Reizen / Vakantie #2

Korte afstanden zijn prima! Ik zou wel extreem lange afstanden of nachtbussen afraden.

1 like

Werkt ook langs geen kanten. Je kan beter content op voorhand downloaden of gewoon op je 4G zitten.

1 like

Ik heb begin deze maand een flixbus genomen. Ik kwam terug van vakantie op Frankfurt Airport, maar te laat om nog een trein terug naar Berlijn te nemen, en we dachten dat dit een beter idee was dan een nacht (airport)hotel en dan gewoon 's ochtends de trein. De bus vertrok om middernacht, wat mensen er niet van weerhield om op vol volume te ouwehoeren, het licht bleef gewoon vol aan, er zaten allemaal mensen in die heel sterk roken (alcohol, lichaamsgeur, sigarettenrook). Volgende keer gewoon die extra euros uitgeven, dit echt never nooit meer

3 likes

Heeft er iemand ervaring met een flexibel vliegticket? Ik wil graag naar Azië toe met meerdere bestemmingen. KLM biedt dit aan maar ik weet niet of dit voordeliger is dan een enkeltje.

Ik denk dat je bedoeld een ‘open jaw ticket’? Flexibel heeft vaak met de voorwaarden te maken, en ik begrijp dat je wilt vliegen op stad a en dan terugvliegen vanuit stad b, die ook in een ander land kan liggen?
Bij KLM middelen ze dan de prijs tussen de retours, dus je betaalt daar niet meer voor. Ik heb dat meerdere keren gedaan en werkt prima. Enkeltjes zijn bij KLM of heel duur of niet mogelijk.

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Azië topic

Hmm mn vlucht naar huis is geannuleerd en gaat nu pas een dag later (23,5 uur later). Het is geannuleerd vanwege de weersomstandigheden. In de e-mail staat dat we op de luchthaven een voucher voor hotelovernachting krijgen (m’n vriend is daar nu, hij kan nergens iemand vinden over informatie, ik ben de auto wegbrengen). Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een vlucht door weersomstandigheden flink vertraagd/geannuleerd is? Heb je dan recht op meer compensatie of vergoeding voor onkosten?

Uit de info van Transavia begrijp ik dat ik dat enerzijds wel heb maar ook weer van niet omdat dit “uitzonderlijke omstandigheden” zijn? Ben eigenlijk vooral benieuwd of het loont een claim in te dienen en/of we de bonnetjes van ons avondeten enzo moeten bewaren :joy:

Wij hebben dit gehad met Ryanair en kregen volgens mij alleen de overnachtingen terug.

1 like

Volgens mij heb je door het weer idd geen recht op een vergoeding omdat een maatschappij daar geen invloed op heeft en een kapotte motor bijv wel. Zou voor de zekerheid wel gewoon alle bonnetjes bewaren en later indienen, elke euro die je mogelijk terug krijgt is mooi meegenomen toch.

2 likes

Als het door het weer komt valt het onder overmacht en heb je geen recht op vergoeding.

2 likes

Heb dit ook eens gehad, moesten toen twee dagen wachten op de volgende vlucht. Ik heb bij Ryanair toen (wel na heel veel frustrerende chats met de klantenservice) alle kosten voor overnachtingen en eten en drinken teruggekregen, dus bonnetjes bewaren! Je krijgt geen extra vergoeding, want inderdaad overmacht, maar overnachtingen en eten en drinken dus wel. Ik heb zelfs een bonnetje van een cocktailbar ingeleverd en dat werd ook gewoon terugbetaald :grin:

4 likes

Ben je niet verzekerd?
Mijn ouders hebben een keer gehad dat hun vlucht geannuleerd werd ivm weer en ze 2 dagen later pas terug konden, en hun reisverzekering heeft toen alles (echt alles, ook extra ondergoed haha) vergoed.

2 likes

Let op dat een vergoeding betekent extra geld, maar je hebt wel recht op verzorging en dat is eten en drinken en overnachting.

3 likes

Ooh ja goeie! Heb wel een reisverzekering. Maar ik verwacht niet heel erg hoge/rare kosten verder. Hotelovernachting en (uit)eten wordt dan hopelijk door Transavia vergoed, maar zo niet kan ik inderdaad de reisverzekering nog checken.

3 likes

Ik heb het gehad in Kuala Lumpur, vlogen met Turkish Airlines. Werden met alle andere passagiers ondergebracht in n vet luxe hotel, alles zat inbegrepen. Hebben daar nog 3 dagen gezeten, uiteindelijk zijn we via Tokio teruggevlogen naar NL.
Maar ik denk dat dit wel een uitzondering was, zo goed als dit was geregeld.

2 likes

Sowieso recht op vergoeding van de onkosten en ik zou ook een claim indienen voor een compensatie van de annulering (250, 400 of 600 eu compensatie). Weersomstandigheden is overmacht maar vaak geven ze dit als reden en was het daadwerkelijk iets anders. Wel de moeite om dat te proberen!

1 like

@boonie als je een claim indient loont het ook om het niet via zon website te doen, want die vragen een behoorlijk percentage. Rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij levert meer op.

3 likes

Mij lukt dit dus echt nooit via de maatschappij zelf. Afgelopen jaar twee keer geprobeerd door echt de instructies te volgen, online tips en zelf heel vaak bellen/mailen er acheraan. Beide keren na 6 maanden besloten toch maar een bedrijf in te huren en had het toen binnen enkele weken terug. Ligt dit aan mij?

3 likes

Ik heb bij corendon meer dan een jaar moeten wachten, maar uiteindelijk wel gekregen

2 likes

Hm vervelend! Meer dan dreigen met juridische stappen kan je dan ook niet doen

2 likes