De naam waar mijn naam eigenlijk een afkorting van is heeft wel een heilige! Maar de afkorting dus niet
Mijn officiële namen bestaan enkel uit doopnamen… Mijn roepnaam zit niet in mijn officiële naam.
Dus je heet Wilhelmina Geertruida, maar Annie is je roepnaam?
Bingo! Geloof dat mijn moeder ook weer vernoemd is. Sowieso zijn het allemaal aardskatholieke namen in die kant van de familie. Vind het vooral leuk dat m’n dochter de namen van haar beide oma’s als extra namen heeft. Ze is ook helemaal niet gedoopt ofzo, het kind heeft alleen drie namen.
@Kareltje Dat heb ik ook! Was heel verwarrend toen ik op de eerste studiedag met Johanna aangesproken werd. Veel mensen kijken er ook raar van op.
Zoveel gedoe
Ik werk in het notariaat en in notariële aktes staan altijd je “officiële” namen, die dus niet per definitie je roepnaam zijn. Dus Johanna Geertruida Maria is José. Of Johannes Berrnadus is Johan. Mannen die Bert heten hebben als “officiële” naam vrijwel altijd Albertus. Maar het is wel vooral bij de oudere generaties.
Is jouw roepnaam onderdeel van jouw “officiële” naam? Dus de naam die bij de burgerlijke stand bekend is en dus ook op je paspoort staat.
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ik heb maar één naam/versie, vond ik als kind zoooo saai. Heb mijn kind nu maar 2 namen gegeven
Heb ik ook ja! Dat zie ik dus wel heel weinig, de jongere generaties hebben vaak wel hun roepnaam in hun officiële naam, dus Joost heet bijvoorbeeld Joost Karel ofzo, maar weinig mensen die als officiële naam dan alleen Joost hebben.
Ik ben juist altijd blij met mijn enkele naam! Staat zo lekker minimalistisch en nooit gezeik als je tickets moet boeken.
Word je al vanaf je geboorte genoemd bij je roepnaam of is dat er in de loop der jaren ingeslopen? Als dat vanaf je geboorte al is dan vraag ik me echt af waarom je niet gewoon zo heet
Hoeveel voornamen/doopnamen heb jij?
- 1
- 2
- 3
- 4
- Wat een plebs ik heb er meer dan 4
0 stemmers
Heb jij een dubbele voornaam? Dus Marie-Claire of Anne-Fleur oid
- Ja
- Nee
0 stemmers
Ben je tevreden met het aantal namen dat je hebt? Kwantiteit, niet kwaliteit.
- Ik had er wel meer gewild
- Ik had er wel minder gewild
- Ik ben helemaal tevreden
- I couldn’t care less
0 stemmers
Mijn vader was bij mijn aangifte vergeten welke tweede naam ze mij hadden gegeven. Dus liet hij dat maar zitten
Terwijl de doopnamen van mijn moeder, tantes en zus allemaal hetzelfde zijn.
Ik vind meerdere namen echt zo niet boeiend, wat heb je er aan? Ja het is vaak een eerbetoon aan (overleden) familieleden, maar je wordt nooit zo genoemd en het is alleen onhandig met tickets boeken enzo.
Meerdere voorletters is wel handig om je te onderscheiden.
Als je bijv een e-mailadres maakt, met meerdere mensen op 1 adres woont of een hele veelvoorkomende achternaam hebt.
En ik vind het ook mooi klinken om ze achter elkaar te zeggen.
Ik ben vooral blij dat ik niet Suzanne heet. Ik had op de basis- en middelbare school altijd minstens twee Suzannes in mijn klas. Lijkt mij echt schijtes vervelend om telkens Suzanne C. genoemd te worden
Mijn zus heeft twee heel ouderwetse doopnamen en nooit een roepnaam gekregen bij de aangifte, dus officieel heet ze zeg maar Geertruida Hendrika en zo werd ze dus ook aangesproken toen ze in het leger zat :’) voorletters hebben ook niks met haar naam te maken.
Mijn ouders hebben daar bij de rest van de kinderen wel van geleerd gelukkig.
Oh ja dat was bij ons met Kim, Kelly, Thomas en Bart.
Mijn opa heeft bij de aangifte van mijn oom een compleet andere naam opgegeven. Het leek er niet eens op . Fun fact: de naam die het had moeten zijn is de naam van mijn vader dus als opa het goed had gedaan was ik er waarschijnlijk nooit geweest omdat mijn moeder niemand wilde daten met de naam van haar broer.
Ik heb 1 naam en vind het gewoon een beetje saai. Vind het mooi staan als iemand meerdere voorletters heeft.
Lig er niet wakker van haha maar stel dat ik perongeluk nog eens een kind zou krijgen zou ik diegene wel 2 of meer namen geven, gewoon voor de leuk.
Op m’n geboorte kaartje staat letterlijk “we noemen haar Theodora Melissa, roepnaam Sophie” was dus een bewuste keuze van m’n ouders.
Als ik heel boos ben op m’n kind roep ik haar bij al haar voornamen plus achternaam. Komen die namen zeker wel van pas.