(Moes)tuintopic (Deel 2)

Nee dat niet!

2 likes

Ah jammer, ik ben al een tijdje op zoek naar wat grotere bakken met bodem die geen vermogen kosten. Helaas kan ik op dat stukje geen tegels wippen.

Maar je zult die bakken toch sowieso moeten vullen met aarde, dus dat ze op tegels staan is dan toch niet zo erg?

1 like

Ik gebruik mijn moestuinbakken gewoon op tegels, dus zonder bodem. Kan prima! Heb er wel een worteldoek in gedaan maar meer om het zand een beetje bij elkaar te houden haha, nou dat gaat al 2 jaar goed :slight_smile:

1 like

Ik wist niet dat je zonder bodem op de tegels kon zetten. Dacht altijd dat het water dan niet goed kon weglopen.

@ciselering Goed om te weten dat het wel mogelijk is!

Beide bedankt! Dat scheelt een hoop.

3 likes

lol drie weken vakantie en m’n tuin is ontploft:

Maart 2026 (bonus omdat ik dat verschil zo bizar vind):

Drie weken geleden:

Nu:

2026

65 likes

Love it!! Bij mij ook echt leuk!

3 likes

Mooi! Die Oost Indische kers gaat inderdaad echt woekeren. Ik vind hem na vier jaar nog steeds her en der terug haha.

Onze kruidenbak is echt ontploft de afgelopen twee weken, kan er niet tegenop gebruiken! De
koriander en peterselie net maar kortgewiekt

19 likes

Mag ik vragen hoe diep jouw tuin is? Ik vind zo’n paadje heel leuk en vraag me af of ik dit effect kan bereiken haha

1 like

Zo was het. I know it is bad maar had er de kracht niet voor.

En zo is het nu na de klus op werkspot gezet te hebben😃

Heb nu bij Lidl een onkruidbrander besteld en een grastrimmer.

3 likes

11 meter volgens mij (inclusief schuur van twee meter diep geloof ik)! Helemaal niet zo heel groot/diep dus!

Die foto’s zijn allemaal met die 0.5x stand van iPhone gemaakt dus het vertekent een beetje.

Dit is “gewoon”:

7 likes

Ik vond de before foto eigenlijk wel gezelliger haha. Wat ben je verder mee van plan?

4 likes

Verkeerde topic denk ik haha hier is het pro planten. Wel bonus voor je hond :heart:

10 likes

Oh wauw hond had ik niet gespot :joy:

3 likes

Zijn hier mensen met een volkstuintje en hoeveel tijd zijn jullie daar aan kwijt?

Ik sta ingeschreven voor een complex en sta op de wachtlijst, maar vandaag begon iemand over een andere complex en dat daar nu nog ruimte is en dat ik meteen welkom ben. Dat zou betekenen dat ik meteen erin kan en dat vind ik ineens ook wel spannend :sweat_smile: het is iets verder, misschien een kwartier fietsen ipv 5 minuten, maar het klonk wel gemoedelijk met 13 tuintjes. Ik kan altijd eerst kijken, maar ze gaven al aan dat ze bijna elke dag erheen gaan en mijn plan was dat ik er ongeveer 2 keer per week heen wilde gaan.

Edit: iets anders maar ik klaagde laatst over dat mn dahlia’s in pot niet op kwamen maar van de 6 zijn er nu 4 op! Ik weet niet of die laatste 2 ook nog op komen. Daarnaast heb ik 2 jaar geleden in het gras voor mn balkon 3 dahlia’s gepland en nu is 1 ineens best wel groot terwijl die het eerste jaar niet op kwam? :joy: van die andere 2 geen spoor.

2 likes

Ik postte laatst dat ik heel veel stress had om mijn veel te grote tuin (groot voor mezelf als single en niet-tuinierder) die ook nog compleet overgroeid is en jarenlang niet onderhouden. Ik heb een tuinman gevraagd om eens langs te komen. Hij gaat morgen in ieder geval al het overwoekerde spul kortwieken en een (niet te duur) plannetje maken voor de achtertuin.

Hij is heel erg van natuurlijke vormen, mooie bloeiende planten die goed zijn voor de beestjes en vooral de natuur zoveel mogelijk zichzelf laten regelen. Dus dat klinkt echt heel goed en ik ben wel bereid om daar wat geld tegenaan te gooien. Dan kan ik volgend jaar echt genieten van mijn tuin ipv met stress naar buiten kijken :smiling_face_with_three_hearts:

19 likes

:joy: nog niks, het was ooit een grindtuin, heb nu een grastrimmer en een onkruidbrander besteld om het bij te houden. Denk dat het weer een grindtuin wordt. M’n tuin achter staan 6 hoge coniferen, verwilderde klimop en verwilderde wingerd en daar heb ik al sinds 2024 niks meer aan gedaan. De voortuin ook sinds 2024 niks meer aan gedaan

Nu de woonkamer klaar is als in verven andere meubels en nieuwe gordijnen was de voortuin aan de beurt. Ben zo blij met het resultaat!

Ik ben sowieso pro planten maat anti wild wilderness zeg maar. Ik vind de tuinen van Piet Oudolf erg pretty maar tuinieren is niet een cheape hobby helaas. Ja de pup keek wat ik ging doen😂

1 like

Misschien als je het stukje bij beetje aanpakt? Een begroeide border is veel minder werk dan onkruid tussen tegels en grind uit halen.
Dus bijv eerst in je voortuin een deeltje beplanten en dat eventueel uitbreiden.
Ik heb in december mijn tuin aangeplant en toen waren planten niet zo duur via de kweker, onder andere bij natuurlijk sterker veel grassen gekocht, dat gebruikt Piet Oudolf ook.

5 likes

Het is heul veul werk maar misschien even verdiepen in de no dig methode, dat scheelt veel. Ik ga volgend jaar paadjes aanleggen met schors in de moestuin zodat ik naast alle groentebedden niet ook nog eens de paden hoef bij te houden. Tuintje dichtbij is trouwens echt veel idealer want water geven is een flinke klus, wij moeten 20min rijden met de auto en dan ga je minder snel dan wanneer je paar minuten moet fietsen. Begin lekker laagdrempelig met niet te ingewikkelde planten!

2 likes