Plantaardig/vegan eten

Appelciderazijn doet hetzelfde! Maakt het inderdaad veel kaziger.

Welke feta heb je uiteindelijk nog gebruikt? En smaakte het goed? Ik wil ook zoiets maken voor oudjaar!

Love al jullie vegan kerstdiners :heart_eyes:

Ik heb met mijn zusje en moeder een kerstdiner gemaakt dat grotendeels plantaardig én fodmapproof was:

Voor:

  • Een simpel helder soepje met mais, selderij en taugé

Hoofd:

  • Gegrilde aubergines van Ottolenghi met een (vegan) yoghurtsausje en granaatappelpitjes
  • Aardappel-pastinaakpuree met bieslook
  • Gekruide aardappelpartjes uit de oven (gewone aardappel en twee soorten zoete aardappel)
  • Gemarineerde en gebakken vegan kipstukjes en oesterzwam
  • Gevulde halve paprika’s met groenten en tofu (en voor de aanstellers gehakt ipv tofu)
  • Tomaten ‘‘carpaccio’’ salade van Ottolenghi

Toetje:

  • Ananas-aardbeicrumble met ijs
9 likes

Sorry voor de dubbelpost, maar ik ben nu trouwens heel benieuwd naar het vegan stoofpotje van @anon76889665, maar ik kan het recept hier niet vinden.

En @Degas heb jij een recept van de ovenschotel met linzen, groenten, rookaroma en zoete aardappel?

Mn vriend maakt die altijd en hij is elke keer anders, is niet echt een recept voor.
Maar als ik het hem vraag zegt ie:
deze ingrediënten bij elkaar en alles naar smaak en hoe je het wil.

Hij is iig geïnspireerd op dat filmpje dat erbij staat van happy pear, maar dan met rookaroma ipv pesto en sperziebonen erbij.
De bovenlaag is de ene keer gewone aardappelpuree, andere keer zoete aardappelpuree. Net hoe z’n pet staat.
Maar hij is altijd heel erg lekker!

1 like

Dit is het recept van Sjurrr.

En moest lachen om de ‘aanstellers’. Ik krijg trek van jullie menu’s.


Heeft iemand hier al eens zelf oliebollen gemaakt? Al die recepten op internet zien er zo droog uit als ik naar de hoeveelheden van bloem en vocht kijk. Misschien dat hier iemand het recept voor vegan oliebollen heeft?

1 like

Thanks! Dit is toch alleen het basisrecept? Er staat dat je vervolgens je favoriete recept voor stoofvlees kunt gebruiken, maar dat heb ik dus niet want ik geloof niet dat ik ooit stoofvlees gegeten heb. Hoe maken jullie er een stoofpotje van?


Edit:
Mijn moeder bakt ieder jaar vegan oliebollen, ik zal haar eens naar haar recept vragen!

1 like

Ik lust geen stoofvlees, maar denk dat je dan gewoon een stoofvlees recept kunt gebruiken met bier en wijn?

Maar misschien heeft hier iemand het ultieme stoofvlees recept. :sweat_smile:

En thanks, ben benieuwd naar het recept! :heart:

1 like

Mijn moeder maakt ze als volgt:

Ingrediënten voor 30 kleine oliebollen:

  • 500 gram bloem
  • 40 gram verse gist
  • 450 ml (plantaardige) melk
  • 200 gram rozijnen
  • 2 gesnipperde appels
  • 1,5 theelepel zout
  • 2 liter zonnebloemolie

En dan zegt ze erbij:

  • Je moet de melk verwarmen (maar niet heet laten worden) en daar de gist in oplossen tot het gaat schuimen
  • Dan meng je alle ingrediënten tot een deeg
  • Laat het deeg in een kom met daarover een vochtige theedoek op een warme plek (niet op de tocht) rijzen tot het verdubbeld is in volume
2 likes

Thanks! :heart:

1 like

Ik wil een pizza gaan bestellen, maar geen idee welke! Hebben jullie aanraders als het om Domino’s of New york gaat? :blush:

https://www.bol.com/nl/p/vegan-zuivel/9200000114277969/

Gisteren deze gekocht (maar dan in de boekhandel), er staan veel recepten in die me aanspreken en het lijkt een mooi basisboek te zijn. Zijn er anderen die het boek ook hebben?

1 like

Em, ik doe het altijd een beetje op gevoel.
2 uien en wat knoflook fruiten. Dan bestrooien met 2 eetlepels bloem. Ong 2 minuten roeren. Dan appelstroop, mosterd, zout en peper erbij + een halve liter vocht in scheutjes( kan bouillon zijn maar ook een mix van boullion en bier of wijn). Laurierblad erbij en 20 minuten laten sudderen.

2 likes

Ik heb die van de violife gebruikt. Het was inderdaad wel gesmolten, maar de smaak was goed.

1 like

Met oud en nieuw komen 2 vriendinnen bij me, rond uurthe of 6/7 en ze stelde soort van hapjes food voor? Dus niet echt diner maar gewoon small bites. Ben de enige die vegan is. Maken jullie dan ook alleen maar vegan dingen? Of ook iets van vlees? Mij lijkt 1e wel fijner en voel ik me beter bij maar 1 vriendin is wel een beetje een vleeseter maar zal er denk ik ook niet moeilijk over doen.

En mensen tips wat te maken? Zat te denken aan falafel, stobrood met dips, gevulde kleine wraps maar wil nog een paar extra dingen.

Je zou voor de vleeseters, gehakt kunnen halen van garden gourmet of naturli, koopmans bladerdeeg en daar mini saucijzenbroodjes van kunnen maken.

Hier bekoor ik iedere vleeseter wel mee en toch is het 100% plantaardig.

4 likes

Oooo slim!!! Goede

1 like

Ik heb met kerst verschillende bladerdeeghapjes gemaakt die allemaal erg goed in de smaak vielen bij de vleeseters.
Inderdaad die met naturli gehakt, naar dit recept: http://veganwifey.com/kruidige-gehaktbroodjes/

En 2 soorten flapjes met linzen: https://vegetus.nl/bladerdeegjes-met-ethiopische-linzenvulling/
en https://wateetjedanwel.nl/linzenhapjes/

2 likes

Ik eet momenteel 50% vegan - 50% vegetarisch, maar ik zou dat percentage veganistisch in 2020 graag een stuk omhoog brengen. Ik heb daarom besloten om in januari een hele maand 100% vegan te gaan en ben mezelf nu aan het voorbereiden met een eetplanning en een boodschappenlijst.

Nu stond ik laatst in de toko en vond ik blikken met mock chicken en ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring mee heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er niet direct heel enthousiast werd van het idee haha, maar ik wil deze maand ook juist wat experimenteren, dus ik ben wel benieuwd!

3 likes

Ikzelf niet maar ik kon me herinneren dat ik er ooit over heb gelezen op wateetjedanwel, en na even googlen vond ik deze post (bij donderdag 4 oktober gaat het over mock chicken): https://wateetjedanwel.nl/eetdagboek-21/

2 likes