Yep, en voor ieder kind is dit verschillend. Mijn kinderen zijn vanaf 2,5 fulltime naar school gegaan (België) en zij hadden dus echt nog nood aan een dutje s middags maar dat kon dus niet. Zij waren nog zó klein… als ik de kans had gehad ging ik hun halen om 12u. Maar wij werken beiden
Is idd heel normaal. Pas vanaf 5 zijn kinderen leerplichtig. Mijn zoon ging ook een hele tijd 3 dagen omdat hij 5 gewoon nog niet trok.
In Frankrijk ook (verplicht vanaf september in het jaar dat ze 3 worden). Verschil is wel dat ze daar dutjes doen. Maar ze worden dan wel geacht zindelijk te zijn, inclusief afvegen en weer aankleden.
Inderdaad, vanaf 2,5 jaar gaan ze naar school. De kleuterschool van ons had niet de mogelijkheid om dutjes te doen (sommigen hebben dit wel) , ik heb dit toen wel meermaals gevraagd want mijn kleintjes stonden al te huilen van de vermoeidheid bij het afhalen om 15u, en bij het thuiskomen vielen ze gelijk in slaap.
En zindelijk moesten ze ook zijn
Ahh oke! Vroeg het me alleen af omdat bij wel die dagen naar de bso gaat.
Mijn dochter blijft ook regelmatig op vrijdag thuis omdat ze dan harstikke moe is. School is ook nog zwaar voor die kleintjes.
Echt sneu lijkt me dat, dat ze zo moe zijn na school.
In Frankrijk doen ze op de meeste scholen een dutje tot ze 6 zijn, wat weer heel andere problemen oplevert. Kinderen die echt met geen mogelijkheid voor 11 uur naar bed te krijen zijn etc
Nee, is niet verplicht. Maar het wordt wel aangeraden voor kinderen tussen 2,5 tot 5 jaar. En vanaf 5 jaar is je kindje echt leerplichtig.
Op de meeste kleuterscholen die ik ken mogen kinderen trouwens meestal wel een dutje doen in de middag.
Het is hier in Vlaanderen wel de norm dat de kindjes op 2,5 naar school gaan. Leerplicht is vanaf 5 jaar, maar zo goed als elk kind start op 2,5. De meesten met halve dagen wanneer dit kan voor de ouders, en anders gewoon fulltime
Jeetje wat lijkt me dat kut zeg. En dan denk je: aankomende dagen mooi weer maar mee; net op de dag van de bruiloft valt een plons water van heb ik jou daar.
Zo zwart wit is het niet. Ze mogen vanaf 2,5j maar moeten niet. En in de meeste scholen mag er nog geslapen worden.
Je kan bv afspreken met de creche om nog eventjes te blijven, en als er een vakantie bv nog tussen ligt kan je het uitstellen. Mijn kindjes zijn gestart op 2j en 9m…
Zo gek dat er op jouw school geen mogelijkheid was voor dutjes!? Daar maken ze het zichzelf toch ook lastig mee?
Ze starten in de instapklas. Weet niet exact wat ze daar allemaal doen maar ik vermoed dat het nog heel laagdrempelig is.
Nou hebben we het niet slecht in Nederland zo te horen, blij dat het hier pas vanaf 4 is! Ook goed trouwens dat het dan nog heel flexibel is. Kan me voorstellen dat het ene kind echt te popelen staat en de ander mega moet wennen!
In Nederland is er ook pas leerplicht vanaf 5, of bedoel je dat niet?
Ik dacht dat ze dat bedoelde met dat het vanaf 4 jaar nog heel flexibel is
Wij zijn het jaar er na ook veranderd van school, er zaten zo waar 400 kleuters (2,5-5 jaar) in die school! Nu zitten ze in een klein maar gezellig gemeenteschooltje en daar wordt meer rekening gehouden met de kindjes
Heel sneu idd, maar als ik het zo zie in haar stories viel het nog mee gelukkig.
Voor de bruiloft van je broertje schoenen van €650 kopen. (Ja dat heb ik net opgezocht, vraag me niet waarom). Ik vraag me serieus af of ik zo’n armoedzaaier ben of zij gewoon écht veel te besteden hebben. Zijn overigens prachtig, daar niet van.
Ik denk dat laatste hoor.
En er is echt wel een groep tussen armoedzaaier en 3-4 keer per jaar op zonvakantie, merk tassen, kleding- en schoenen, 4 kinderen onderhouden en een fancy auto. Dus zo heel gek ben je niet
Nu is zij denk ik wel iemand die kleding en schoenen wel vaker gaat dragen dan 1x. Maar dan nog. Van dat geld gaan wij vaak een midweekje weg in eigen land
Heel eerlijk: het lijkt mij echt heerlijk als je zo kan leven. Van vakantie naar vakantie, feesten uitgebreid en uitgedost vieren. Ten eerste heb ik niet zoveel vakantiedagen en ten tweede niet zoveel te besteden. Ik vind haar trouwens wel leuk om te volgen, ondanks dat ik het niet relatable vind voor mijn thuissituatie.
Volgens mij is het gewoon voorschool soort van peuterspeelzaal zoals hier. In geen enkel land start men zo vroeg al met echt met onderwijzen. Daarom is het ook vrijblijvend ipv verplicht.
Je bent inderdaad niet verplicht je kind vanaf 2,5 naar school te laten gaan, maar de meeste doen het wel. De meeste scholen bieden ook de mogelijkheid tot dutjes. En er wordt nog niet ‘geleerd’ maar vooral veeeeel gespeeld en geknutseld. Een beetje zoals opvang in NL, lijkt mij? Alleen dan meer kinderen per begeleider (kleurerjuf/kleutermeester).
Edit: voor veel ouders scheelt het financieel ook een stuk. Opvang VS school.