Nieuws, actualiteit en politiek

Tot zover ‘het groenste kabinet ooit’ :disappointed:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2018/dit-jaar-geen-klimaatakkoord-meer-door-onenigheid-regeringspartijen/

warmtepompen en andere moderne technieken zijn ook helemaal niet rendabel als vervaging van de meeste huizen omdat die doorgaans nog slecht geïsoleerd zijn en vol met koudebruggen zitten. Mensen zouden eerst dat moeten aanpakken en dan pas werk maken van nieuwe warmtepompen. Het zou eigenlijk al een grote stap vooruit zijn als mensen een moderne condensatieketel zouden plaatsen.

3 likes

Dat klinkt alsof jij er iets vanaf weet. Wij gaan volgend jaar ons (oud) huis verbouwen: nieuwe ramen, vloer,… En eventueel dus ook ons verwarmingssysteem aanpassen. Nu verwarmen we nog met mazout met een ketel. Wat lijkt jou de meest groene, betaalbare optie? Want ik ken er niets van en geen idee waar ik deftige informatie hierover kan vinden.
Ik woon trouwens ook in BE.

Denk ook goed na over bij-isoleren, vooral met het dak verlies je véél warmte. Qua toestel zou ik gewoon kijken naar een nieuwe (gas)condensatieketel, dat is nog steeds het voordeligste. Je hebt ook alternatieve technieken waarbij je het huis verwarmt met water of lucht uit de grond maar die systemen zijn heel duur en eigenlijk enkel rendabel als je een energieneutrale woning zet, wat doorgaans niet echt het geval is bij een verbouwing.
Daarnaast is het belangrijk hoe je het huis verwarmt; klassieke radiators verbruiken meer dan vloerverwarming maar zijn wel meer regelbaar. Vloerverwarming is interessant omdat ze met een lagere temperatuur verwarmen en tegenwoordig zijn er ook systemen waarbij je koud water er door kan laten gaan voor koeling in de zomer.
Bij een traditionele ketel moet je wel sowieso voor gas gaan, de mazoutketel gaat er zeker tegen 2030 uit moeten wat zonde zou zijn van je investering. Zonneboilers zijn trouwens ook een goede toevoeging, waarschijnlijk zijn er ook nog wel premies voor aan te vragen.
Zelf informatie zoeken over bouwen zou ik vooral naar livios.be gaan, heel goede site die ook veel professionelen gebruiken. Daarnaast zou ik zoeken naar een goede (interieur)architect die je daar ook verder bij gaat kunnen en moeten begeleiden op maat van jullie project.

In welke streek zitten jullie ongeveer?

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik echt iets mee!
Vloerverwarming is jammer genoeg niet echt mogelijk omdat ons volledige huis onderkelderd is. Dus vrij lastig met isolatie. Het worden dus radiatoren.
We moeten inderdaad ook nog ons dak isoleren. En zonneboiler is dit dan vooral voor warm water? ( mss domme vraag).
Nja mijn schoonvader is interieurarchitect maar ik heb niet het gevoel dat hij van zo’n zaken echt op de hoogte is.
En wij wonen in Zuid-West-Vlaanderen

Over de mazout was ik aan het twijfelen omdat onze mazoutleverancier zei dat onze ketel wel nog zeker enkele jaren mee kon en uiteindelijk is het een vrij goedkope manier van verwarmen. Maar als die sowieso moet aangepast worden doen we best nu alles. (als het betaalbaar blijft natuurlijk)

Wat erg dat een meisje van 16 nog wel op school werd doodgeschoten door een man, haar vermoedelijke ex-vriend die bijna twee keer zo oud is. Daar is iets goed mis gegaan.

jee wat een nachtmerrie zeg… :frowning_face:

Ik word hier ontzettend verdrietig van

3 likes

Daar word je toch een beetje moedeloos van… :worried:

1 like

Dit is toch bijna niet te geloven.

2 likes

@hummus @Hinkje @TantePollewop

Ja, het maakt je inderdaad zo moedeloos en verdrietig. Een vriendin van mij woont in Brazilie en valt in iedergeval onder de groepen die de grootste kans heeft om vermoord te worden (Transvrouw en lesbisch) en ik ben zo bang voor haar veiligheid, maar ik kan er vanuit hier niet veel aan doen.

1 like

Kan ze het land uit vluchten?

Het zou wel kunnen, maar ze leeft eigenlijk van geld van familie, en de kans dat zij haar niet laten gaan is behoorlijk groot. Waar ze van leeft is genoeg om van te eten, maar niet veel meer dan dat.

Wat een kutsituatie. En levensgevaarlijk! Weet ze al wat ze gaat doen?

Zeggen we nog ‘indianen’?

1 like

Ze wil het liefst voor vluchten gaan, maar de komende tijd zal ze nouja, gewoon proberen om zoveel mogelijk under the radar te blijven en vanuit daar een oplossing te vinden.

Lijkt me zo zwaar. Ik zou ook niet weten wat ik zou doen als ik er moest blijven. Verkleden als man, als ik niet 100 % passing zo zijn? Binnen blijven en hopen dat niemand uit mn omgeving een heksenjacht tegen me begint. Ik vind het doodeng hoe dit zo escaleert. Brazilie is ook 1 van de grootste landen ter wereld en er moet nu zo’n groot aantal mensen in angst verkeren foor deze fucking creeps.

2 likes