Reizen / Vakantie #2

Zelf zou ik niet eerder dan 4 uur in de security rij gaan staan omdat je dan evt voor eerdere vluchten bent en ik dat niet zou doen. Of je dan een rij kan skippen weet ik niet? Las dat ze soms wel mensen voor laten die echt bijna hun vlucht missen maar geen idee hoe en wat? Wat ik nu zie valt de security mee geloof ik maargoed dat kan over een uur weer anders zijn en verschilt per hal, dag en tijdstip natuurlijk.

2 likes

Dit wilde een vriendin van mij ook. Dat ging niet door. Toen heeft ze haar vlucht gemist, terwijl ze al 4 uur stond te wachten (omdat de ze aangeven niet langer dan 4 uur vtv er zijn).
Eindstand: ze kon weer naar huis vertrekken

Is schiphol ook zo erg met alleen handbagage? Ik reis met austrian airlines en ben al ingecheckt, dus dan ik direct naar security lijkt me toch? Vlieg deze week ‘s avonds dus ben heel benieuwd wat ik ga aantreffen…

1 like

De wachtrijen zijn juist voor security zo lang. Daar moet iedereen doorheen, met of zonder ingecheckte bagage.

1 like

Oh dit was niet zo duidelijk misschien maar ik bedoel dus 4 uur van tevoren op Schiphol zijn en eerst mijn incheck bagage afgeven, waarna ik dan in de security ga staan (wat dus minder dan 4 uur van tevoren is). Maar wat @anon22550354 dan weer zegt komt niet overeen met wat ik overal hoor? Wanneer was dit dan? Ik dacht dat ze juist mensen die al snel een vlucht hebben, voorrang krijgen nu… :sob:

2 likes

Hoe streng is Vueling met de “underseat” handbagage? Dit mag namelijk slechts 40x20x30 cm zijn en dat is dus letterlijk een linnen tasje?

Zou ik ook een (linnen) tasje van 45x45x30 cm kunnen proberen of moet ik dan gaan bijbetalen? Ik heb ook incheck bagage maar vanwege alle drama wil ik genoeg kleding en m’n toilettas in m’n handbagage meenemen.

2 likes

Ik heb laatst (juni) met Vueling gevlogen met
mijn rugtas ( zo’n Fjallraven tas) . Paste ook perfect onder de stoel. Dus dan denk ik dan een linnen tasje ook goed is.

2 likes

Zo’n Fjallraven tas is 22x27x10cm dus slechts 2 cm te breed :stuck_out_tongue: Maar wel goed formaat dus misschien kan ik die wel lenen van een vriendin!

1 like

Ik zag echt mensen met hutkoffers als handbagage dus ik denk dat het wel losloopt

Mijne is iets groter dan dat! Namelijk 27x38x11.
Maar ik dacht dus dat m’n rugtas groter was dan een linnen tasje!
Ik heb iig voor vier dagen kleding mee kunnen nemen in m’n rugzak door alles in van die herbruikbare diepvries zakjes van 4,5l of 6l te doen!

2 likes

Dat is volgens mij op Eindhoven zo, niet op Schiphol. Vanuit Eindoven vertrekken natuurlijk ook veel minder vluchten, op Schiphol is dat geen doen.

Ah ja, maar ik dacht dat die 4 uur wel vooral was van eerst langs de incheck en dán nog langs security. Ik was sowieso wel van plan om er 4 uur van te voren te zijn en dan maar gewoon in de rij te gaan staan. Maar dan bereid ik me even mentaal voor op 4 uur in de rij staan haha

Oh chill! @Bird haha klinkt goed, ga het dan gewoon wagen denk ik met m’n iets te grote linnen tas!

Klopt, op Schiphol zijn ze heel streng en laten niemand door. Ook niet als je staat te huilen omdat je je vlucht gaat missen.

1 like

Dat is op Eindhoven inderdaad, daar is het ook erg druk. Maar daar gaan zo ‘weinig’ vluchten dat ze er makkelijker een paar mensen tussenuit kunnen halen, is op Schiphol geen doen denk ik.

Edit: oh iemand had dit al geantwoord haha

1 like

Ook even mijn ervaring met Eindhoven airport. Ik had afgelopen maandag halverwege de ochtend een vlucht.
Was met drie anderen, maar om wat voor reden dan ook konden we voor deze bestemming niet online inchecken vooraf. De tactiek om dus een paar mensen in de security rij te laten staan en een paar mensen de koffers te laten droppen, kon dus niet. We moesten namelijk alle vier dus nog inchecken en daarbij onze paspoorten laten zien. Van te voren wel gestresst hierom, maar we stonden gewoon exact drie uur van te voren in de buurt van de incheckbalies en door een geluk was de dichtstbijzijnde balie voor onze bestemming.
Na het inchecken meteen in de security rij gaan staan en die liep best oké door, zat wel beweging in. Op een gegeven moment verscheen onze vlucht op een bord dat je naar de fast track/security zone A mag en dat werd ook gezegd door mensen die rondliepen. We waren daar heel alert op dus gingen meteen daar naartoe. Toen nog wel weer in een kleine rij voor de CT-scanners maar dat liep snel door. Nog voldoende tijd gehad om even bij de tax free winkel te kijken en een broodje te eten.
Dus mijn ervaring is positief, ja het was druk maar de rij leek erger dan het was.

Tip voor mensen die vanaf Eindhoven vliegen: de rij die buiten al begint is voor de security. Als je eerst nog ruimbagage moet inchecken en/of afgeven moet je NIET in die rij gaan staan maar gewoon links langs die rij lopen en het gebouw binnen gaan. Daar je bagage droppen/incheken en dan ga je weer naar buiten en sluit je in de lange rij aan.
De bordjes die dit aangeven kunnen een beetje verwarrend zijn, en ik zag diverse mensen met overduidelijk incheck-bagage die in de security rij stonden.
Als je met meerdere mensen reist en al online bent ingecheckt vooraf, kun je wel een aantal mensen in de rij voor de security laten staan en een aantal mensen de koffers laten afleveren

2 likes

Update voor Schiphol; ik ga naar een niet schengen land dus vertrekhal 3 en wij stonden dus redelijk voorraan in de rij voor bagage. We hebben zojuist in 45 min na openen bagage afgifte alles gehad. Valt nu dus heel erg mee (kan andere keer wel anders zijn natuurlijk maar ik las alleen maar horrorverhalen).

1 like

Heeft er ook iemand ervaring met de situatie op Brussels airport momenteel?

1 like

We hebben een dilemma. We willen heel graag in oktober een toffe reis maken en dachten eerst aan Jordanië. Nu heb ik de offerte binnen en is het wel wat boven ons budget maar we kunnen het wel betalen (€1670 voor 9 dagen).

Maar toen ging ik verder kijken naar waar we nog heen willen gaan en kwam in Istanbul tegen. We willen wel echt 9 of 10 dagen weg, dus Istanbul + nog iets anders zou een optie kunnen zijn. Heeft iemand ervaring met een rondreis door Turkije? Qua geld zou het bijna €700 kunnen schelen dus dat is wel echt het overwegen waard. We hebben dit jaar ook een huis gekocht dus dat was ook al best duur. Maar Jordanië is ook heeel gaaf en willen we ook echt wel heen.

Zo lastig :frowning:

1 like

Zouden jullie ook oke vinden om zelf de de reis te regelen ipv pakket? Het is heel makkelijk zelf een huur auto te regelen net zoals de route bepalen. Scheelt echt veel geld als je autohuur, hotels/Airbnb’s/wadi rum tour etc zelf boekt. Dan denk ik namelijk dat het goedkoper kan dan 1700 euro per persoon. En is Jordanië echt geweldig! :heart_eyes:
Hoewel een rondreis Turkije ook prachtig moet zijn maar verder dan Istanboel en de badplaatsen ben ik niet geweest dus geen tips helaas.

2 likes