Plantaardig/vegan eten #2

Heel goed dat je dit hebt gedaan en eigenlijk heel leuk dat ie er in elk geval zo voor open staat. Dat is toch stap een.

Hopelijk wordt/was het een nuttig gesprek! Let us know :grin:

1 like

Edeka en Rewe

2 likes

Bij DM heb je naast veel vegan verzorgingsproducten ook veel vegan eten.

1 like

Vegan lebkuchen bij de DM!!! zo lekker

2 likes

Ik drink nu een latte gemaakt met het nieuwe kleine pakje havermelk van de Albert Heijn, maar ik vind deze echt heel erg vies. Terwijl ik de havermelk van oatly en alpro wel gewoon prima vond en niet naar muffe haver smaken.

1 like

Het was een heel leuk gesprek! Hij gaf aan er echt open voor te staan en als ik nog goede recepten wist mocht ik die ook naar hem sturen.
Ze hadden al wel eens een plantaardige burger en plantaardig broodje (iets met hummus) gehad maar dat ‘liep niet goed’ dus hadden ze het weer uit het assortiment gehaald.
Dat is wel lastig dus, dat het gelijk moet ‘concurreren’ met de vega en vlees opties.
Heb wel suggesties kunnen doen om beter aan te geven wanneer iets plantaardig is, en dat ik het zelf als een drempel ervaar om er telkens naar te moeten vragen. Bijv bij de soep is er elke dag een vega optie en hij zei ‘ja maar heel vaak is die dan ook vegan’. Maar ik voel me dan bezwaard om elke dag te gaan vragen ‘is de vega soep van vandaag vegan?’ Zet het er gewoon bij op het bordje.

Hij liet btw doorschemeren dat het restaurant qua omzet op de saucijzenbroodjes en kroketten draait, erg toch :exploding_head:

7 likes

hmmm ik denk het wel? Ik heb 'm nog nooit gezien en er staat wel Belgian sauce op haha

Hebben jullie tips voor apps of een website om te checken of iets vegan is? Ik maak steeds vaker de keuze om voor een vegan product te gaan, maar ik sta soms zo lang te kijken in de supermarkt.

Ik vind het ook verwarrend in de AH dat er soms geen vegan kaartje hangt bij een product, terwijl ik naar de ingrediënten lijst kijk en het gevoel heb dat het wel vegan is.

Met de “plenty” app kan je barcodes scannen en dan geeft ‘ie aan of hij vegan is of niet. Ik denk niet dat alles er in staat, maar veel wel! Anders kan je de site veganwiki gebruiken, daar staat ook veel info op. Als ik twijfel Google ik gewoon het product, bijvoorbeeld “Croky paprika chips vegan”, vaak kom je dan op veganwiki uit of een andere website waar iemand dit al heeft uitgezocht.

Ik zou je inderdaad niet teveel laten leiden door die kaartjes en keurmerken! Er zijn heel veel vegan producten die alleen een vega keurmerk hebben, of helemaal niks. Of inderdaad producten die wel vegan zijn maar geen kaartje hebben. Vaak komt het toch neer op ingrediënten lezen, maar daar wordt je ook wel snel handiger in! Vis, ei en zuivel staan vaak dik gedrukt omdat het allergenen zijn dus die kan je makkelijk terug vinden. Dan heb je nog vlees, honing, en dingen als bijenwas en gelatine, die heb je ook wel makkelijk teruggevonden. En wat dan nog overblijft zijn e-nummers, daar kan je een kaartje voor gebruiken als geheugensteuntje! Je kan hem uitprinten en in je portemonnee stoppen, of opslaan op je telefoon. Als je twijfelt kan je het opzoeken, maar ook hier leer je na een tijdje bepaalde e-nummers herkennen (E120 is bijvoorbeeld rode kleurstof die van luizen is gemaakt en nog vrij vaak wordt gebruikt, na een paar keer weet je dat wel).

image

Kort samengevat; je kan Plenty (app) of Veganwiki (website) gebruiken, of Googlen. Ik lees meestal gewoon ingrediënten en uiteindelijk wordt je daar heel snel in! Ik weet zelf inmiddels ook goed welke producten ik wel en niet kan kopen, en als ik van een nieuw onbekend product de ingredientenlijst moet lezen gaat dat heel snel omdat ik het al zo vaak heb gedaan. Die handigheid komt ook vanzelf naargelang je het vaker doet. Succes in ieder geval! :blush:

1 like

Ik heb die eens meegenomen uit de Colruyt. Zeker niet slecht en fijn dat er een Belgische vegan mayovariant is, maar nogal prijzig als je regelmatig mayonaise eet.
Dan sla ik liever in bij Delhaize (Hellmann’s) of AH (Remia/Jean Bâton).

1 like

Zijn vegan kroketten en saucijzenbroodjes dan geen goeie? Of zit jij daar niet op te wachten?

Ik heb vanavond de vegan kapsalon salade van SLA gegeten en die was echt zooo lekker! Ik eet niet vegan maar als er een makkelijke en smakelijke vegan optie is dan kies ik hier altijd graag voor en ik kan er dan echt blij van worden als de vegan optie gewoon niet onder doet voor een gerecht met dierlijke producten.

12 likes

Super fijn, dank je wel! Ik kom inderdaad wel eens op Veganwiki uit, maar die app kende ik nog niet. Ik heb hem meteen gedownload.

Wel gek eigenlijk dat die keurmerken vaak niet kloppen.

1 like

Ja ik denk altijd maar zo; iets wat vegan is, is ook vegetarisch. Dus opzich klopt het wel als er een “vegetarisch” keurmerk op zit. Veganisme is gewoon nog niet zo heel groot wat dat betreft, dus ik denk dat het gewoon even duurt voordat dat een normaal keurmerk wordt. Waarschijnlijk stond er op diezelfde verpakkingen 30 jaar geleden ook nog geen “vegetarisch” logo, terwijl het toen ook al vega was. Die keurmerken zullen vanzelf wel volgen als veganisme genormaliseerd wordt, en dat zie je ook al wel hoor! Remia mayolijn bijvoorbeeld: twee jaar geleden stond daar nog geen enkele tekst of logo op maar was het toevallig wel vegan, daarna stond er een tijdje “plantaardig mayonaise”, en nu staat er pontificaal “100% vegan” op de voorkant. Die verpakkingen volgen vanzelf wel!

2 likes

Ik was vorig jaar op zo’n vegan beurs en begreep van een man daar dat men er soms bewust voor kiest om er ‘vegetarisch’ ipv ‘vegan’ op te zetten, terwijl iets dus wel gewoon vegan is. Dat is minder heftig ofzo? Zo gek eigenlijk…

3 likes

Verbaast me niks eigenlijk. Vegetarisch is nog te overzien voor de meeste mensen, maar eenmaal je zegt dat iets vegan is, ho maar.
Ik had eens voor mijn verjaardag een vegan frambozen cheesecake gemaakt om uit te delen op het werk. 3 collega’s die geen stukje wouden nemen, want vegan? Dat lust ik niet.
Terwijl het ‘gekste’ vervangingrediënt misschien de agar agar of sojamelk was. En er niet eens van willen proeven. :roll_eyes:

Die mensen gaan nog schrikken als ze horen dat groenten en fruit óók veganistisch zijn.

11 likes

Is de vegetarische (of eigenlijk vegan) hamburger van de Jumbo veranderd? Ik wilde er gister eentje eten maar uit de verpakking vond ik het al vies ruiken en voelen, maar ik kon hem niet eens opeten: alsof ik een blikje kattenvoer at. Veel te nat, yuk.

Wij hebben deze al een heel lang in huis maar volgens mij is niet alleen het logo veranderd, maar de hele burger. Geen aanrader, helaas.

Welke vegan yoghurt/kwark gebruiken jullie als je in een recept een yoghurtsausje moet maken? Ik eet vaak gewoon de sojayoghurt van AH, maar ik vind die in hartige gerechten niet zo lekker, het heeft iets zoetigs. Ik mis dat frisse! Had het gisteren bijvoorbeeld nodig voor op een broodje falafel (daar hoorde een koriander yoghurtsausje bij).

Voor een broodje falafel zou ik zelf gaan voor kokosyoghurt! Dat heeft heel erg dat frisse. Dol op kokosyoghurt :revolving_hearts:

Alpro go on gebruik ik dan! Is ook soja, maar niet echt zoet vind ik… En bij falafelwraps doe ik er munt, citroen en wat peper doorheen.

1 like