Stel je persoonlijke vraag #44

Haha m’n favo 2023 woord

3 likes

Geloven jullie dat je met hard werken overal kunt komen waar je wil? Bijvoorbeeld 5 mensen die even goed kunnen zingen, is hard werken dan de factor waardoor je succes hebt? En ze dus alle 5 succesvol worden. Of bv het openen van een kledingwinkel.
Of denk je dat er meer factoren een rol spelen zoals geluk of toeval?

• Hard werken is the key
  • Geluk en toeval spelen een rol
  • Andere factoren zijn doorslaggevend

0 stemmers

En je sociale netwerk

11 likes

Ik geloof direct dat mensen die het maken ook heel hard werken, maar veel mensen krijgen de kans niet eens om hard te werken voor hetgeen dat ze willen en er is altijd die groep die letterlijk niks kan en er toch komt.

Maar wel outdated vraag dit, denken er serieus nog mensen dat hard werken het is in 2023?

22 likes

Ik denk dat bij goed kunnen zingen geluk en toeval meer een rol spelen dan bij het openen van een kledingwinkel. Bij dat laatste spelen andere factoren een rol: slimme beslissingen nemen m.b.t. locatie, marketing, personeelsinzet, openingsuren; risico’s durven nemen, durven investeren…
En laat ons er niet flauw over doen: je netwerk en startkapitaal spelen ook een rol. Niet dat ze noodzakelijk zijn, maar het is wel een stuk gemakkelijker als je over een groot netwerk en groot startkapitaal beschikt.

In het voorbeeld van mensen die kunnen zingen denk ik dat uiterlijk een grotere rol speelt

6 likes

Ja maar als ze dezelfde knapheidsstandaard hebben. Gaat t dan om hard werken of moet je ook geluk hebben net de juiste mensen tegen te komen.

Wil hiermee niet zeggen dat de succesverhalen niet hard werken. Maar denk persoonlijk ook dat geluk en toeval een grote rol spelen.

Er is een podcastaflevering met drie journalisten die ‘toevallig’ ook de bloedjes van zijn en het gaat precies zo.

Edit: volgens mij was de situatie serieus zo dat de uni de scriptie van een van die journalist afkeurde en zijn vader toen een collega belde of het niet in de krant kon en ja hoor dat kon gewoon

7 likes

Mijn favo was dat haar zus toen

een reply schreef dat nepotisme niet bestond omdat zij niet ook bij de volkskrant mocht werken van Philippe.

3 likes

Ironisch genoeg was dit een Volkskrant podcast. Terwijl idd de Volkskrant maar vooral ook het Magazine hier het perfecte voorbeeld van zijn.

4 likes

Jemig. Kwam die scriptie in de krant of het nieuws van de afwijzing?

Er werd een artikel gemaakt voor in het magazine van de scriptie.

2 likes

Wauw :smiling_face_with_tear:

Heb geen link, zit in een aflevering (8feb) van Culturele Bagage aan het begin, is Max Pam.

2 likes

Altijd als ik naar die literaire schrijvers en hun werk kijk vraag ik me af hoe het mogelijk is dat hun boeken (die gewoon middelmatig geschreven zijn) tot de Nederlandse literaire wereld behoren. Wat maakt een boek van @grace d’r boii Arnon nou literatuur en een romantisch verhaal van een vrouw “trash”?
Heb het gevoel dat je achtergrondverhaal, of je man bent, waar je geboren bent (land en plaats in Nederland) en hoe je geboren bent wel uitmaakt.

7 likes

Volgens mij hebben ze ook veel seizoenen uitgezonden waarin Nederland niet mee deed. Ze verloren toch altijd dus geen gemis eigenlijk :joy:

1 like

Op vakantie/in het buitenland pik je Nederlanders er zo uit. Pikken ze jou er ook gelijk uit als NL’er? Qua gedrag en looks

• Ja sowieso
  • Hmm twijfel / misschien
  • Nee sowieso niet
  • Ik ben Belg oid

0 stemmers

2 likes

Misschien niet meteen als Nederlander maar wel overduidelijk als toerist. Tenminste ik vind mezelf een enorme toerist. En toch zijn er mensen die het presteren om aan mij de weg te vragen. Terwijl ik er altijd zo verstrooid bij loop.

8 likes

Soms wel, soms niet is mijn ervaring.

Maar ook niet alle toeristen zijn hetzelfde vind ik. Duitsers zijn bijvoorbeeld weer heel anders dan NL’ers

1 like