Stel je persoonlijke vraag #29

Ah oke! Dan zou ik het alleen goed vinden als het het "vakantie"geld was wat je van je ouders krijgt eigenlijk. Als je als puber al je zak- kleed- verjaardags- of bijbaangeld aan souvenirs/uitgaan wilt stukslaan ja zelf weten.

1 like

Ja op zich mee eens maar wel vanaf een bepaalde leeftijd (denk 14/15 ofzo?)

Eerst niet, maar blijkbaar toch wel. Al moeten er alsnog wel wat planten weg soms. Vooral calathea’s.

1 like

Ik denk dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen haha

Weet nog dat ik vroeger als kind altijd met m’n vader mee ging naar de voetbal. Dan kreeg ik zo’n buideltasje mee met 2 gulden ofzo en dan mocht ik daar snoep van kopen voor de hele dag. Nou het eerste wat ik deed als ik daar aankwam was was gelijk die 2 gulden uitgeven aan snoep en na een uur had ik alles op :grimacing:

Maar ik leerde het ook nooit want kreeg dan alsnog van anderen snoep en eten ‘ahw geef dat meisje toch eens een patatje mayo’, dus ik deed het elke week weer

3 likes

Het enige wat ik best gemeen vond dat een kind in mijn omgeving zelf het geld bij elkaar had gespaard voor een Nintendo Switch in 1,5 jaar tijd maar voor zijn gewenste game enkele euro’s tekort kwam. Dan zou ik, voor de aanvang van de zomervakantie, gewoon wat extra euro’s toeleggen zodat dat spaarzame kind gewoon lekker deze zomer kan gamen. En ik mocht absoluut niet wat geld toeschuiven. :upside_down_face:

Ik vind het sparen dan belangrijker dat het kind echt tot de euro precies het bedrag haalt.

17 likes

Liefst betaal ik de eerste keer en daarna om en om, maar sowieso sterf ik nog liever dan dat ik split, dat vind ik echt zo treurig

1 like

Je hebt ook mensen die dat doen met kostgeld, dat de kinderen dat meekrijgen als ze definitief uit huis gaan. Dat vond ik best slim toen ik dat hoorde dat een jongen +/- 5.000 euro moest ‘afdragen’ aan zijn ouders in 2 jaar tijd maar dat het gewoon een fijn centje was om zijn woning in te richten.

Maar goed je moet als ouder dat financieel maar kunnen. Snap prima dat zoiets niet voor iedereen is weggelegd.

1 like

Kostgeld in welke situatie dan ook vind ik afschuwelijk. Het is godverdomme je eigen kind. Echt onbegrijpelijk.

8 likes

@jumpsuit Ik zou zelf ook niet zo gauw kostgeld vragen maar vond die oplossing nog best oké. Minder vind ik het als ouders heel redelijk rond kunnen komen en dat extra geld in hun zak steken, vooral nu het een stuk lastiger geworden is om aan een woning te komen. Dan lijkt het mij slimmer om het kind gewoon alles op te laten sparen.

Nee ik vind dat wel meevallen.

Voor de ouders wat doe je met de kinderbijslag?

• Sparen voor het kind/kinderen
  • Uitgeven aan het kind/kinderen
  • Financiële gaten dichten
  • Een combinatie (bijv. deels uitgeven en deels op de spaarrekening)
  • Anders…

0 stemmers

Oh hier ben in het zó mee oneens. Als je boven je 20e nog bij je ouders woont vind ik het tijd om te leren hoe ‘de echte wereld’ werkt (ervan uitgaande dat alle randvoorwaarden normaal zijn). Je ouders hebben geen onuitputtelijke zak geld en boodschappen zijn niet gratis, dus je betaalt maar lekker een beetje mee.

36 likes

Ben blij dat je mn moeder niet bent haha. Nee man ik voel dit totaal niet.

14 likes

Was het niet zo dat het toeslagensysteem nu enigszins wordt aangepast? Er waren wel ontzettend veel schrijnende gevallen dat ouders zowat genoodzaakt hun kind uit huis moesten gooien om financieel zelf nog rond te kunnen komen of dat jongeren zelf nauwelijks konden sparen en derhalve met hun rug tegen de muur stonden als ze later op zichzelf zouden willen wonen. Of dat je je kind moest laten meebetalen, zou het kind daarna op zichzelf gaan, kwam je daarna in een slechtere financiële situatie terecht als tevoren.

@koda ik vond dat dus ook erg knap van die jongen. het zou mij nooit gelukt zijn.

3 likes

Eens, al vind ik dat je best een uitzondering mag maken als een kind een duidelijk spaardoel heeft, het voor korte termijn is of naast een studie niet in staat is om te werken. Maar verder worden er ook gewoon kosten voor je gemaakt en mag je best wat bijdragen.

5 likes

Hahaha nee dat snap ik dat je daar niet blij mee bent :grinning_face_with_smiling_eyes: maar het zijn nogal wat kosten en rond die leeftijd vind ik dat je wel enigszins in staat moet zijn / moet weten hoe het is om zulke dingen zelf te betalen. Ook schoonmaken in huis en je eigen was doen enzo.

8 likes

Als dat kind 25 is, fulltime werkt en het bij hotel ouder(s) wel lekker makkelijk vindt allemaal vind ik dat helemaal niet raar.

11 likes

Oke hebben we het nu over een puber die een huis moet schoonmaken? Het huishoudelijke gedoe is mij vrij normaal/misschien jong aangeleerd. Koken dan weer later, rond 16. Ik wilde dat zelf ook graag.

1 like

Ik ook niet, hoor. Mijn moeder heeft nooit kostgeld gevraagd (en ik had het lang ook niet, want studeren en daarna een parttime baan) en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Heb overigens de laatste 4 jaar wel gemantelzorgd.
Overigens wist ik prima wat de kosten waren (ook al dacht mijn moeder van niet) en was ik liever al eerder uit huis gegaan, maar ging dat gewoon niet.

De woningmarkt heeft zeker wel invloed op hoe mensen nu kijken naar jongeren die nog thuiswonen in relatie tot zelfstandig zijn. Vroeger werd er soms echt gedaan alsof je een onzelfstandige loser was als je rond je 20e nog bij je ouders woonde maar wel studeerde en/of werkte. Het verschil met België was toen ook best eyeopening in combinatie met kindgeld, volgens mij de tegenhanger van de kinderbijslag hier.

1 like

Poep jij altijd op hetzelfde moment?

• Nee daar is geen trui aan vast te breien :poop:
  • Ja vaak wel

0 stemmers

Bestel je weleens een (vegan) kroket bij je patat in de snackbar

• Nee nooit
  • Af en toe
  • Oh ja zeker

0 stemmers

Hoe steek je een zebrapad over?

• Gewoon recht?
  • Ik steek schuin over

0 stemmers

Slik je weleens de pit van de kersen door?

• Wel eens gedaan
  • Nee nooit

0 stemmers

Koop je weleens eens een croissant zonder deze gezien te hebben?

• Ja hoor
  • Nee ik moet 'm eerst gezien hebben om 'm te beoordelen op de looks

0 stemmers

2 likes

Ja of wanneer de kinderen al lang geen kinderen meer zijn en ook als volwassenen behandeld mogen worden. Kende mensen van ruim in de twintig met eigen baan die nog thuis woonden.

2 likes