Kyoto voelde wel wat dorpser en heb je net wat sneller gezien dan Tokio, dus zou iets meer tijd uittrekken voor Tokio.
Wij gaan om die reden een beetje omrijden en dan via Duinkerken naar Dover. Dat is iets van 200 euro. En voor de 600 euro die we dan uitsparen kunnen we met onze auto HEEL ver rijden. Dan maar een extra overnachting in Engeland voordat we in Schotland zijn.
En als je binnen blijft in je riad of hotel? Is dat wel ok ?
Oh ok, zou je dan 6 dagen Tokio en 2 dagen Kyoto doen bijvoorbeeld?
Wij hebben in iets meer dan 2 weken het zuidereiland gedaan met auto en tentje (we waren al in de buurt, vandaar). Was niet heel erg haasten vond ik. Deden christchurch > lake tekapo > mount cook > wanaka / roys peak > queenstown > milford sound > fox glacier > abel tasman national park > terug naar christchurch.
Als je langer de tijd hebt is dat natuurlijk wel fijn, maar 4 weken voor beide eilanden lijkt mij wel te doen! Houd wel rekening met paar dagen jet lag als je uit NL komt.
Volgens mij ging het hierover ergens op dit forum een maandje geleden, misschien in dit topic of in het alleen reizen topic oid. Dat weet ik niet meer precies, maar misschien heb je er iets aan.
Ik zou 5 om 3 doen! Ik vond zelf Kyoto misschien wel het leukst van heel Japan (Tokio is ook geweldig hoor!) en er is best veel te doen maar wel stukken minder dan in Tokio inderdaad. Daar zou ik me na een paar weken nog niet vervelen.
Mijn hotel was toen prima maar dat boeit dan dus ook niet waar dat ligt als je alleen daar blijft. Had net zo goed Timboektoe kunnen zijn. Riads geen ervaring mee.
Ja heb geen idee waar mijn klant me in stopt haha. Zie het daar wel. Ga vooral proberen gewoon rustig af te tasten wat kan en niet kan.
Wat de rest ook al zegt: wij zijn gereden tussen sydney en mebourne. Vond zelf het stuk ertussen niet zo heel boeiend vergeleken met de rest van de kust, dus eerder doorgegaan nr Melbourne, GOR en grampions. Terug met de trein en dat was top.
Tasmanie helaas geen tijd meer voor, maar echt spijt van. Hoorde veel goede verhalen, dus als je de kans hebt zou ik het doen!
Ps ongevraagde tip. Als je Whitsundays doet (mist do haha), doe dan aub niet de 1-dags tour, maar de 3 daagse. Kost wat extra, maar zooo waardš
Ik vond overdag alleen door de binnenstad lopen geen probleem. Ik gebruikte gewoon mijn google maps als navigatie, ging nergens op in en kapte alle interacties direct af. In de avond was ik nooit alleen, dus dat weet ik niet. Zou inderdaad gewoon doen waar jij je fijn bij voelt. Ik zat in een riad en het was veilig.
Ben 1 dag (1 overnachting) in Bratislava geweest, we gingen de volgende dag vroeg weg weer, ondanks dat mensen het hier wat minder leuk vonden vond ik het echt een leuke knusse stad!
Ik ging een vriend daar ontmoeten die vanuit Tsjechiƫ kwam en ik met mijn vriend vanuit Budapest. Dus was een leuke optie in het midden. De trein naar Bratislava toe was super, erg netjes en handig van binnen met stopcontact enz en we hadden een eigen coupƩ (2e klasse). Terug was tijdens lunchtijd dus hebben we in het restaurant gedeelte gezeten en lekker gegeten, echt beter dan verwacht.
In Bratislava vond ik vooral het kasteel mooi en ver uitzicht vanuit daar met zonsondergang. Gezellig restaurantje met slovaakse keuken (Slovak pub) en we hebben een gerecht met verschillende gerechten gekozen, was zo machtig⦠maar ja wilde het wel uitproberen. Gezellige cafés bezocht voor drankje, naam eig vergeten haha, in de avond rondwandelen in het stadscentrum en 2 prachtige kerken bezocht.
Vond het voor een korte tijd wel een aanrader!
Overdag is het echt prima te doen hoor buiten lopen , je zal idd bij de Medina en Djemaa el Fna wel wat agressieve verkopers tegenkomen , tot schelden aan toe als je niks koopt . Laat vooral niet zomaar je handen pakken voor henna te zetten , ze kunnen er zomaar 60 eu voor vragen voor een prutswerkje van 5 minuten
Ik vond cafe Mes Rendez Vous een heel leuk tentje voor koffie , maar ook heb je daar een tajine met drinken en toetje voor destijds 7 eu , hier geen Dubai prijzen zoals bij vele andere .
De petit taxi zijn het makkelijkst om snel door de stad te gaan en kosten zo een 2 a 3 euro .
In de normale winkelstraten heb je al leuke slaap/ lounge jurken voor 2 eu , leuk als souvenir en Air Jordans hoge voor 45 eu , prijzen staan daar nu meestal wel aangegeven .
Chez Ali is ook leuk mee te maken , een soort Fantasy Dinner show met eten in bedoeĆÆenen tenten , 40 eu ongeveer met shuttle service vanuit hotel en weer terug . Het is een land met veel moslims ,maar met een vrij moderne cultuur vergeleken bij andere Arabische landen , je merkt enkel wel dat mensen daar moeten struggelen voor hun geld en in elke Europeaan een miljonair zien , maar das een klein percentage .
Ik wens je veel plezier !
Ik had in de snelheid een ander nummer gelezen in jouw vorige bericht. 5 - 3 is heel erg prima! Haha sorry.
Ik ben daar ook als vrouw alleen geweest (2x) en ik vond en vind het een aanrader, ook alleen als
vrouw, heb me geen enkele keer onveilig gevoeld. Ja zeker dat verkopers je aanspreken en dat ze je de weg willen wijzen voor geld etc en ja dat kan irritant zijn maar ik vond dat absoluut niet meer dan toen ik met mijn man was. En dan ga ik wel even van uit in mān ervaring dat je gepaste kleren draagt maar dat vind ik niet meer dan normaal in een islamitisch land.
Edit: ik lees alle andere reacties en ik wil nog wel toevoegen dat ik vaak in het midden-oosten ben geweest (as we speak in Oman ), ik weet niet of dat uit maakt qua ervaring en gewenning?! Maar herken me dus niet in de onveilige verhalen
Ik ben ook in mijn eentje naar Marrakech geweest en heb me ook geen moment onveilig gevoeld. Ja, de verkopers zijn opdringerig, maar gewoon negeren of ānon, merciā was prima. Ik had idd wel altijd mijn knieĆ«n en schouders bedekt, want vind dat niet meer dan normaal. Deed ik in IndonesiĆ« ook (behalve op Bali en toeristische plekken waar het wel geaccepteerd was om in een hemdje en/of shorts of rond te lopen). Vind het ook behoorlijk aso om dat niet te doen, ga dan lekker naar een land waar dat wel gewoon geaccepteerd is
Edit: overigens buiten Marrakech en Indonesiƫ geen ervaringen met Midden-Oosten/Noord-Afrika/Islamitische landen, en geloof niet dat Indonesiƫ behalve dat het Islamitisch is echt te vergelijken is met Marokko