha. Is wel een lekkere combi! En in de lijn van de couscous zou je tabouleh kunnen doen, daar zitten denk ik geen gekke smaken in en is wel lekker fris!

3 likes

Een beetje een specifieke vraag, maar wat is jullie favoriet voorraadkast pizzabeleg combinatie? Ik ben van plan om voorgebakkenpizza’s in te vriezen maar vind het dan ook wel makkelijk dat ik ze zo kan beleggen met voorraadproducten waar ik dan zin in heb. Misschien heeft iemand tips en ideeën

2 likes

Artisjokken!!! En misschien dingen als zongedroogde tomaat, olijven, kappertjes, ansjovis als je dat eet, tonijn idem, …

5 likes

Ik beleg vaak met mais, olijf en (rode) ui want dat heb ik altijd wel in huis

1 like

Tonijn, kappertjes, ui.
Artisjok, olijf, zongedroogde tomaat.
Gedroogde worst in dunne plakjes ipv salami?

Je zou nog die gegrilde groenten uit de diepvries kunnen proberen? Maar wellicht wordt dat best nat…
En lekker controversieel: ananas :wink:

3 likes

Wat een goede ideeën! Bedankt

2 likes

Als ze nog gewoon zacht zijn zou ik ze zelf wel eten. Ik heb ze ooit wat slecht dicht gemaakt en die waren na 4 dagen ofzo al keihard aan de open kant. Toen durfde ik het zelf niet aan.

2 likes

Tuurlijk, even checken voor groene puntjes, en anders gewoon eten!
Tip: na het openen van de verpakking kun je de rest in de vriezer behoorlijk lang bewaren.

1 like

Kun je een ongeopend blik linzen in de koelkast bewaren?

1 like

Ja, de vraag is meer waarom.

4 likes

Ah fijn, het leek me ook dat het pas zou reageren bij zuurstof…

Waarom? Omdat mijn koelkast helaas meer ruimte heeft dan mijn uitpuilende voorraadkast😅

3 likes

Tijdens transport wordt blik ook aan allerlei temperaturen blootgesteld. Na openen mag het niet meer idd.

2 likes

Ik heb echt een hele suffe vraag maar ik kom er niet uit met Google dus dacht misschien weet iemand het hier.

Weet iemand wat die witte stipjes zijn? Is dat een teken dat het niet goed meer is of hoort dat zo? Het ziet niet op elke champignon namelijk. Soms lijkt het wat grijzig ipv wit.

1 like