Plantaardig/vegan eten #2

Ik ga op zoek naar edelgist, bedankt voor het recept! :smiling_face_with_three_hearts:

Ja die saus is echt superlekker! Zou wel meer olie en edelgist dan in het recept aangegeven er in doen, dat maakt het een stuk meer kazig (als je precies die hoeveelheden aanhoudt is het meer groentesaus haha). Ik haal mijn edelgist altijd bij Holland&Barett, goedkoop en vind die het lekkerste!

2 likes

Goede tip! Dat wordt een tripje naar de H&B. Hoeveel doe jij er dan in? Het recept zegt 4 eetlepels.

Een beetje op gevoel eigenlijk, ik begin meestal met 4 eetlepels en dan gewoon steeds wat erbij en tussendoor proeven tot ik het lekker vind :slight_smile: hetzelfde met de olie!

2 likes

Nou update: mijn scoby-probeersel is aan het schimmelen volgens mij (er zit fluffy groen op lol), dus ik moet opnieuw beginnen :new_moon_with_face: Ik denk dat ik maar een scoby ga kopen ergens en het later nog een keer zelf probeer

@anon76889665 welke kombucha had jij gebruikt voor je scoby? misschien dat het daar mis is gegaan bij mij :")

Ik had verse kombucha van een vriendin gebruikt :frowning:

Als je ooit een keer in de buurt van Hilversum komt mag je een scoby komen ophalen hoor!

Aaaah oké

Aw lief :slight_smile: Ik heb net even op MP gekeken, en er staan wel wat scoby’s op in de buurt. Maar mocht het allemaal niet lukken, dan PM ik je even hehe

1 like

Ahhh :frowning: Had je kombucha uit de winkel? Volgens mij is die vaak bewerkt/zijn er extra dingen aan toegevoegd en lukt het daardoor niet goed om een scoby te laten groeien. Hopelijk lukt het volgende keer wel, succes!

Ik heb ook wel eens geprobeerd een Scooby te krijgen met kombucha uit de (natuurvoedings)winkel. Dat was geen succes.

Ik ben trouwens een flexibele eter met een grote liefde voor plantaardig eten. In de loop van de tijd ben ik steeds meer richting vegan gegaan.

1 like

Ja :grimacing:
Nouja, ik kan morgen al een scoby ophalen, dus hopelijk moet alles dan wel goed gaan. Thanks!

1 like

Succes, ben benieuwd naar het resultaat. Maar met een scoby gaat het sowieso wel lukken. Kombucha is echt heel moeilijk om te verprutsen :sweat_smile:

1 like

Ik heb deze recepten toen gebruikt volgens mij. Maar ik gebruik wel alleen maar melk om havermout mee te maken of te bakken. Ik drink het niet los dus ik weet niet of deze melk daar ‘lekker’ genoeg voor is.

1 like

Hm ik gebruik eigk altijd ongezoete soja voor m’n kaassaus (gewoon bechamelsaus met edelgistvlokken en vegan strooikaas), soms ook oatly whole maar dat is dan omdat het pak op moet.
Hoe maak jij je kaassaus?

Ik heb sojabrokken gekocht bij de Appie maar weet toch niet helemaal hoe ik dat het beste kan verwerken. Was wel lekker goedkoop, dat vond ik vooral een pluspunt

Any how, iemand tips?

Als vervanger van gehakt in bolognese of chili is hier favoriet. 20 minuten laten weken en dan lekker lang in de saus mee stoven

1 like

Ik vind het zo leuk dat dit topic zo actief is! Echt fijne inspiratie en motivatie

3 likes

@anon76889665 maakt er oa gyros van. Correct me please. Maar koken in bouillon. Uitlaten lekken en goed al het vocht eruit knijpen. Bakken in de pan met gyros kruiden of naar eigen smaak en dan in een pitta of wrap.

1 like

Ik ga trouwens een ovenschaal cake maken voor de verjaardag van mijn dochter as zondag. Hoop zo dat ie lukt,dan post ik hem hier. :crossed_fingers:

5 likes

Je kan er ook lekker KFC meemaken, :drooling_face:

2 likes

Eerder altijd met koemelk, bloem, geraspte oude kaas en een beetje van een bouillonblokje. Maar (al dan niet gezoete) sojamelk ipv koemelk vond ik dus echt niet lekker…

1 like