Reizen / Vakantie #2

Oh ja wat @Sjern zegt inderdaad! Een toilettas die je op kan hangen vond ik echt een must have in hostels.

2 likes

Ik ben in die hoek alleen in Mexico geweest en daar heb ik geen lakenzak gebruikt. Maar in veel andere landen wel.

Qua accomodaties boek ik meestal iets voor de eerste week, en dan na een paar dagen boek ik weer 2 dingen bijvoorbeeld. Zo ligt niet alles vast, maar ben je ook niet de hele tijd ermee bezig. Maar ligt ook een beetje aan het land en de periode van reizen. Als je naar iets heel specifieks wilt gaan is het ook wel handig om alvast iets te boeken.

Oordoppen zijn voor mij essentieel. Cijferslot heb ik altijd bij me. Een sarong vind ik ook heel handig, voor op het strand maar ook als dekentje in het ov of om je bed wat af te schermen in een hostel. En ik heb meestal een reis handdoek bij me.

Zo’n opvouwbare boodschappentas gebruik ik ook heel vaak, ook handig voor als je gaat douchen. Oh en een klein tasje en een katoenen tas gebruik ik ook heel veel.

3 likes

Veel slots meenemen, compressie packing cubes, hanglijn, microvezel handdoek en microvezelbaddoek, makeuptas die je kan uitklapt en je kunt hangen, offline mappen downloaden, een documenten boekje om al je papieren in te doen, een paspoortriem (hier slaap ik altijd mee en doe daar mijn belangrijke papieren in), goede powerbank, zwarte jumpsuit die je ook voor nette dingen aankan. Dit is een handig filmpje trouwens

2 likes

Er is wel een kampeertopic in ieder geval

1 like

Ik neem altijd mee:

Oordoppen en oogmasker (soms doen mensen het licht aan als ze 's nachts binnenkomen)
Slippers voor in de douche/op de kamer
Toilettas met haak
Opvouwbare reishanddoek
Slotje voor op een locker en slotje voor mijn tas
Evt. Verlengsnoer voor als je veel spullen moet laden/stopcontact aan de andere kant van de kamer is (anders sowieso een powerbank)
Opvouwbaar tasje voor vuile was
Opvouwbaar tasje om al je spullen mee te nemen naar de douche/je pyjama en al je nachtspullen in kunt doen zodat je die makkelijk in een keer mee kunt pakken
Als je geen grote pyjama draagt: iets dat je snel aan kunt schieten over je pyjama als 's nachts naar de wc moet op de gang/als het brandalarm af gaat :grimacing:

2 likes

2 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Midden- en Zuid-Amerika topic

Een externe batterij vind ik heel handig! Die durf ik eerder onbeheerd op te laden, en dan kun je snachts in je bed je telefoon opladen!

Ik vind een drybag + handwaszeep ook heel handig om makkelijk een klein wasje te kunnen doen in een gedeeld hostel! Wassalon opzoeken kost best wel tijd en geplan, soms is het handig om tussendoor al 1 shirt en wat ondergoed te kunnen wassen.
Een zakje om je was in te verzamelen is ook handig en iets dat ik vaak vergeet!

2 likes

Al een wat ouder berichtje, maar ik ben heel benieuwd naar je ervaringen in Yunnan! Ik ga deze zomer met mijn vriend naar zijn familie in China en willen voor een paar dagen een tripje maken naar Yunnan. Ik zit nu zelf te twijfelen tussen Dali en Lijiang, hoe heb jij deze plekken ervaren?

1 like

Ik deel graag mijn ervaringen! Ik wil wel beginnen met een disclaimer: ik was er in 2018. Sindsdien is er heel veel gebeurd in China (corona-crisis, afsluiting van het land voor toeristen tot slechts enkele maanden geleden, de meerderheid van de expats zijn er vertrokken en heel wat voorzieningen voor expats zijn gesloten…) dus dit gaat wel een grote invloed hebben. Hoe het er exact nu is weet ik niet, maar ik kan wel vertellen hoe ik het in 2018 vond. Als je benieuwd bent naar specifieke plaatsen/ervaringen nu kan ik je de subreddit r/chinalife aanraden.

Yunnan is een hele diverse provincie. Sommige delen zijn echt voor buitenlandse backpackers, in andere stukken is het toerisme vooral op het binnenlandse toerisme gericht (en als buitenlander dus een helemaal andere ervaring).

In het algemeen vond ik de grotere steden minder leuk, en de kleinere net superleuk.

  • Kunming: typische grote Chinese stad, maar niet echt speciaal (ik vond steden zoals Chengdu, Beijing, Shanghai… dan véél meer de moeite). Voor de stad zelf heb je max. 1 dag nodig. Je kan er Stone Forest in de buurt bezoeken, dat vond ik wel een aanrader maar ik zou er niet speciaal naartoe reizen.

  • Dali: echt een typisch backpackerstadje. Ik vond dat er een hele chille leuke vibe hing. Het is erg gericht op buitenlandse toeristen maar niet op een irritante manier. Ik twijfel wel of het er nu nog zo leuk is gezien de hele internationale vibe waarschijnlijk weg is. Er waren ook veel mooie dingen om te bezoeken (vooral tempels, Cangshan Mountain was een hele mooie hike, er staat een Christelijke kerk met Chinese architectuur…) Aanrader is hostel The Jade Emu.

  • Xizhou: was echt mijn allerfavoriete dorpje. Vooral op binnenlandse toeristen gericht, heel veel Chinezen komen hier hun huwelijksfoto’s nemen omdat het zo mooi is. Hier hing ook een chille vibe. Het is een klein dorpje maar er is best veel te zien in de buurt, vooral als je geïnteresseerd bent in het lokale leven. Wij hebben toen een fiets geleend bij ons hotel en een grote fietstocht gedaan langs allerlei velden, parken en dorpjes in de buurt. Ik vond dat fantastisch.

Als je er naartoe gaat, raad ik je aan om te slapen bij The Linden Centre, een hotel uitgebaat door een Chinees (v)/Amerikaans (m) koppel die als missie ethisch toerisme heeft met respect voor de lokale minderheden (gebeurt helaas niet vaak in China). Je betaalt wat meer maar alles is conform qua wetgeving, milieunormen, ze investeren in de lokale community en gelijke kansen voor de etnische minderheden… Het eten is er heerlijk en ze zijn enorm gastvrij.

  • Shaxi en Shuhe zijn ook kleine schattige dorpjes, die ik ook erg leuk vond om te bezoeken, maar na een dag heb je ze elk wel gezien. Zeker Shaxi is typisch backpackers, wat ik toen wat minder vond: toen ik er was waren er veel blutte backpackers die er net iets te lang vastzaten waardoor de vibe minder was.

  • Lijiang vond ik de hel op aarde. An sich is het wel een schattig stadje, maar wat een MASSA toeristen. Ik ben heus wat gewoon en heb al redelijk wat gezien in China op dat vlak, maar dit sloeg alles. Ik werd er echt gillend GEK. Het dorpje is veel te klein en er liepen toen hordes (vooral Chinese) toeristen, je kon er eigenlijk niet bewegen in de mensenmassa in de straatjes. Op de straathoeken stonden er schermen waar je kon zien (pre corona hé) waar de rode en oranje zones waren qua mensenmassa (geel en groen was er niet). De hele stad heeft allemaal dezelfde winkeltjes (ok dat is overal zo in China, maar hier was het zo extreem dat het me ongelooflijk stoorde). De winkels en restaurants hadden ook flashy lichten, luide muziek en zelfs een levend varkentje in die luide muziek :frowning: :frowning: om mensen naar binnen te lokken. Ik krijg nog hoofdpijn als ik eraan denk. Het enige leuke was de gebarbecuede durian die je er overal kan eten, heerlijk.
    Wat mij betreft kan je Lijiang dus skippen :stuck_out_tongue: Ik ken wel een expat die er geweest is in coronatijd toen het land op slot was, en zij vond het super mooi. Maar zij heeft bijna geen andere mensen gezien, wat dus een totaal andere ervaring dan de mijne is.

  • Tiger Leaping Gorge daarentegen is PRACHTIG en wel heel erg de moeite om te bezoeken.
    Als je die richting uitgaat zou ik zeggen: skip Lijiang en ga meteen naar Tiger Leaping Gorge. Het is wel een serieuze hike (had ik toch wat onderschat, ik ben zelf niet zo heel sportief) maar 100% de moeite. De hike duurt 2 dagen en je moet slapen ergens middenin. Zorg wel dat je op voorhand goed je accomodatie regelt, want er is niet veel accomodatie en het kan 's nachts gevaarlijk worden, je bent midden in de natuur en er is maar één bus per dag dus je kan ook niet zomaar terug.

  • Shangri-La: prachtig en enorm indrukwekkend om te bezoeken. Het is het dichtste wat je bij Tibet zal raken zonder Tibet zelf te bezoeken. Het is wel Tibet “verchineest”, m.a.w: de echte geloofscultuur wordt er onderdrukt, ze zien bv. de tempels in de eerste plaats als toeristische attracties en niet als religieuze plaatsen waarbij het geloof centraal staat, bv. gebedsvlaggetjes zijn er zogezegd verboden “uit angst voor brand”, maar dat is natuurlijk bullshit. Als je daardoor kan kijken is het wel een aanrader om te bezoeken. Wij hebben dat toen met een lokale gids gedaan en het was heel interessant om haar verhaal te horen.

Ik heb nog een aantal specifieke tips voor bovenstaande steden/dorpen (bv. accomodatie Tiger Leaping Gorge, bezienswaardigheden Shaxi/Schuhe…) maar anders werd dit een hele lange post :sweat_smile: Als je laat weten waarin je interesse hebt, dan stuur ik ze met veel plezier door in een dm! Ik kan je ook mijn Instagram met foto’s van de trip delen als je wil, dm me gerust.

PS. Vergeet ook niet dat veel van bovenstaande plaatsen op hoogte zijn, en dat je de tijd moet nemen om te acclimatiseren. Van 0 meter boven de zeespiegel onmiddellijk op Shangri-La vliegen is bv. een slecht idee. Zorg dat je je zeker hierop voorbereidt.

9 likes

Ik probeer vanuit Berlijn een vakantie te boeken maar de tui site wil eigenlijk perse dat ik via Düsseldorf ga vliegen (sorry aardbol) maar dat is eerst maar liefst nog 6 uur rijden, dan ben ik ongeveer terug in Nederland. Hoe doen Duitsers dit, zie ik wat over het hoofd?

1 like

Kun je niet een vertrekvliegveld aangeven en daar dan Berlijn aangeven? Kan heel goed dat je dan alsnog moet overstappen op een ander vliegveld in Duitsland, BER is bedroevend wat dat betreft…

2 likes

Ja het kan wel via brandenburg rechtstreeks maar dan betaal ik 300 euro meer, had dat niet verwacht

Ach so. Dan is het misschien omdat Tui een deal met Düsseldorf heeft (voor die bestemming) oid? Kun je niet via een andere aanbieder boeken, of gewoon los vlucht en verblijf?

6 likes

Aah ja dat zou kunnen inderdaad. Snap ik ook wel, zo’n pakketdeal. Ik ga de opties eens bekijken, thanks!

1 like

Waarom ga je niet met de trein? Van/naar Berlijn is dat echt super chill en goed te doen

1 like

Ik woon in Berlijn en wil vanaf hier op vakantie naar Turkije. Bedoel je naar Dusseldorf met de trein? Dat is ook 6 uur

1 like

Wil je perse met Tui? Want volgens mij vliegt Corendon wel van Berlijn naar Turkije?

Hmm dat kan ik ook nog bekijken! Mn vriendin werkt voor tui dus vandaar dacht ik meteen aan tui

Ooo sorry ik dacht dat je bedoelde dat je naar NL ging met het vliegtuig!

2 likes

Ik zou gewoon via skyscanner zoeken? Tenzij je dus bij tui enorme korting krijgt omdat zij er werkt

2 likes