Nieuws, actualiteit en politiek #3

Oh. Maar t uiteindelijke gevolg is hetzelfde toch. Arme landen / armere mensen kunnen het dan niet meer kopen. Zal nog lekker worden, heeft ie niet alleen WW3 op zn geweten, maar ook nog eens hongersnood.

2 likes

Is er eigenlijk een reden dat specifiek Macron regelmatig met Poetin belt? Heb zijn naam nu al vaker voorbij zien komen tov andere leiders.

Vraag me trouwens echt af hoe dit soort telefoontjes eraan toegaan. Beginnen en eindigen ze gewoon met wat smalltalk, zoals bij elk (zakelijk) telefoongesprek, of is het echt meteen serious business en een verhit gesprek haha

8 likes

Frankrijk is nu voorzitter van de EU, dat kan ermee te maken hebben. Bovendien is Merkel nu weg en zij was iemand die hiervoor vaak met Poetin sprak (ze spreekt ook Russisch). Dus die ā€˜rol’ is vrij gekomen en het lijkt erop dat Macron die nu inneemt.

6 likes

Merkel was ook de enige binnen EU waar Poetin respect voor had (hoorde het bij nieuwsuur).

Er werd ook genoemd dat Merkel de aangewezen kandidaat is om straks de echte vredesonderhandelingen te gaan leiden. Dat idee stelt met nog het meest gerust tussen alle ellende.
Voor Macron en andere politieke leiders legt het ze ook geen windeieren dat ze zich nu zo voortvarend opstellen. Zijn herverkiezing is nu vrijwel zeker (hij heeft zich afgelopen donderdag opnieuw verkiesbaar gesteld). Al sluit dat meer oprechte motieven niet uit natuurlijk.

14 likes

Er was ook wel wat kritiek op hun ā€œbandā€. Namelijk dat Poetin zich eigenlijk door niemand echt laat tegenhouden maar heeft doen voorkomen alsof ie Merkel hoog heeft zitten. Dat het eigenlijk alleen te maken had met de economische relatie tussen D-R en niets persoonlijks met die 2. Plus dat het de illusie wekt alsof hij voor rede vatbaar is maar dat totaal niet zo is en Merkel hem meer sympathiek beschouwt dan ie is

7 likes

Interessant!

Viel mij ook op dat Israel en Turkije zich nu informeel en formeel mengen in onderhandelingen.

2 likes

Wat ik van harte kan aanbevelen is om Maarten van Rossems lezingen over de wereldoorlogen en Stalin en Lenin te luisteren, om achtergronden van langer geleden weer goed in je hoofd te krijgen.
Die ouwe brompot is vermakelijk en heeft een hoge informatiedichtheid.
Ik luister via Nextory, weet niet of ie ook elders te verkrijgen is.

15 likes

Klinkt interessant! Volgens mij heb ik het gevonden op YouTube, klopt het dat bijna 6,5 uur duurt in totaal?

2 likes

jep dat klopt denk ik wel. Zijn hele lange lezingen, maar echt de moeite waard. (Ik luister em nu ook op Nextory, daat staan Lenin, Stalin en Hitler samen als een boek en dat is 8 uur lang ofzo).

1 like

Al die bedrijven die zich terugtrekken uit Rusland, dat wordt toch ook een drama voor de mensen daar. Het bedrijf waar ik werk, stopt ook alles in Rusland. Alles samen zullen er toch enorm veel ontslagen vallen :pensive:.

3 likes

Klopt! Ik vind de podcast leuk, maar ik vind de manier waarop onderwerpen besproken worden soms wel een beetje onduidelijk ofzo. Dus voor echte info vind ik z’n colleges beter. Maar ik kan ook erg genieten van de podcast, soms is een beetje gebrom alles wat ik nodig heb om bij te komen na een drukke dag.

5 likes

Offtopic, excuus. Maar wel vreemd. Gisteren dus Instagram, vanochtend hetzelfde gebeurd bij Spotify, vanmiddag Hotmail en net een melding gekregen van Netflix.

Allemaal inlogpogingen uit Rusland. Mijn wachtwoorden zijn stuk voor stuk verschillend en lijken totaal niet op elkaar. En bij HaveIbeenPwned niks bijzonders gevonden qua lekken van gegevens (naast datalekken van 10 jaar terug).

Bij Netflix zelf was het die persoon wƩl gelukt om in te loggen, maar geen kijkactiviteit. Heb nu alle wachtwoorden van al mijn accounts gewijzigd, maar eh ja als iemand tips heeft: let me know. Hoop maar dat dit een random hacker is die zich verveelt.

9 likes

Zoveel mogelijk 2 factor instellen? En misschien voor netflix een nieuw account ofzo aanmaken? Want is wel iets waar je voor moet betalen dus dat lijkt me geen chill idee

4 likes

Is een password manager instellen misschien een idee? Dan hoef je ook nooit je wachtwoord meer te onthouden.

4 likes

Ik kan me voorstellen dat het ook beangstigend is, gezien je familie situatie? Vervelend zeg! Zou inderdaad alles wijzigen, denk ook aan inlogcodes voor je DigiDbank account en wifi router. Sterke wachtwoorden en overal iets anders + 2 factor authenticatie waar mogelijk bescherm je je accounts het beste mee.

Je zou melding kunnen doen van de hackpogingen. Ik denk tbh niet dat er iets mee gedaan gaat worden maar hoe meer er gemeld wordt, hoe beter beeld veiligheidsinstanties krijgen van evt cyberaanvallen.

Naar mijn weten is er overigens nog niks bekend over grootschalige hackpogingen op mensen die banden hebben met OekraĆÆne. Het kan echt stom toeval zijn dat dit bij jou gebeurd. Wel wordt ervoor gewaarschuwd dat russische hackers mogelijk (sociale) media gaan misbruiken voor het verspreiden van desinformatie.

3 likes

Ik lees af en toe wat bij op het onafhankelijke russische mediaplatform meduza , misschien een aanrader. Daar wordt ook het perspectief vanuit Rusland gedeeld (van mensen die tegen de oorlog zijn uiteraard)

1 like

Thanks! Yep nu ook zoveel mogelijk gedaan.

@anon43983847 Thanks voor de tip! Heb ik al standaard ingesteld via mijn MacBook. Maar misschien wel goed idee om al mijn andere wachtwoorden in de Sleutelhanger ook te veranderen.

@Feather DigiD is misschien een goede idd ook op mijn mob, thanks! Ja ik denk ook niet per se dat het persoonlijk op mij gericht is, ben totaal niet interessant in dat opzicht. Maar wat jij zegt zou ook heel goed kunnen. Ik houd het in de gaten.

3 likes

Ik kreeg gisteren ook ineens melding van PayPal,gmail en digi d. Gelukkig hebben die allemaal 2staps verificatie maar vind het niet relaxed. Mijn enige ā€œlinkā€ is familie in RoemeniĆ« dus elke 3 seconde gaat het hier thuis het erover en veel telefoontjes daarheen. Ik kon ook niets vinden over een datalek

1 like

Ik ā€œsnapā€ dat er een diepgewortelde anti-Amerikaans/westers gevoel bestaat bij hem. En dat hij vrij doordacht is etc. Alleen een Joodse president van antisemitisme beschuldigen is toch heel irrationeel? Ook vanuit Russisch perspectief?

2 likes