Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 10)

Ei deed ik vaak banaan ei pannenkoekjes bakken! En brood vonden wij hier inderdaad ook moeilijk/duurde lang. 8 maanden is ook nog klein hoor, geef het tijd :relaxed: hier ook vaak potjes maar met de tijd wordt het ook makkelijker want dan mogen ze meer mee gaan eten. En inderdaad doe ik ook wel vaak stukken want dan kan je gewoon wat je zelf eet wat langer koken en in stukjes geven. Onze baby vond het ook leuk dat ‘ie dan lekker met z’n handen mag eten.

1 like

En @Gatta fijn om te weten dat wij hier niet de enige in zijn.
Met de voeten stampen vind ik nog wel een goede om te gaan proberen. Wat wij nu doen is zo ‘saai’ mogelijk zeggen stop, dat doet pijn. En dan met een ‘lievere’ stem dat hij wel mag aaien.
Hij heeft het op dit moment ook veel meer bij mijn man dan bij mij. Hij vindt de dagen dat hij alleen met hem is nu ook echt pittig. Terwijl hij bij mij vrij lief is.
We proberen hem al veel meer zelf te laten doen. Daardoor gaat het al wel wat beter. Maar in vlagen komt het slaan weer enorm terug. Hopelijk begint hij binnenkort beter te praten. Heb het idee dat het niet goed kunnen praten wel toevoegt aan de frustratie.

Je kan ook zeggen wat ze dan wel moet doen. Bijvoorbeeld aaien want kinderen snappen het vaak niet als je zegt ‘niet….’ Zeker op die leeftijd.

3 likes

Dat zei onze opvang ook. ‘Nog noooooit eerder meegemaakt!!!’. Echt ongeloofwaardig, want komt heel vaak voor. Wij zeiden dat het niet mocht en gaven dan opties. Je mag wel aaien, zwaaien of een kusje geven of wat dan ook maar passend was

Bij ons aten ze gewoon in de basis met de pot mee. Dat scheelt veel tijd vind ik zelf

2 likes

Om deze redenen gaf ik hele stukken en dan van iets dat we zelf ook aten. Ik stopte het dan tijdens het koken in een stoommandje zodat het lekker zacht werd. De solidstarts app vond ik idd ook heel behulpzaam. Ei maakten we banaan-ei pannenkoekjes en ontbijtmuffins, of omelet in reepjes. Pindakaas op een korst brood, stukje maiswafel, stukje cracker.

Er is een topic over kindereten What my kid really eats Misschien kan je daar inspiratie uit halen?

Edit - mijn mantra was ook ‘food before one, is just for fun’. Het gaat om kennismaken en dingen uitproberen, structuren ontdekken en smaken proeven. Melk is nog de hoofdvoeding dus no worries als 'ie geen hele maaltijden eet of als je niet altijd tijd hebt om dat te geven :slight_smile:
Voedingscentrum heeft evt schema’s voor opbouwen van hapjes en afbouwen van melk maar ik vond dat allemaal wel snel gaan.

1 like

Ik hield me heel erg vast aan het feit dat melk de hoofdvoeding is in het 1e jaar… ik heb het zo relaxt mogelijk gedaan. En soms hele stukken aangeboden, dan weer een fruit of groentepap (vooral met aardappel werd het een lekker papje) en een boterham met smeerbaar beleg, en soms at hij 1 hap of gooide hij alles op de grond🥲.
En nu heb ik een peuter van 2 die met de pot mee eet (over het algemeen). Dus hoef niet meer apart te koken voor hem!

1 like

Wij stoppen volgend weekend cold turkey met de speen bij ons zoontje en omg ik ben bang! Wie heeft succesverhalen voor me haha. Hij is nu 2 en heeft de speen alleen ‘s nachts en met dutje. Ik praat al 1,5 week over dat we zijn spenen gaan weggeven aan de baby’s (er zijn veel kindjes geboren in onze omgeving) en gaan de spenen samen op de post doen. Ook heb ik een nieuw knuffeltje gekocht voor de vervanging. Ik hoop gewoon dat het gaat lukken? Wat als hij hele nachten blijft huilen :cry:

2 likes

Bij beide kinderen net na hun 2e cold turkey mee gestopt en ging gewoon goed. Succes!

3 likes

Over wel of geen knuffel meegeven naar de opvang:
Mijn kind slaapt al een paar maanden niet meer op de opvang maar hij MOET toch altijd een tas mee met zn knuffel en zn doekje erin :joy:
Gaat altijd gewoon zonder aanraken weer mee naar huis smiddags maar is deel van zn routine denk ik haha

2 likes

Ook bij twee kinderen rond die leeftijd cold turkey gestopt zonder problemen. Enige was dat ze acuut hun middagdutje lieten vallen :smiling_face_with_tear:

Overigens wel van te voren heel uitgebreud aangekondigd: “Als we terug zijn van vakantie gaan we de speen aan een andere baby geven”.

Mijn jongste dochter heeft nog wel echt een jaar ofzo gehad dat ze in de Kruidvat naar de babyspenen liep om aan te wijzen welke speen ze vroeger had, maar nooit om een nieuwe gevraagd.

Dankjulliewel voor alle antwoorden! Ik heb alles geprintscreent :sweat_smile: Veel goede tips gekregen, kan ik zeker mee vooruit.

Lastige bij ons is dat we vaak groentes krijgen via de boer en dat zijn vaak koolsoorten, veel prei en uien of groentes die ik nog niet helemaal geschikt vind voor hem. Maar moet denk ik toch iets beter gaan inplannen en preppen, en gewoon andere groentes voor hem kopen ipv makkelijke potjes. En ook samen met mijn vriend wat meer dus dat ook meteen even aangekaart :woozy_face:

1 like

Uit het vriesvak heb je broccoli en bloemkool in een zak. Dat is echt ideaal als eerste vast voedsel aan een stuk en ook goed te pureren of prakken als je dat liever doet. Ik had dat altijd in de vriezer liggen zodat ze dat als groente kon eten als wij iets hadden dat minder geschikt was. En over een paar weken heb je van de boer misschien ook wel pastinaak? Dat was hier een favoriet!

5 likes

En voel je niet schuldig over die potjes hè. Is gewoon prima eten hoor.

19 likes

Nu het toch over stoppen met spenen gaat, gelijk een andere stop-vraag.
Wanneer zijn jullie gestopt met de laatste melkfles?
Dochter van 1,5 krijgt alleen nog om half 7 een fles voordat ze naar boven gaat, dus ze heeft hem niet nodig om in te slapen. Sinds haar eerste verjaardag is het gewone melk ipv opvolgmelk en ze vindt het volgens mij wel nog een relaxt momentje, ze wordt ondertussen al bijna hysterisch als we de melk opwarmen. Dus om die reden zou ik er wel vanaf willen en opzich genoeg mogelijkheden om overdag aan de zuivel intake te komen (houden we nu bewuster iets lager, omdat het anders met de fles erbij al snel veel wordt).

Maar wel benieuwd naar verschillende ervaringen, kan er qua richtlijnen niet echt wat over vinden en op dit moment voor beide opties wel wat te zeggen.

1 like

@Kusjessoldaat ik kom nog even terug op die algen gummies van Arctic, want adhv dit gesprek heb ik toch weer die vegan algen gummies besteld en geprobeerd te geven.

Nu 2 dagen verder en ze worden gewoon geaccepteerd :+1:t3: Volgens dochter smaken ze “wel echt anders, maar wel heel lekker”. Ik vind ze wel wat korrelig tov de visvariant (gaan al kapot als je ze uit de strip drukt) en ik vind persoonlijk de geur echt zoet misselijkmakend. Denk een beetje Fernandes (al weet ik niet zo heel goed hoe dat ruikt). Maar kind eet ze gewoon :grimacing: :+1:t3:

Ik zou beide varianten trouwens eigenlijk geen gummies noemen. Meer een soort gelly ofzo. De visvariant valt trouwens niet uit elkaar en die geur vind ik zelf wel lekker :rofl: ruikt naar van die sinaasappel multi vitamines :sunglasses: maar ja… wel van vis…

2 likes

Mijn zoon wordt in december 3 en krijgt nog steeds een melkfles als hij naar bed gaat. Hij heeft dat helemaal niet nodig maar het is gewoon een heerlijk knuffelmomentje en we genieten er allebei nog van.

6 likes

Net voor d’r 3e verjaardag. We zijn toen overgegaan op een danoontje voor het slapen gaan, vond ze volgens mij een prima ruil.
We zijn vooral gestopt omdat ze iedere dag zo verschillend dronk waardoor we vaak veel melk weggooiden, of het lieten staan en alles naar melk meurde. Ook beet ze een tijdje die spenen kapot maar ik weet niet meer of dat toen ook was. Oké ik weet het weer. We waren toen al gestopt met fles met speen maar dan dronk ze met een rietje en die beet ze ook kapot en nou ja het was gewoon gedoe en vies. Ze vond het zelf wel nog chill.

2 likes

Ik snap deze niet echt? Ze vind het dus heel lekker en leuk en daarom wil je ervan af?

Hier is ze net 3 en drinkt nog 1 a 2x per dag een fles halfvolle melk met 2 schepjes pap. Ze vind het zelf ook heel lekker en vraagt er ook om, “mag ik een papje, ik vind pap heel lekker”. En als ze soms niet wil ontbijten geven we pap, als ze wel 2 boterhammen op heeft wil ze zelfs ook nog pap erna. ‘s Avonds voor het slapen gaan krijgt ze altijd pap. Ook al heeft ze dan best wat gegeten ‘s avonds, ze wil nog steeds een papje voor het slapen gaan. Daarna tanden poetsen. Geen probleem vind ik allemaal, het is al minder dan het was en het zal rustig aan wel stoppen. Het is gewoon eten/drinken dus waarom zou ik het weigeren.

7 likes

Hm ja beetje kromme redenatie nu ik er zo over nadenk! Dacht meer in de trant van: ze is super gefocused op de melk op het moment van opwarmen, daarvoor verder niet, dus dat ze hem op dat moment verder misschien niet zou missen als ze overdag meer zuivel krijgt? Geen idee of het zo werkt, ze is ook niet gek haha. Maar dat gefocuste is verder ook helemaal geen probleem hoor, duurt letterlijk 3 min ook haha.

Maar thanks voor de reacties, ik ga hem er gewoon nog even lekker in houden zo, ze geniet er nu inderdaad nog lekker van. Vind het zelf ook wel gezellig nog.

1 like