Ik heb er een semester gestudeerd! Het was onderdeel van mn studie dus had er zelf niet per se direct voor gekozen maar ben echt positief verrast!! Er waren vooral veel meer vega(n) eetopties dan ik had verwacht haha. En de stad heeft echt een leuke studentenvibe ook, vooral het eiland (Wyspa Slodowa) in het midden van de stad. Ik sluit me volledig aan bij @lisaanna (Lepione betaal je geloof ik per gewicht, die straat er links naast is ook heel leuk en gezellig! Bar Mleczny Mewa is ook eventueel leuk voor die typische ervaring. Panczo ook ge-wel-dige margaritas!! En Swietego Antoniego ook leuke straat) en ter aanvulling:
Eten/drinken:
- Wilk Syty (vegan eten elke dag iets anders, kun je afhalen en ergens gaan zitten. Sowieso is Nadodrze een leuke wijk)
- Mango Mama Nadodrze
- Powoli
- Tajfun
- Hardcore Muffins (vegan plek met veeel cake en zoete dingen maar ook echt geweldig vegan english breakfast)
- Polish lody (ijs)
- Piec na Szewskiej (pizza, kun je ook afhalen en dan op het eiland zitten)
- Chinkalnia op de Rynek (Georgisch)
- iBO Falafel
- Orientuj sie
- Konspira ook veel goeds over gehoord maar niet echt vega-friendly dus geen ervaring mee
Doen:
- Hala Targowa (overdekte markthal)
- Kanoën
- Marii Magdaleny kathedraal beklimmen
- In de straat van Panczo zit Galeria Neon Side, populaire plek om foto’s te maken met allemaal verlichte namen als achtergrond
- Ik vond het sculptuur The Passage op Maps heel mooi om te zien, en een andere ‘Pociag do nieba’ is ook apart, een trein die rechtopstaat alsof hij de lucht in rijdt
- In Nadodrze is het ook leuk om de streetart te bekijken! Er zijn heel veel straten achter de huizen waar het veel te vinden is (zoals ter hoogte van Franklina Delano Roosevelta 5A)
- Als je er wat langer blijft is het ook leuk om bijv bij de Most Trzebnicki over te steken tot aan dat smalle eiland en dan via daar naar Prosto Z Mostu beach bar te gaan en daar wat te drinken (en ik geloof dat ze ook pizza hebben), heel leuke sfeer
- Als iemand op bezoek kwam vond ik het ook leuk om te wandelen in park Szczytnicki en dan die Hala Stulecia bekijken (werelderfgoed maar niet echt indrukwekkend haha, daar zijn in de zomer ook een soort fonteinshows), en dan via daar naar de rivier te lopen, oversteken en via de west-kant langs het water blijven lopen, dan kom je langs Forma Plynna beach bar! Vanaf daar kun je ook met een hele korte kabelbaan naar de overkant van de rivier maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik was er middenin de pandemie toen je in Polen buiten overal een mondkapje op moest en ik had het gevoel dat ik veel dingen daardoor heb gemist (musea bijv) maar zo achteraf toch veel wel kunnen doen en die dingen blijven veel meer hangen dan de maatregelen gelukkig! Echt een superleuke stad is het, als je nog iets anders specifieks wil weten let me know