Plantaardig/vegan eten #2

Zo goeiemorgen, ik vond het al een mega vreemde vraag maar ik was vergeten dat ik in dit topic zat.

Excuus.

Edit: ik ken trouwens alleen Alpro om op te kloppen, maar zelf dus nooit geprobeerd. Mss iemand hier wel?

3 likes

Die van alpro ken ik, die werkt niet super goed in mijn herinnering. Dacht dat blue band met slagroom kwam maar dat was kookroom zag ik vandaag.

Ik zie je edit, ga ik dat proberen!

3 likes

:joy: toen ik je antwoord zag controleerde ik als ik wel in het vegan topic zat. Anders was mijn vraag nog al apart.

Klopt blue band en violife komen beide wel met slagroom, maar die zijn nog niet uit helaas.

3 likes

Oh dus wel, ben benieuwd! Zou wel fijn zijn als het net zo goed werkt als niet vegan slagroom.

dit topic is voor vegetariërs

1 like

Oh sorry. Dan ga ik naar dat topic

1 like

Zou er nog wel aankomen idd! Jumbo had laatst ook slagroom van Soyatoo maar lang niet overal

1 like

Bij de AH hebben ze bij de oliën een flesje lijnzaadolie, kost maar 3 euro en ik doe elke dag een eetlepel (15 ml) door m’n ontbijt.
Daarmee zit je ook aan je omega’s en het is stukken voordeliger. Ook goed voor de stoelgang.

1 like

Voor de eerste stapjes wel handig ja, maar als je vanuit vegetariër op zoek bent naar tips om iets plantaardig te maken ben je van harte welkom natuurlijk hé!

5 likes

Ik heb hem nog niet geproefd, maar ik weet wel dat het bestaat!

https://www.ah.nl/producten/product/wi461861/ah-soja-topping

Oh nee die staat hier in de koelkast hoor, die is top.
Waar ik op doelde was opklopslagroom die al opgeklopt was.

2 likes

Ik koop geen gebroken lijnzaad, maar breek het ook niet zelf. Roer het gewoon zo door mn ontbijtje, of is dat eigenlijk niet goed dan?

Hebben jullie de nieuwe Dr. Oetker Pizza al geprobeerd? Ik ben vandaag bij 3 ah’s geweest maar helaas nog niet gevonden.

1 like

Ja, ik heb em al 2 keer gegeten deze week! T is echt een prima diepvriespizza :grin:

1 like

Beleaf haver yoghurt smaak aardbei:

Vond ik echt niet lekker. Paar grote stukken en vond het een beetje naar karton smaken? Vreemde nasmaak. Ik zou een klein potje proberen en niet meteen een grote kopen!

Delio tonijnsalade

Wel oke om eens te proberen, maar vond het niet super lekker.

4 likes

Shit, ik maak me een beetje zorgen… Iemand tips?

Ik eet nu een kleine maand veganistisch. Daarvoor al weinig vlees en kaas, maar toen nog wel regelmatig kwark, ei, melk, boter, vis enzo.

Het bevalt me tot nu toe goed, alleen ben ik nu 2 dagen overtijd met mijn menstruatie. Je zou zeggen: kan gebeuren, niets om je gelijk zorgen over te maken. Maar ik heb dus al jaren een super regelmatige menstruatiecyclus, zit er eigenlijk nooit meer dan een dag naast. En ik ben ook niet zwanger. Daarnaast viel het me op dat ik soms ineens heftige hoofdpijn had. En ik heb normaal nooit hoofdpijn. Vandaag ook weer hoofdpijn en super moe.

Nu ging ik googlen en ik lees veel berichten over hoe slecht soja dus blijkbaar kan zijn. Moet mijn lichaam gewoon even wennen of raden jullie wel een ander eetpatroon aan?

Ik voelde me altijd zo blij met mijn regelmatige cyclus, omdat ik heel graag over een half jaar ofzo wil proberen zwanger te worden. Ik zou het zo erg vinden als deze nieuwe levenstijl mijn hele cyclus overhoop gooit. Ik heb echt wel wat voor de dieren en het milieu over, maar niet ten koste van mezelf…

Sorry haha dit klinkt dramatischer dan ik het bedoel. Maar hoe slecht is soja dus eigenlijk? Of het gemis van zuivel en ei etc? Soja zit in best veel producten die ik nu gebruik, ik vind het wel fijn om iets van yoghurt (bijv alpro) te kunnen eten.

Je kan misschien sowieso even bij je huisarts navragen.
Wat eet je nu allemaal waar soja inzit? Dan kunnen we meedenken over meer variatie!

1 like

Bedankt voor je reactie. Op Google zie ik veel verhalen over de effecten van soja en het verstoren van de hormoonbalans. Maarja op Google staan ook altijd weer tegenstrijdige verhalen…

Wat ik nu eet waar soja inzit zijn denk ik vooral sojamelk, alpro yoghurt, vegan ijs, pindakaas, brood en gewoon allerlei soorten vleesvervangers. Ik heb er wat dat betreft nog niet zoveel verstand van, ik check gewoon altijd of geen dierlijke ingrediënten bevat maar verder ook niet eigenlijk. Misschien zit het wel in veel meer dingen die ik eet, waarvan ik het niet eens weet.

Maar je hebt sinds kort geen externe hormonen meer uit de dierlijke producten die effect kunnen hebben op je cyclus.
Wellicht dat je lichaam daardoor even moet wennen.
Mijn cyclus is ook echt heel erg veranderd sinds ik bijna geen dierlijke producten meer eet.

5 likes