Sollicitatietopic #2

Haha ik had er ook gesolliciteerd, maar niet eens verder dan het 1e gesprek gekomen helaas :joy: lijkt me wel heel leuk om daar te werken, weet niet of het dezelfde functie is hoor. Veel succes in ieder geval!

1 like

Oh nee meen je, wat jammer! Kun je je nog herinneren wat ze ongeveer wilden weten allemaal tijdens het gesprek?

1 like

Ja was wel jammer, ze waren op zich ook wel enthousiast n.a.v. het gesprek, maar ze zochten toch iemand met meer ervaring en blijkbaar waren er meerdere kandidaten die daar wel aan voldeden helaas voor mij.

Ze hadden het wel over een assessment wat dan evt na het 1e gesprek zou komen en dan nog een 2e gesprek, aangezien jij het al hebt over dat je al een test hebt gemaakt weet ik niet of je al een gesprek hebt gehad?
Ze hadden in ieder geval een aantal competenties in de vacature staan en daar vroegen ze naar of je aan de hand van voorbeelden kon vertellen of en hoe je aan de competenties voldeed. Naast de normale standaard vragen wie ben je/wat heb je hiervoor gedaan/waarom wil je hier werken. Het grootste gedeelte van het gesprek ging dus over die competenties. Op welke functie heb jij gesolliciteerd? Stonden daar ook specifieke competenties in de vacatures? Dan zou ik daar praktijkvoorbeelden bij bedenken.

2 likes

@Willam-Belli Daarop aanhakend, die competenties kan je vervolgens opzoeken in de competentiegids van het Rijk, zodat je zeker weet dat je de juiste interpretatie te pakken hebt: Competentietaal Rijk - Functiegebouw Rijk

5 likes

Jaa kan ik me voorstellen, heel balen pff. Oo ja wat ik heb gedaan is een voorselectie test (dat noemden ze assessment / voorselectietest). Tijdens de selectiedag moet ik dan nog een ā€˜controle’ assessment doen om te controleren of ik die voorselectie test thuis wel zelf heb gedaan. Dan nog 2 gesprekken en een business case + die glaser test! :sob: oja is dat met de star methode? Dat is in ieder geval wat ik las en maar aan het voorbereiden ben. Thanks voor je reactie iig daar kan ik wel iets mee :relaxed: heel lief hoe iedereen hier tips heeft!

@Handtas super, dankjewel! Er stonden er 5 in die vacaturetekst dus ik heb per competentie een voorbeeld via de star methode bedacht. Ik hoop echt dat ik dit allemaal kan onthouden :joy:

2 likes

Getsie, wat haat ik toch solliciteren :unamused:

6 likes

Vorige week donderdagmiddag heb ik per mail gesolliciteerd. De vacature wordt beheert door een recruiter van de groep waarbij het desbetreffende bedrijf aangesloten zit.
Vrijdagochtend heb ik een ontvangstbevestiging ontvangen van de recruiter, gevolgd door een tweede mailtje waarin stond dat de manager en hij enthousiast zijn over mijn cv + brief en dat zij graag samen met mij een gesprek willen inplannen. Hij vroeg of ik wat data en tijden wilde doorgeven waarop ik zou kunnen.
Dit heb ik vrijdag rond 12u00 gedaan (waaronder afgelopen maandag, vandaag en morgen).

Inmiddels is het dinsdag einde middag, en heb ik nog geen reactie terug ontvangen. Gisteren heb ik aan het einde van de middag een mailtje gestuurd met de vraag of er al nieuws was. Ook op dat mailtje heb ik geen reactie ontvangen.

Normaal gesproken zou ik bellen ipv mailen, maar omdat het contact via de recruiter van die groep verloopt voelt dat niet helemaal oke.

In de handtekening van die recruiter staat dat hij alleen werkt op ma, di & woe (maarja, vrijdag werkte hij blijkbaar ook?) dus in theorie is ie alleen morgen nog aan het werk.

Wat zouden jullie doen? Gewoon afwachten? Of toch gaan bellen? Nog een mailtje sturen voelt een beetje stalkerig. :sweat_smile: Misschien ben ik ook wel ongeduldig maar ik heb nog nooit meegemaakt dat zoiets zolang duurt en de contactpersoon niets laat weten.

2 likes

Waarom is het niet oke om die recruiter te bellen? Het is toch zijn werk om dit soort dingen te regelen. Ik zou gewoon bellen.

2 likes

Omdat het telefoonnummer van de recruiter zelf nergens staat. Ik zou dan rechtstreeks het bedrijf zelf moeten bellen (en de naam van de manager waarmee het gesprek gaat zijn is mij ook nog niet verteld). Het voelt een beetje alsof ik het proces dan in de war schop?

Als het telefoonnummer erbij had gestaan, dan had ik die recruiter allang gebeld.

Het bedrijf is aangesloten bij een internationaal concern, samen met nog 130 andere ondernemingen. De recruiter is in dienst van dit concern/deze groep en werft voor de ondernemingen die daaronder vallen.

1 like

Oke dankjewel voor je advies! :relaxed:

1 like

Misschien is ie een paar dagen vrij. Zou er niet te dicht op zitten, maar wel nog even een keer mailen of bellen morgen einde dag.

3 likes

Dankjewel voor je advies!

2 likes

Morgen een sollicitatiegesprek/kennismakingsgesprek.
Spannend maar dit voelt wel goed. Hopelijk zet het op een goede manier door.

7 likes

Succes!!

2 likes

Niet helemaal solliciteren, maar ik werk er ook nog niet dus toch maar hier; ik wacht sinds januari op een trainingsdatum voor m’n nieuwe werk. Dat is gebruikelijk en wist ik vantevoren, maar doordat ik met wat andere mensen in een groepsapp zit die ook aangenomen zijn (op verschillende datums) weet ik dat de kans hƩƩl groot is dat ik bij de volgende belronde zit en waarschijnlijk eind zomer/begin herfst ga starten. Nu durf ik dus alleen al 2 weken m’n telefoon amper weg te leggen omdat ik bang ben dat ik het telefoontje mis.

Echt mega irritant want het kan ook zomaar dat ze pas eind deze maand bellen ofzo, maar ik word er zo gestresst van. Ik wil gewoon m’n september in kunnen plannen (weekendje weg naar Berlijn etc.) en weten welke maand ik compleet vrij moet houden. Hoop echt zo dat ik snel gebeld word!

8 likes

Ik had een tijdje terug een paar sollicitaties en ik was steeds zo niet zenuwachtig en gewoon leuk. Niet aangenomen maar dat maakte niet echt uit. Maar nu heb ik weer twee sollicitaties gehad en ik ben zo zenuwachtig en stijf en mijn stem kraakt. Zo niet mezelf, zo stom.

Ja heel herkenbaar en echt fucking irritant. Verspilt tijd en moeite van beide kanten en ik denk ook meteen, wat is er nog meer niet waar van wat jullie hier doen.

Heel herkenbaar!

Laatst had ik zelfs een sollicitatiegesprek voor een functie van 20 tot 24 uur per week. En toen kwam aan het einde van het gesprek de vraag voor hoeveel uur ik beschikbaar zou zijn, waarop ik 24 antwoordde. Dat was een minpunt want ze wilden eigenlijk iemand voor minimaal 32 uur. :weary:
Toen ik door vroeg zeiden ze dat ze kandidaten die minder dan 32 uur wilden werken, niet wilden mislopen. Vervolgens een goed aanbod gekregen voor een baan van 32 uur… toppie, maar daar kan ik natuurlijk niets mee. Ik kan maximaal 24. :sweat_smile:

2 likes

Ja heel bijzonder vond ik het.

Maar niet zo bijzonder als de recruiter die me aan het ghosten is. :joy::grimacing: Ik heb nog steeds niets gehoord van 'm. Ik heb net een nieuw (en ook gelijk laatste, als hij verdwenen blijft) bericht gestuurd…

2 likes