Omatopic #3

Ik heb leren breien met de YouTube filmpjes van nimble needles (https://youtu.be/zLSaApeG-vY?si=sIw_ML_ehxvPWpB3). Die vond ik heel duidelijk en het was makkelijk dat je steeds kan terugspoelen om te kijken wat hij nou precies deed. In het begin heb ik heel veel teruggespoeld en opnieuw gekeken :smile:

1 like

Ik zou trouwens niet beginnen met een breinaald van de wibra of zeeman maar in plaats daarvan 1 naald van een merk kopen

Ik ben begonnen met een breinaald die bij een pakketje van het kruitvat hoorde. Daarna heb ik een chiaogoo rondbreinaald gekocht om te proberen, ik vond het breien daarmee veel makkelijker dan met die goedkope die ik in het begin had.

3 likes

Ja zou knit pro symfonie of mindful (niet zing!) kopen, vrij betaalbaar. Naalden die flut breien staan je breiplezier in de weg.
Vind potholders wel een leuk eerste project, het is wel goed om echt iets te breien en niet allemaal kleine gekke lapjes of gelijk een 1,5 meter lange sjaal.

1 like

Ik ben zelf het best op gang gekomen met een simpele sjaal op grote breinaalden (10) van de Zeeman. Dan heb je snel resultaat en door die grote steken vond ik het wat overzichtelijker.

En gouden tip als beginner is brei niet te strak! Als je eenmaal op gang bent leg dan ook regelmatig een lifeline erin, dan kun je makkelijker foutjes corrigeren of als je een steek laat vallen het weer oppikken

2 likes

Ik ben nu bezig met de vlindervleugels te maken. En tuurlijk moet ik de nerven (?) voorzien van ijzerdraad. Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan

En de vlinder heeft nu voelsprieten. Dat kostte mij een halfuur van mijn leven

22 likes

Ik maakte twee miniquilts, het zijn droomdekentjes voor couveusebabies. Deze eerste twee stuur ik als proef in naar de stichting die dit organiseert, hopen dat ze hun industriële wasmachines overleven :crossed_fingers:

68 likes

Ah wat lief dat je dat doet!

1 like

Wauw zo mooi!!! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ooo zo mooi! Ik kwam laatst die van mijn zoontje nog tegen en vind en vond het zo lief toen we dat daar kregen.

5 likes

Ja ik ook, ik moest zo erg huilen toen haha. Heb hem ook nog steeds.

Heel mooi @sashiko

3 likes

Hoi,
Ik heb een vraag over naaldvilten :blush:

Ik ben pas begonnen en heb al wat YouTube-video’s gekeken. Verder heb ik een beginnersset besteld via bol.com. Mijn doel is om uiteindelijk leuke (kraam)cadeautjes en schilderijtjes te maken.
Echter zie ik door alle verschillende soorten wol en naalden het overzicht niet meer.
Is hier iemand met meer ervaring die mij kan helpen en advies wil geven?

Alvast heel erg bedankt!

Mocht er nu interesse voor zijn zou het wellicht leuk zijn om een (naad)vilt topic te starten

1 like

Ik vind dit een fijne en goed betaalbare site om wol te kopen!

Kun je eventueel gelijk kleuren sets bestellen

En verder is mijn tip om veel op Pinterest te kijken en na te gaan maken/eigen draai aan te geven.

De vorm die je wilt naaldvilten met je vingers in vorm proberen te kneden (ik vind dit moeilijk uitleggen haha) en dan vast te zetten met de naald

En gisteren vertelde iemand op een marktje dat zij beginnende vilters aanraadt om een bakvormpje te gebruiken (daarin de wol doen), om zo feeling te krijgen ook met de beweging van het vilten, en het helpt vormen.

Voor grove vormen (zoals het lijfje van een dier) de grovere naald gebruiken. Voor meer gedetailleerde stukken er fijne naalden.

Het helpt om de verschillende vormen/onderdelen van wat je maakt los van elkaar te naaldvilten, en die dan later op elkaar te zetten (zoals het hoofd en lijf los van elkaar maken en dan daarna pas aan elkaar maken).

1 like

Oefenen oefenen oefenen. Het is echt proberen en zien wat fijn/goed werkt. Er zijn ook pakketjes te koop, ik dacht van crafts council oid. Is een goed begin iets omdat je dan meteen alles hebt wat je nodig hebt en je niet wordt overweldigt door het aanbod.
Ik doe het nu een jaar of twee, het is zo leuk!

1 like

Ik heb via world of books een aantal tweedehands kruissteekboeken besteld. Heel benieuwd naar :grimacing:.

En ik heb kraaltjes en vilt besteld want ik zie steeds tiktokjes van mensen die kerstornamenten maken etc. Wil ik ook 🥹. Maar hou niet van kerst maar wel van fröbelen

7 likes

Kan ik alvast een bestelling plaatsen?

7 likes

Dit zijn de goede kringloopvondsten, hè: blikje bomvol met enkel DMC-garen in allemaal leuke kleuren voor maar 2,50!

34 likes

Dank voor je reactie. Wat maak jij vooral? Je kan echt alle kanten ermee op namelijk.

AF!!! :tada:

85 likes

Deze is zooooo leuk geworden!! Echt een prestatie ook :clap: ben je er tevreden over?

2 likes

Nou ik heb er te lang naar gestaard. Dus de tevredenheid komt later :sweat_smile:

Plus ik moet nog de omgeving maken waar dat boek in gaat liggen.

Maar nu eerst mijn vingertjes even rust geven

6 likes