Reizen / Vakantie #2

Ik werd 2 maanden geleden zowel heen als terug met easyjet gecontroleerd op het formaat van mn koffertje (die precies voldoet aan de maten, dus hij zag er niet overduidelijk te groot uit)!

2 likes

ik ga in augustus een paar dagen naar (de omgeving van) split, heeft iemand tips waar ik moet gaan eten/cocktails drinken/uitgaan? ik zit niet in de stad zelf maar in van de dorpjes verder richting het zuiden.

Ryanair is echt het makkelijkst met bagage, ik had laatst koffertje, grote rugzak (groter dan mijn handbagage koffertje lol) een handtas en een bumbag. Vroeg de stewardess of ik hulp nodig had alles bovenin te stouwen. Zo chill.

Zal dan toch verschillen per vlucht, want ik wilde juist net op de vraag van @FredPaillet antwoorden dat Ryanair de enige maatschappij is waarbij ik eens heb gehad dat van iedereen de handbagage gemeten werd. Moest iedereen z’n tas/koffer in een soort rekje doen om te kijken of het binnen de marges paste.

6 likes

Ik stond ook pas in een rij bij Easyjet en toen moest men ook de koffertjes in zo’n rek duwen. Een man ging een hele discussie voeren omdat z’n koffer wel klein genoeg was, maar door de uitstekende wielen niet.

Volgens mij is er gewoon geen touw aan vast te knopen haha

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Azië topic

Haha ja deze discussies, tenzij je de wieltjes eraf kan halen valt het dus niet binnen de afmetingen he meneer :roll_eyes:

Ik heb zelf overigens moeten bijbetalen vorig jaar omdat ik bij Easyjet helemaal niet had gekeken naar de afmetingen, maar het stond er achteraf gezien wel duidelijk bij

1 like

Ik heb inmiddels een 40x25x20 rugtas gevonden met trolleyfunctie. Very benieuwd, ga m volgende week gebruiken in het vliegtuig!

2 likes

Heb jij specifieke tips? :smiley:
(cc @Woodkid - zie dat jullie hebben gepost dat jullie er zijn geweest)

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Weg in eigen land

Yes ik heb nog wel wat tips.

Eten/drinken:

  • Panczo ( Mexicaans restaurantje)
  • Pasibus (wel beetje fastfood, maar lekkere burgers)
  • Vinyl cafe
  • Lepione (is een soort studenten eetplek / milk bar; ik vond het chill om daar te lunchen)
  • En pierogi eten natuurlijk! Maar daar heb ik nier een specifieke tip voor. Ik ben 2x in Wroclaw geweest en gewoon bij een random pierogi restaurantje gaan zitten en was beide keren gewoon goed en lekker!

Doen:

  • een van de walking tours van Walkative
  • kabouters spotten (je kan zo’n soort speurtocht kaart kopen bij het toerisme kantoort. Klinkt kinderachtig, is oprecht leuk!)
  • op het kerkeneiland (Ostrów Tumski) worden elke dag alle lantaarns nog handmatig aangestoken door een man met een zwarte cape. Hij heeft geen vast tijdstip wanneer hij begint, maar zodra het gaat schemeren begint hij aan zijn ronde. Oh en hij begint bij de dubbele lantaarns bij de deur van de kathedraal; als die aanstaan is hij bezig met zijn ronde.

    Ik moest er toen best lang op wachten, maar vond het wel heel apart om te zien. Beetje Harry Potter vibes haha.

En veel plezier! Ik vond het een leuke stad! Maar ik vind Polen überhaupt leuk haha.

8 likes

Ben bijna wekelijks op Eindhoven airport maar de vlucht van morgen is de eerste waar ik een security time slot voor heb kunnen reserveren, ben benieuwd of dat echt werkt of dat daar dan weer rijen ontstaan.

Wat leuk! Dank u🤩

2 likes

De afgelopen weken was het enorm rustig in Eindhoven. Vorige week kon ik zo doorlopen naar de banden. Maar nu het alweer juli is dacht ik toch even proberen.
Schiphol geen idee, ik land enkel op Schiphol vaak maar vlieg er niet zoveel vandaan.

1 like

2 weken geleden was het super rustig op Schiphol. Maar kan me voorstellen dat het drukker wordt zodra de zomervakantie is begonnen.

(Of is die al begonnen?)

Zo, ik kon meteen doorlopen, wat een uitvinding.
Voelde me wel lichtelijk schuldig naar de mensen die ik voorbij kon lopen. De rij was niet mega lang zoals in de piek vorige zomer, maar denk toch 20-30 min.

1 like

Ik was afgelopen week maandag vliegen vanaf Schiphol. En had ook timeslot gereserveerd. Ik was alsnog veel te vroeg voor timeslot en hoefde niet eens te wachten bij security. Ik kwam aan om 02:00 voor mijn vlucht van 05:00, maar was al om 02:30 bij de gate (inclusief bagage drop off)

3 likes

Ik heb er een semester gestudeerd! Het was onderdeel van mn studie dus had er zelf niet per se direct voor gekozen maar ben echt positief verrast!! Er waren vooral veel meer vega(n) eetopties dan ik had verwacht haha. En de stad heeft echt een leuke studentenvibe ook, vooral het eiland (Wyspa Slodowa) in het midden van de stad. Ik sluit me volledig aan bij @lisaanna (Lepione betaal je geloof ik per gewicht, die straat er links naast is ook heel leuk en gezellig! Bar Mleczny Mewa is ook eventueel leuk voor die typische ervaring. Panczo ook ge-wel-dige margaritas!! En Swietego Antoniego ook leuke straat) en ter aanvulling:

Eten/drinken:

  • Wilk Syty (vegan eten elke dag iets anders, kun je afhalen en ergens gaan zitten. Sowieso is Nadodrze een leuke wijk)
  • Mango Mama Nadodrze
  • Powoli
  • Tajfun
  • Hardcore Muffins (vegan plek met veeel cake en zoete dingen maar ook echt geweldig vegan english breakfast)
  • Polish lody (ijs)
  • Piec na Szewskiej (pizza, kun je ook afhalen en dan op het eiland zitten)
  • Chinkalnia op de Rynek (Georgisch)
  • iBO Falafel
  • Orientuj sie
  • Konspira ook veel goeds over gehoord maar niet echt vega-friendly dus geen ervaring mee

Doen:

  • Hala Targowa (overdekte markthal)
  • Kanoën
  • Marii Magdaleny kathedraal beklimmen
  • In de straat van Panczo zit Galeria Neon Side, populaire plek om foto’s te maken met allemaal verlichte namen als achtergrond
  • Ik vond het sculptuur The Passage op Maps heel mooi om te zien, en een andere ‘Pociag do nieba’ is ook apart, een trein die rechtopstaat alsof hij de lucht in rijdt
  • In Nadodrze is het ook leuk om de streetart te bekijken! Er zijn heel veel straten achter de huizen waar het veel te vinden is (zoals ter hoogte van Franklina Delano Roosevelta 5A)
  • Als je er wat langer blijft is het ook leuk om bijv bij de Most Trzebnicki over te steken tot aan dat smalle eiland en dan via daar naar Prosto Z Mostu beach bar te gaan en daar wat te drinken (en ik geloof dat ze ook pizza hebben), heel leuke sfeer
  • Als iemand op bezoek kwam vond ik het ook leuk om te wandelen in park Szczytnicki en dan die Hala Stulecia bekijken (werelderfgoed maar niet echt indrukwekkend haha, daar zijn in de zomer ook een soort fonteinshows), en dan via daar naar de rivier te lopen, oversteken en via de west-kant langs het water blijven lopen, dan kom je langs Forma Plynna beach bar! Vanaf daar kun je ook met een hele korte kabelbaan naar de overkant van de rivier maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik was er middenin de pandemie toen je in Polen buiten overal een mondkapje op moest en ik had het gevoel dat ik veel dingen daardoor heb gemist (musea bijv) maar zo achteraf toch veel wel kunnen doen en die dingen blijven veel meer hangen dan de maatregelen gelukkig! Echt een superleuke stad is het, als je nog iets anders specifieks wil weten let me know :grin:

6 likes

Nu ik dit zo lees wil ik echt nog een keer haha. Zoveel leuke tips!!

Denk dat ik toch maar een roadtripje door Polen moet gaan doen eind van de zomer haha.

3 likes

Je kunt via de schiphol app zien hoe druk ze verwachten dat het is. Vorige week was ik op een vroege vlucht (7:30) binnen 10 min door de security.

1 like