Show je kasboekje

Ik ben dus zo jaloers op mensen met een hypotheek voor €800 en lees dus hierboven ook nog geen €500. Hoe dan.
Ik hoop echt dat er iets uitkomt dat wanneer je hebt laten zien dat je zoveel huur per maand betaalt een bepaalde tijd, je ook een hypotheek kan dragen.
Ik vind het echt waanzin dat ik overgeleverd ben aan zoveel huur p maand (en die inkomenseis vaak niet eens haal) waar anderen een enorm huis voor hebben, maar ik ben fucked door mijn studieschuld en geen vast contract. En ik mag qua bruto salaris echt niet klagen, maar ik vind het jammer dat meer dan de helft van mijn inkomen naar een dak boven mijn hoofd gaat.
Nouja jaloerse gefrustreerde rant over.

12 likes

Volgens mij komt dat! Ik las daar gisteren wat over, omdat het starters onmogelijk wordt gemaakt nu met de hoge huizenprijzen en overdrachtsbelasting uit eigen zak.

2 likes

Hier nog geen € 350 p/m na hypotheekrente-aftrek. Hoe? Huis gekocht (opknapper) voor € 180.000 in 2012, toen de huizenmarkt op zijn gat lag. Spaargeld ingelegd en wat extra geleend van ouders voor de verbouwing, dus een hypotheek van € 220.000 in totaal. Hypotheekrente bij de bank voor 5 jaar vast gezet, dus in 2017 de kans gekregen om de hypotheekrente opnieuw vast te stellen. Die staat nu voor 10 jaar vast op iets van 2,2%.

Huis is nu naar verwachting het dubbele waard van waarvoor het 8 jaar geleden gekocht is.

Dus ja, een combinatie van geluk met de juiste timing, zelf goed hebben gespaard en ouders die mee konden helpen.

2 likes

-weg-

1 like

Zijn er ook mensen die beleggen met bv Peaks?

2 likes

Snap je helemaal. Ik heb gelukkig vorige jaar een vast contract gekregen en toen tegen een huis aangelopen. Betaal €720 aan hypotheek. Wilde perse minder gaan betalen dan de huur die ik betaalde €840.
Ben wel redelijk jaloers als ik zie hoeveel mensen hier kunnen sparen, zoveel geld kan ik niet missen in de maand. Maar alle beetjes helpen. Heb nu een flink bedrag op mijn spaarrekening maar daar gaat een hele hap vanaf in november vanwege mijn nieuwe badkamer. Dat wordt pijnlijk

Ik wil ook graag mijn kasboekje delen, maar ik vind het héél spannend. Wij zijn heel hard bezig financieel onafhankelijk te worden, zodat tegen de tijd dat we kindjes willen we niet beiden meer fulltime hoeven te werken. Ik ben 29, hij is 33. Misschien dat ik dit later weer weghaal ivm herkenbaarheid.

Mijn inkomen: € 3.000 p/m (inclusief bonussen en vakantiegeld)
Zijn inkomen (ZZP’er in de IT): variabel, maar rond de € 7.000 p/m na reserveringen voor belastingen en uitgaven voor arbeidsongeschiktheidsverzekering enzo

Totaal inkomen: € 10.000 p/m

Huis
Hypotheekrente: € 343 na hypotheekrenteaftrek
Gemeentelijke belastingen: € 59
Gas/Water/Licht: € 126
Inboedelverzekering: € 30

Totaal kosten huis: € 558

Auto
We hebben 2 auto’s die verder weinig fancy zijn.
Motorrijtuigenbelasting: € 46
Verzekering: € 34
Reservering voor onderhoud: € 100
Brandstof: variabel, nu bijna niks omdat we thuis werken

Totaal kosten auto: € 180

Verzekeringen
We zijn allebei gezond en hebben onze zorgverzekering dus afgesloten met maximaal eigen risico en betalen de premie jaarlijks in één keer vooruit.
Zorg/Rechtsbijstand/Reis/Levensverzekering: € 197

Totaal verzekeringen: € 197

Overig
Sportabonnementen: € 180 (Crossfit)
Mobiele telefoonabonnementen: € 32
TV + Internet: € 55
Bibliotheek/Spotify/Netflix/Videoland/Disney+ (allemaal gedeelde accounts): € 30
Boodschappen: € 500
Bankkosten: € 8

Totaal overig: € 805

Dat is het wel zo’n beetje.

Totaal in: € 10.000
Totaal uit: € 1.740
Totaal over: € 8.260

Grootste deel van wat er over blijft, wordt gespaard of belegd in indexfondsen. We proberen één grote reis per jaar te maken, maar dat is eigenlijk altijd naar een goedkoop land buiten Europa met een backpack op onze rug. En we genieten net zoveel van een kampeervakantie in Europa, zolang we maar de bergen in kunnen voor mooie hikes.
Boodschappen voor 2 personen is aan de hoge kant en ik denk zelfs dat we nog wel eens over die € 500 heen gaan, maar mijn grootste hobby’s zijn koken & bakken.
Crossfitabonnementen zijn duur, maar worden dan ook héél veel gebruikt, bijna dagelijks.

Ons vermogen is nu, zonder de overwaarde van het huis, € 125.000. Ons doel is een miljoen, want dat is voor ons het punt waarop we nooit meer zouden hoeven werken voor ons geld.

20 likes

Ik vind dat je echt veel spaart al! Dat je een baan hebt onder je niveau (en dus waarschijnlijk meer kan verdienen?) kan wel heel jammer zijn, tenzij je er plezier uithaalt. Die afweging is misschien wel lastig maar ik hoop dat je dit werk blijft doen als je het zelf prima vindt en niet denkt dat je hoger/beter werk moet doen omdat je eigenlijk anders bent opgeleid.

1 like

Ik vind financieel onafhankelijk worden heel interessant. Heb je misschien goede tips of leuke blogs (FOB ken ik al en al die Amerikaanse vind ik niet zo handig, omdat het minder goed te vergelijken is). Ik snap dat het natuurlijk makkelijker is als je veel geld verdient, maar je moet ergens beginnen haha

Wat interessant dit! Lijkt me best lastig om relatief weinig uit te geven als er zoveel binnenkomt. Zou dan toch wel verleid zijn luxe dingen te gaan doen denk ik.

Gaaf om zo’n doel te hebben! En dat helpt dan denk ik ook om minder uit te geven.

Ja, ik herken de afweging wel. De afgelopen jaren heb ik functie X uitgeoefend terwijl ik ook bekwaam ben voor functie Z en daar meer mee kan verdienen. Hoe leuk ik functie X ook heb gevonden (en vooral ook mijn werkomgeving), ik ben zelf wel iemand die graag vooruit wil (financieel maar ook qua persoonlijke groei) dus heb ik ervoor gekozen ander werk te zoeken zodat ik wel functie Z kan beoefenen. Dat is dus wel omdat ik functie Z ook daadwerkelijk leuk vind om te doen. Als dat niet zo was, had ik liever functie X blijven doen want daarvoor word ik ook al goed uitbetaald. Een collega van me heeft dezelfde afweging gemaakt en hij kiest er wel voor om functie X te blijven doen, maar dat is dus omdat hij functie Z eigenlijk helemaal niet zo leuk vindt en dus liever blijft doen wat hij doet. Ben ik te volgen? Succes met jouw afweging!

1 like

@Sensatie Leuk dat je het ook interessant vindt! En ja, veel verdienen helpt, maar met een modaal inkomen kun je zeker ook al veel bereiken!

Mijn tips qua lezen: ik vind porterenee.nl leuk schrijven voor het Nederlandse publiek en haar podcasts ook wel entertaining. Je moet er wel van houden, zij en haar man zijn wel een bepaald ‘type’ en zitten ook al wel in een andere levensfase.
Ik geloof dat er ook wel Nederlandse facebookgroepen zijn omtrent FIRE en een Nederlandse subreddit die DutchFire heet, ook leuk om te checken.

Qua podcasts voor NL situatie is “Goed met Geld” wel informatief. Vreselijke intro en één van de presentatoren heeft echt het charisma van een pantoffeldiertje, maar ze snijden wel informatieve onderwerpen aan.

En qua YouTube+Podcast ben ik gróót fan van The Financial Diet. Gaat niet per se over financieel onafhankelijk worden, maar wel over slim met geld omgaan. Mijn favo podcast (omdat ik zo van koken hou) was het interview met Beth van BudgetBytes.

Tsja en mijn “God” qua FIRE blijft toch www.mrmoneymustache.com. Die man vind ik zo ongelooflijk inspirerend. Ik zal nooit alles zo goed doen als hij het doet, maar ik heb door hem wel mijn eigen weg gevonden in hoe ik geld kan besparen zonder het te voelen alsof ik mezelf tekort doe.

@Barney Ik ben echt afgekickt van het die hard consumeren, en daar heeft dit doel zeker bij geholpen. Het voelt nooit meer alsof ik mezelf tekort doe, juist omdat ik heel bewust mijn geld uitgeef daar waar ik weet dat ik er écht gelukkig van wordt: reizen, een mooie tuin en goed ‘gereedschap’ v oor in de keuken. En dan ga ik ook voor kwaliteit. Toevallig deze week bijvoorbeeld een automatische melkopschuimer gekocht. Mijn handklopper was kapot en door het thuiswerken drink ik zo vaak koffie thuis, dat dit een goede aankoop was. En dan ga ik ook wel voor kwaliteit en geef ik € 70 uit ipv € 30. Maar we hebben bijvoorbeeld ook echt goede kampeerspullen, goede backpacks en hikingschoenen etc.

@Konijntje Ja klopt, maar dat is in het scenario dat mijn man al die tijd zo’n goed betaalde fulltime klus heeft en ik niet minder ga werken. Ik merk dat ik steeds vaker verlang naar een baby in mijn armen (“rammelende eierstokken” noemen ze dat geloof ik :stuck_out_tongue:) en ik weet niet of ik dat wil combineren met fulltime werken, om sneller bij ons einddoel te komen. Dus ik denk dat 8 jaar wel iets té optimistisch is, maar voordat mijn man 50 wordt (dus binnen 17 jaar) moet zeker haalbaar zijn.

6 likes

En wat dan als je morgen onder een bus komt of je wordt ernstig ziek. Zit je dan met al je geld maar allerlei leuke dingen heb je laten gaan voor “later”. Het is natuurlijk altijd een afweging; wat geef je uit en wat spaar je. Maar zo zonde om op je geld te zitten en dan later als je minder fit bent heel veel geld te hebben.
@Twijfelaar misschien zou jij ook minder moeite hebben met het uitgeven aan ervaringen? Ik vind dat altijd grote uitgaves (ticket voor theater, een weekendje weg) maar het zijn wel de dingen die het leven leuker maken én als je het geld hebt is dat jammer om niet te doen.
(Nu met corona ook wel lastig. Ik heb ook veel kunnen sparen afgelopen maanden. En ben paar keer in horeca geweest sinds juni en dan merk je toch hoe snel dat gaat op één avondje).

1 like

Tsja, als ik morgen onder een bus kom? Dan heb ik in een heel fijn huis gewoond, met de liefste man ter wereld. Heb ik onwijs fijne familie mogen ervaren en de leukste vriendinnen mogen hebben. Kan ik terugkijken op herinneringen aan verre reizen met prachtige hikes en bijbehorende uitzichten, toffe festivals met vrienden, heel veel lekkere etentjes bij vrienden of waarmee ik vrienden verwend heb bij ons thuis.

Als ik onder een bus kom morgen heb ik echt geen spijt dat ik mezelf nooit een Chanel tas, eerste klas vliegticket, gloednieuwe auto of elke maand een nieuw paar schoenen gegund heb. Daar zit geluk, voor mij, uiteindelijk niet in.

En de kans is nog altijd véél groter dat ik morgen niet onder een bus kom. En overmorgen ook niet. En de komende 20 jaar ook niet. En dan kan ik straks terugkijken op een leven met nog veel méér toffe herinneringen zoals hierboven beschreven, omdat ik veel meer tijd had die dingen te doen, omdat ik niet hoefde te werken voor mijn geld in die tijd.

24 likes

Ja mijn reactie klopt ook niet zo goed op jouw verhaal. Je leeft inderdaad al chill/luxe.

(@twijfelaar ik herken het uitgeven van geld wel een beetje though. Ik had mezelf gezegd dat ik van mijn eerste full time salaris iets moois mocht kopen. Geen Chanel tas :stuck_out_tongue: maar wel iets van €200. Nou eindstand werk ik bijna een jaar en heb ik nog niets gekocht. Ik zag net een mooi koffietafelboek voorbij komen. Daar heb ik al jaren interesse in maar €150 voor een boek? Wtf. Ik kan daar ook een maand boodschappen voor doen. En zo gaat het dus eigenlijk elke maand wel. Maar avondje horeca en je bent zo €50 kwijt en dat doe ik wel eens zonder al te veel gedachten er over).

1 like

Ik kan vanaf deze maand veel minder sparen, dus je bent niet de enige. Althans, spaargeld dat echt voor mij is. Ik spaar wel wat meer, maar dat is voor investeringen voor mijn uitgeverij/boeken :slightly_smiling_face: Niet veel meer overigens :wink:
Deze maand spaar ik voor mezelf 200 euro (50 euro zijn voor koopzegels van AH, tikt ook aan).

1 like

Ik ‘spaar’ ook eigenlijk geld van duo dus dat is helemaal niet sparen want dat moet ik gewoon weer terugbetalen. Wat belachelijk eigenlijk

Thanks voor je tips! Porterenee kende ik inderdaad, leuke blog om af en toe te lezen. De rest ga ik ook zeker even checken

1 like

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de mogelijkheden voor een hypotheek. Van het bedrag dat ik nu kan lenen, kan ik nog geen huis kopen, maar als ik over een aantal jaar aan het einde van mijn schaal zit, zou ik een hypotheek van ongeveer 220000 kunnen krijgen.

Alleen zie ik bij proefberekeningen dan altijd een netto maandbedrag van ongeveer € 680,-. Hoe kan het dat jij met € 350,- zoveel lagere maandlasten hebt? Heeft dat nog te maken met de hoogte van je inkomen of de hypotheekvorm? Ik weet echt niets van hypotheken, dus misschien een domme vraag hoor.

1 like