Podcasts #2

Sorry erg onduidelijk inderdaad!
Ik heb enkel de gestolen kinderen geluisterd waarin het verhaal verteld wordt van Miriam die uit chili geadopteerd werd. Er is een groep chileens geadopteerden die Miriam kent, en daar is ook een Alejandro bij die veel actie voert en aandacht wilt voor de dubieuze/ illegale adopties uit chili.
Op een bepaald moment ontdekt de maakster weer nieuwe info wanneer ze in Chile is, maar ze geeft in die aflevering aan dat nog niet met Miriam te willen delen, omdat het dan via Alejandro bij andere journalisten belandt.

En nu vroeg ik me inderdaad af of deze podcast de adoptienon een soort slap aftreksel is van de gestolen kinderen.

3 likes

Aaah oh interessant… geen idee, ik betwijfel het, het is rondom dezelfde periode online gekomen en je kan niet in 3 weken zo’n onderzoek beginnen en bedenken en een hele podcast maken.

4 likes

Oh wow dus hvnl heeft wel nog met die Gertrud Kuipers gesproken? In de trouwpodcast zijn ze steeds op zoek naar haar maar krijgen ze haar nooit te pakken en dan overlijd ze.

Ben nu wel echt gefascineerd door het verhaal achter deze twee podcasts rond hetzelfde verhaal. Daar zou iemand een podcast over moeten maken, haha.

Ze bedoelen niet dat de info uit de podcast is gestolen he. Dit speelt nog tijdens de productie. Alejandro zoekt tijdens productie van Gestolen Kinderen contact met andere journalisten, wat de journalist die aan de Gestolen Kinderen werkt niet fijn vindt.

@Willy: in de gestolen kinderen spreken ze Kuipers ook. Ze overlijdt voordat ze haar kunnen confronteren nadat de journalist nieuwe informatie heeft uit Chili. Vind twee podcasts rond hetzelfde verhaal niet zo gek trouwens. Interlandelijke adoptie is al jaren hot topic, er is een rechtszaak gaande tegen de staat, dus dat journalisten op hetzelfde pas komen lijkt me niet gek. Veel van dit soort podcasts starten ook met een tip van een betrokkene, die kan dus prima meerdere journalisten benaderen.

Ik lees hier soms mee en ben dan echt verbaasd dat we hetzelfde hebben geluisterd omdat ik echt andere dingen hoor😂

5 likes

De adoptienon is voornamelijk een interview met de non. Terwijl de gestolen kinderen de adoptienon slechts in een aflevering te horen. Je kunt naar beide prima luisteren. Er is overlap, maar er je hoort ook wel nieuwe informatie bij beide.

Mijn voorkeur is de gestolen kinderen. Die is meer onderzoekend.

5 likes

Hmm ja dat snap ik ook goed dat ze dat niet fijn vindt. Ik snap alleen het doel ook niet zo goed? Maar ik heb nog maar 1 afl van 1 geluisterd dus misschien kan ik nadien beter mijn mening geven dan nu

1 like

Van welke van de twee? Ik heb alleen de gestolen kinderen geluisterd en daar lijkt het doel me duidelijk.

2 likes

Nee het doel van het doorgeven van de informatie + het maken van een soortgelijke podcast bedoel ik. Puur voor een scoop? Ik heb een aflevering van de adoptienon geluisterd.

1 like

Nouja, het doorgeven van informatie door Alejandro is dat hij simpelweg aandacht wilt voor de zaak (hij is ook gestolen) en zijn verhaal. Ik vind dat hij in de gestolen kinderen ook een beetje lelijk wordt afgeschilderd, maar dat moet je zelf even luisteren. Qua soortgelijke podcasts snap ik het ook wel: het is actueel en urgent. Dat die info gestolen wordt is ook maar een suggestie van die journalist, voor hetzelfde geld begonnen ze bij ad eerder.

5 likes

Hart van Nederland isie van. Sneu wel. Hoop dat hij gelukkig is met de uitkomst van de podcasts dan.

1 like

Dan heb ik denk ik een aflevering gemist ofzo. :joy: Kan me niet herinneren dat zij op band aan het woord is geweest.

Vond ook dat ze wel lelijk deed over Alejandro. Kan het vanuit haar professie begrijpen maar het gaat over hem en Miriam uiteindelijk.

Heb net Believe in Magic van de BBC af, nu wel behoefte aan meer gedegen BBC-podcasts met een vleugje sensatie. :smiling_face_with_tear: Iemand tips?

Shamima en Crypto Queen heb ik al gehoord. En Scamanda trouwens ook (geen BBC, maar past wel in het rijtje).

Zag iets van BBC Scotland voorbij komen, maar mijn podcast-app vindt daar enkel een intro van. :unamused: (Pocket Casts.)

1 like

Ik vind Lady Killers heel goed. Maar dat moet wel je genre zijn. Gaat over historische vrouwelijke moordenaars in maar dan niet zozeer sensatie naar waarom moorden deze vrouwen. Wat dreef hun ertoe.
Of ‘a very british cult’. The sinister life coaching company that takes over your life.
Maar die heb ik zelf nog niet geluisterd.

3 likes

In aflevering 4 komt ze uitgebreid aan het woord.

1 like

Blood on the Dance Floor vond ik erg goed

3 likes

Ik wil wat leuke podcasts downloaden voor vakantie, maar alles is nog met zomerstop :slightly_frowning_face:
Iemand nog aanraders wat geen slap gelul is of crime?

2 likes

Ik ben heeeel benieuwd naar deze: DPG Media Privacy Gate

Eerste aflevering komt uit op de 18e!

4 likes

If books could kill. Ze analyseren populaire zelfhulpboeken/popular science boeken en maken ze met de grond gelijk. Heb het net ontdekt en iets van 4 afleveringen geluisterd en vind het wel een aanrader!

11 likes

Dat ontdekken podcastmaker Renée van Heteren en de misdaadverslaggevers Hessel de Ree en René van der Lee

Wow deze drie namen lijken zo erg op elkaar maar als je er wat langer naar kijkt zijn ze toch heel verschillend, ik denk omdat ze allemaal hoofdzakelijk de E als klinker hebben?

30 likes

Ik vind het ook lastig om leuke podcasts te vinden. Ik google eens in de zoveel tijd op ‘new podcast 2023’ of ‘best new podcast 2023’ en dan krijg je wel veel lijstjes op verschillende sites. Met heel veel die ik al ken of die me niet aanspreken, maar vaak zitten er toch wel 1 of 2 bij die ik dan ga luisteren. Zo was ik bijvoorbeeld ook op die if books could kill gekomen.

3 likes