Mededeling 25-03-19

Topics

Er worden bijna dagelijks nieuwe topics geopend op het forum: in minder dan een jaar tijd zijn dat er meer dan 1500 geworden. Om overzichtelijkheid te behouden en een overmaat aan ‘dode’ topics te voorkomen nemen we een aantal maatregelen.

  1. de forumleiding zal hier en daar onderhoud gaan plegen door topics samen te voegen waarin het slechts bij een klein aantal reacties is gebleven en/of al langere tijd niet in is gepost.
    Wanneer een topic van je wordt verplaatst, krijg je daar altijd bericht over!
    Zo weet je waar je het terug kunt vinden.
  2. Totdat nieuwe leden het trust level ‘regular’ hebben bereikt, worden hun topics niet meer automatisch aangemaakt maar pas nadat ze zijn geactiveerd door de moderators.

Onze bestaande leden willen we vragen om hier rekening mee te houden bij het aanmaken van topics: sta er even bij stil of het echt een meerwaarde heeft om een eigen topic te maken, of dat het misschien net zo goed in een van de bestaande topics zou passen.

Members Only-aanvragen

Voor toegang tot de besloten topics krijgen we de laatste tijd nogal wat aanvragen binnen die we niet kunnen verwerken omdat de aanvrager nog niet aan de eisen voldoet.
Daarom nog even de voorwaarden: je bent langer dan dertig dagen aanwezig op het forum en je hebt vijftig posts of meer, waarbij de topics over tv-programma’s niet meetellen. Uitleg over de procedure vind je hier.

Foto’s en screenshots van privé-gesprekken

Over het algemeen worden de Huisregels goed nageleefd. Wel moeten we er nog te vaak op wijzen dat het niet toegestaan is om persoonlijke informatie van mensen van wie je daar geen toestemming voor hebt op het forum te delen. Screenshots van gesprekken vallen daar ook onder. Hetzelfde geldt voor herkenbare foto’s van mensen die zonder hun medeweten worden gedeeld. Posts met deze inhoud worden verwijderd.

NB: dit is ongeacht de inhoud. Het is niet zo dat het pas problematisch is als het om compromitterende zaken gaat of iets dergelijks; ook al gaat het om een onschuldig sms-je over de boodschappen, het is het feit dat je het buiten de ander om publiceert dat indruist tegen het principe van ‘alleen op internet delen wat van jou is’ en daarom niet geoorloofd is.

Posts melden

Alleen posts die specifieke huisregels overtreden komen in aanmerking voor moderatie. Ons verzoek is daarom om alleen die posts te melden. Kom je er echt niet uit in de topics, is deze optie er altijd, maar het blijft goed om elkaar op deze zaken aan te spreken waar ze spelen.

Entertainment: quizzen en tv-programma’s

In de Entertainment categorie zijn twee wijzigingen: de topics over tv-programma’s vind je voortaan in de subcategorie ‘Tv-programma’s’ en alle quiztopics staan samen in hun eigen subcategorie ‘Quiz’.

Dit heeft als voordeel dat je nooit meer een quiz hoeft te missen!

Zet je eenmaal in je accountvoorkeuren dat je deze categorie ‘in de gaten houdt’, dan krijg je vanzelf bericht wanneer er bijvoorbeeld een nieuw quiztopic wordt aangemaakt. Hier kom je zo terecht:
avatar rechtsboven -> gebruikersnaam -> voorkeuren -> categorieën.

Tips: pb’s en spoilers

De vragen die we op het moment het meest langs zien komen zijn ‘hoe kan ik iemand met een afgesloten profiel een persoonlijk bericht sturen?’ en ‘hoe maak ik een spoiler’.

Een pb sturen kun je ook vanuit je eigen berichten: avatar rechtsboven --> envelopje --> nieuw bericht.

Om een spoiler te maken zijn er twee opties:
tandwieltje --> Verberg inhoud (voor de 'uitklap’spoiler)
tandwieltje --> Blur spoiler (voor vervaagde tekst die scherp wordt bij aanklikken)

Tot slot…

Wanneer je de moderators wilt bereiken voor andere vragen/verzoeken dan een MO aanvraag (zie hierboven hoe je dat doet), kun je een privébericht naar ‘moderators’ sturen. Dan krijgen zowel de admins als de moderators een melding en wordt je vraag zo snel mogelijk beantwoord.

20 likes

Nog een vraag over de foto’s: ik heb laatste een instagramfoto van mijn moeder gedeeld. Ik heb haar gezicht onherkenbaar gemaakt met een smiley, maar verder wist ze ook dat ik het deelde: zij vindt dat alleen maar grappig. Moet ik daar dan nog expliciet bij vermelden dat ik dus toestemming had om het te posten? Of mag dat eigenlijk ook niet? Of was die smiley dan al onherkenbaar genoeg?

Ik wilde even kwijt dat ik wel blij ben met die regel van screenshots en foto’s van anderen! Op de een of andere manier heb ik met een forum altijd een soort angst dat iemand opeens een foto van mijn hoofd hier plaatst, ik vind het dan ook fijn dat jullie hier actief mee bezig zijn! (ik ben ook altijd wat bang dat mijn naam hier opeens gepost wordt, hoe zit het daar eigenlijk mee? En wat er verband mee houdt: pas had iemand wat details (en initialen dacht ik) over iemand gepost waardoor mensen die zich ook in die omgeving ophouden diegene herkenden, wordt daar ook ingegrepen door moderators?

1 like

@tuula Met onherkenbaar maken is het in orde.
@ellegirltalk ik vind het lastig om over een specifiek geval iets te zeggen zonder de details te hebben, maar als je een keer een situatie ziet die je in dit opzicht twijfelachtig vindt kun je het altijd voorleggen. Als iemands eigen naam wordt neergezet door een ander is dat wel een goed voorbeeld van iets waar we op zouden ingrijpen. Zo hebben we helaas weleens een telefoonnummer moeten verwijderen.

Verder is dit misschien wat handige info, een bruikbare avg-check:

AVG fotocheck

Stel jezelf bij foto’s die je voor jouw bedrijf of vereniging wil gebruiken de volgende vragen:

  1. Staan er personen op de foto?
  2. Kan ik naar aanleiding van deze foto de afgebeelde personen identificeren?
  3. Is het makkelijk om de afgebeelde personen te identificeren?

Beantwoord je op alledrie de vragen ‘ja’, dan heb je te maken met de AVG en mag je de foto alleen gebruiken als je één van de zes grondslagen van de AVG kan toepassen om het gebruik te rechtvaardigen.

  • ‘Toestemming’ is de duidelijkste grondslag, als je dit kan regelen zit je altijd goed.
  • De meest voorkomende grondslag die in deze gevallen van toepassing is: ‘grondslag van gerechtvaardigd belang’.
  • De ‘grondslag van gerechtvaardigd belang’ kun je toepassen als je gebruik van de foto te maken heeft met de vrijheid van meningsuiting.
  • De vrijheid van meningsuiting is niet van toepassing als er een duidelijk commercieel doel is bij het gebruik van de foto.