Stel je persoonlijke vraag - zw/k #1

Bedankt allemaal! Moest het toch echt even van anderen horen, maar jullie bevestiging is heel fijn.

2 likes

Stel je bent ergens bij een speeltuin oid en een kind doet vervelend tegen jouw kind. Spreek je dit kind aan?

• Ja, maar alleen bij slaan/duwen/pijn doen
  • Ja, ook bij voordringen of vervelende dingen zeggen
  • Nee, ik laat dit gaan
  • Nee, maar ik ga wel opzoek naar de ouders om dit te melden

0 stemmers

En ligt eraan hoe oud. Grote kinderen spreek ik altijd aan. Bij kleintjes tot een jaar of 3 laat ik het ook wel eens gaan

2 likes

Ja, maar alleen als mijn kind er zelf niet uit komt en mijn hulp vraagt.

8 likes

Ik ben tijdens onze kinderwens van de oudste op zoek gegaan naar een nieuwe baan en had toen een positieve test tussen het arbeidsvoorwaardengesprek en het tekenen van het contract in. Zoiets valt niet te plannen.
Ik heb er toen voor gekozen om direct het bedrijf waar ik zou gaan werken in te lichten en er was geen sprake van dat zij niet door zouden willen gaan met het traject.
Oftewel: zou lekker beginnen met rondkijken en solliciteren.

4 likes

In principe laat ik het gaan en geef ik mijn kind handvatten om het op te lossen of uit de weg te gaan. Dat moeten ze echt leren zonder mij op te lossen, want op een bepaalde leeftijd zal ik niet meer meegaan naar de speeltuin.

Hooguit kom ik even bemiddelen maar echt aanspreken doe ik niet. Ik ben immers niet de ouder van dat kind en ik zou het ook heel arelaxt vinden als iemand mijn kind gaat aanspreken/corrigeren op gedrag.

Edit: als het de spuigaten uitloopt dan zoek ik de ouders maar in mijn ervaring is het bij kinderen die zich écht misdragen toch zo dat de ouders er niet veel tegen kunnen/willen doen

5 likes

Ik zeg er wel altijd wat van (op een rustige vriendelijke manier). Op deze manier wil ik mijn dochter laten zien dat ze voor zichzelf op mag komen en dat zij er ook mag zijn. Ze is nog te jong om hier zelf wat van te durven zeggen.

8 likes

Bij eenmalig zeg ik niks, maar als het vaker/express gebeurt dan probeer ik het via mijn kinderen ‘hey dochter, was jij niet eerst?’. Bij duwen/ruw gedrag van grote kinderen vraag ik wel aan de kinderen of ze rekening houden dat er ook kleinere kindjes spelen.

Vind er ook wel een verschil tussen zitten of het speels gaat of dat kinderen bewust gemeen doen, maar probeer eerst het ze zelf te laten oplossen.

Laatst waren we op een openbaar springkussen met veel wilde en oudere kinderen, maar dan doe ik niks, als ze het te wild vindt gaat ze er maar af.

5 likes

Welk van het hieronder genoemde constructiespeelgoed hebben/hadden jullie peuters/kleuters:

• Duplo
  • Kapla
  • Magna Tiles (of iets soortgelijks)
  • Iets anders, namelijk…

0 stemmers

Indien jullie kind meer verschillende soorten bouwspeelgoed heeft, waar speelt het het meest mee?

• Duplo
  • Kapla
  • Magna Tiles
  • Iets anders, namelijk…

0 stemmers

Onze peuter van 2,5 speelt nu graag met duplo, maar we waren bij iemand op bezoek die Magna Tiles had, en daar speelde m’n zoontje ook graag mee. Bij iemand anders heb ik wel eens Kapla gezien, wat ik persoonlijk ook weer geweldig vind, maar denk dat dat eerder vanaf 5/6 jaar leuk is.

Misschien is het ook helemaal niet nodig om verschillende soorten constructiespeelgoed te hebben.

Ben benieuwd hoe dat bij jullie zo is.

Wij hebben ook gewone blokken en van die doorzichtige met kleur, maar daar hebben ze eigenlijk nooit echt mee gespeeld. De magneettegels ook (nog) niet heel veel, alleen als we het net neerzetten (we wisselen soms speelgoed uit). Duplo en vanaf 2,5 ook gewone Lego is wel echt een succes.

2 likes

Bij ons is Kapla idd vanaf 5 jaar leuk. En je hebt er echt heel veel van nodig om iets leuks te doen, vind ik. Hier hebben ze het op de bso, dat is echt een enorme bak. Ik heb thuis wel eens een kleiner bakje van mijn werk geleend, maar daar werd niks mee gedaan.

5 likes

We hadden pas kapla vanaf de kleuterklas, omdat dat daar toen ook erg actief gebruikt werd. Wordt nu nog steeds veel mee gebouwd (thuis en in de klas), zit inmiddels in groep 5.
Alles wel tweedehands gekocht, goed om met koningsdag in de gaten te houden.

2 likes

Wij hebben Duplo en Connetix. Mijn dochter (4) heeft meer met connetix gespeeld (nu ff een fase dat ze andere dingen doet). Mijn zoon (2) speelt met Duplo en connetix allebei veel. Met Duplo kan hij beter bouwen en hij vindt de trein leuk, maar met connetix speelt hij weer op een andere manier (lange rij op de grond maken), omdat in de hoogte bouwen nog niet lukt.

Ik vind beide voordelen hebben. Magnetische tegels blijven langer leuk qua leeftijd en daar spelen ze langer mee, zeker als je wat meer hebt. Wel prijzig om in te investeren voor je echt wat hebt.

Met Duplo heb je ook poppetjes en meer in thema. De trein is erg geliefd bij ons en Duplo is wat makkelijk om cadeau te vragen (makkelijker verkrijgbaar bij een speelgoedwinkel en een betere prijsklasse voor een verjaardag), maar wel echt voor jonge kinderen.

1 like

Wisselend!
De duplo trein is een hit (jongste is nu ruim 1.5) en dan doen de oudste 2 wel graag mee met bouwen hoor :stuck_out_tongue_closed_eyes:! Hele parken ontstaan er dan.
Met duplo konden/kunnen ze alle 3 ook beter wat “echtere” dingen bouwen. Oudste bouwde altijd huizen en dierentuinen en de jongste toevallig een vliegtuig vandaag. Dat soort dingen lukt je met magneten niet zo.

Met met magneten vouwen ze weer de knikkerbaan en de jongste heeft een obsessie voor “huisjes bouwen” nu en kan dus nu de hoogte in met een klein dakje haha. Dat doet ie dan op kleur en staat dan trots te verkondigen: huisje bouwen blauw, huisje bouwen rood (nouja lood want de rrrrr is nog niet mogelijk). Het is heel ander spel vind ik zelf!
De knikker aan van magneten moet je wel echt samen doen want ook die van 5&6 krijgen ‘m niet goed geklikt vaak…

1 like

De knikkerbaan van Hubelino (op Duplo) is leuker, vind ik! En vind mijn kind ook, scheelt een hoop frustratie.

3 likes

Wij hebben ook Hubelino maar alsnog vind ik een (goede) knikkerbaan ermee bouwen echt behoorlijk wat skills vragen. Aan de andere kant heb ik een partner die dan zelf de meest megalomane knikkerbanen maakte waar de kinderen dan weer mee konden spelen.

2 likes

Met Duplo speelde mijn zoontje toen hij een peuter was, maar eigenlijk alleen met de voertuigen. Lekker lange auto’s en treinen met driehonderd aanhangers :sweat_smile: Het bouwen met de blokjes deed ik vooral :laughing:

Magna Tiles kreeg hij voor zijn zesde verjaardag en daar wordt heel veel mee gespeeld. Door allerlei leeftijden ook, dat valt me op als we visite hebben. Het chille van magna tiles vind ik ook dat je het heel makkelijk mee kunt nemen als je ergens naartoe gaat. Als je ze allemaal opstapelt neemt het echt niet veel plek in.

3 likes

Ja, klopt! Zelf bouwen lukt hier ook pas vanaf 5 jaar goed. Was als reactie op @Fishing, over de andere knikkerbaan bij 5/6 jaar.

1 like

Pff net het vijfde kraambezoekje van deze week de deur uit en ik ben gewoon helemaal uitgeluld en klaar ermee.

Was jij op een gegeven moment ook klaar met kraambezoek?

• Ja!!
  • Neutraal
  • Nee vond het wel gezellig
  • Anders, namelijk…

0 stemmers

2 likes

En dan kwam hier echt geen vijf keer bezoek per week dat was echt teveel

9 likes