Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik heb vd week mouwloze rompers bij wibra gekocht! Effen blauw, met dtreepjes en een met print. Ik had ook moeite om ergens iets te vinden, voor meiden was er wel ook veel bij zeeman en hema.

Haha nou hier ook. Zet ik haar op de grond tussen haar speelgoed, kruipt mevrouw naar de bank om de afstandsbediening te pakken.

Zijn er geen babyafstandsbedieningen? Met geluidjes ofzo?

1 like

Die zijn er, maar die is vast niet zo interessant als de afstandsbediening die papa en mama vast hebben haha.

@Paardenmeisje mijn man wilde een oude afstandsbediening de batterijen uithalen e aan haar geven als speelgoed. Mocht van mij niet, precies wat jij nu zegt haha. Ze snapt toch niet dat ze wel aan die maar niet aan die andere mag zitten?

1 like

Niet over dino’s maar wel een paar tips: Nemo, naturalis en mijn favorietje vroeger: tropenmuseum.

1 like

Wat ik niet leuk zou vinden: namen raden. Een naam vind ik iets bijzonders waar we goed over hebben nagedacht. Het heeft iets intiems. Als iemand het dan bewust gaat raden, dan zou ik dat niet echt leuk vinden. Voelt het een beetje als een inbreuk ofzo in ons geheim.

Wat wel leuk: elkaars babyfotos van vroeger bekijken. Veel lekker eten en gezellig kletsen. Niet te veel poespas.

Ohja: onderwerp cadeaus bespreken van te voren. Ik vind het soms nogal wat dat van je als gast wordt verwacht dat je en een cadeau geeft tijdens de shower en tijdens de kraamvisite. Niet iedereen heeft een geldboom.

3 likes

@Howth Aanvullend op cadeaus geven; wij hebben laatst voor de babyshower van een vriendin allemaal een geldbedrag ingelegd en zo met de hele groep genodigden een groot cadeau gegeven. Zou dat zelf leuker vinden dan allemaal kleine prulletjes ontvangen. Wij doen dat met de vriendengroep van mijn man ook; als er een (eerste) kindje is geboren €5,- pp inleggen en dan mogen de ouders daar zelf iets van uitzoeken wat dan wordt besteld. Super fijn, want zo kun je dus echt iets uitzoeken waar je blij van wordt en wat je goed kunt gebruiken. K. kreeg bv een loopfiets en de houten regenboog van Grimms plus van het restantbedrag nog cadeaubonnen. Sommigen uit de groep geven dan nog een eigen kraamcadeautje (over het algemeen de mensen waar je wat closer mee bent) en sommigen niet, helemaal prima.

En verder idd vooral veel gezelligheid, niet te vol plannen met activiteiten maar ook ruimte voor kletsen etc.

Er is trouwens ook een babyshower en vrijgezellenfeesttopic, misschien haal je daar nog wat leuke inspiratie uit!

Edit; ik vind een cadeau trouwens niet per se een must! Maar idd overleg het we van te voren. De babyshower an sich is al een cadeau en afhankelijk van waar en hoe je het doet (ergens thuis, in een restaurant, laat je het cateren, maak je zelf hapjes etc) kan het best in de kosten oplopen.

3 likes

Hoe is het nu met je kindje, is het nog vaker voorgekomen?

Vat ik niet verkeerd op hoor! Ze hoeft ook e vht niet alleen in te slapen, blijf er met liefde naast zitten het gaat me puur om het wiegen wat ik niet meer trek :grimacing:

Lief dat je het vraagt. Alles gaat goed nu. Het is niet nog een keer voorgekomen.

Je gaat nu wel alleen op alles letten. Ze deed nog iets anders ‘geks’ van de week. Normaal had ik gedacht ooh normaal babygedrag. Nu is er zo’n stemmetje… Ik heb het dus maar gefilmd en heb deze week afspraak met CB dus dan laat ik het even zien.

3 likes

Haha oeps :see_no_evil:

Snap ik, dat je voorzichtig bent! En heel slim dat je het filmt. Hopelijk is het gewoon niks geweest.

Toen ik zwanger was en beviel was ik 26, verder een vergelijkbare situatie als die van jou. Lange relatie etc etc. We hebben geen seconde gedacht aan ‘zijn we te jong oid’. We zijn er voor gegaan omdat de wens groot was en de stap voor ons logisch en goed voelde. Moet ik wel zeggen dat grote reizen maken oid niets voor ons is haha

1 like

Helemaal niet gek hoor, ik was ook 25 en 7 jaar samen toen :slight_smile:

1 like

Ik ben zelf op mijn 29e moeder geworden, dit werd in mijn omgeving ook wel een beetje als jong gezien, maar gemiddelde leeftijd in Nederland is geloof ik 29,9. Dus ik gaf daar vrij weinig om.

Mijn vriend is echter 4 jaar jonger dan ik en werd dus vader op zijn 25e. Hij heeft er weinig commentaar over gehad, alleen een beetje van zijn oudere zussen die nog geen kinderen hebben. Hij heeft zelf ook wel even getwijfeld of hij dan niet te jong zou zijn, maar uiteindelijk zei hij ‘ik wist dat ik bepaalde wensen een beetje zou moeten aanpassen toen ik verliefd werd op een oudere vrouw’. Voor ons was de basis het belangrijkste: stabiele relatie waarin je elkaar door en door kent, stabiel inkomen, een huis waar ruimte is voor een kind.

Oordelen van je omgeving krijg je toch, dan ben je te jong, dan te oud, je kunt het eigenlijk nooit goed doen. Als jullie vinden dat datgene wat voor jullie belangrijk is aanwezig is, ga er dan gewoon voor!

Wel een kanttekening: ik dacht ook dat mooie reizen maken prima zou gaan met een kind, maar daar heb ik me wel op verkeken. Onze dochter is bijna 1,5 en het maakt alles een stuk lastiger en niet alles kan meer makkelijk en spontaan. Waarschijnlijk gaat het beter wanneer een kind weer wat ouder is, maar in het begin gaat het helaas niet meer zoals eerst. Als jullie nog echt een mooie reis willen maken en dat voor jullie belangrijk is, dan zou ik dat wel eerst doen. :blush:

1 like

Ik vind 26 niet jong hoor! Daarbij denk ik eerder aan onder de 21 ofzo? Ik was zwanger met 24 en bevallen met 25. Ben nu 28 en laatst bevallen van mijn tweede. Vind het juist wel rustgevend dat ik nog alle tijd heb om eventueel voor een derde te gaan of lekker op reis enzo te gaan als de kinderen ouder zijn. Als je rammelende eierstokken heel erg zijn zou ik er voor gaan. Heb zelf spijt dat ik mijn kinderwens heb uitgested want heb er toen ook nog 1,5 jaar over gedaan om zwanger te worden. Dus was er echt heeeel erg mee bezig ipv te genieten van de tijd. De enige reden waarom ik vond dat ik er niet klaar voor was op mijn 22ste was omdat andere mensen vonden dat “te jong” was en eerst moest genieten blablabla. Sommige hebben de wens gewoon eerder dan andere. Belangrijkste is dat jij en je vriend er klaar voor zijn!

1 like

Ik was 26 toen mn dochter werd geboren en had al dik 2,5 jaar een kinderwens.
Mvt je reizen: wij zijn zonder kind in januari dit jaar 5 dagen naar IJsland geweest voor het noorderlicht en gaan juni 2021 naar canada roadtrippen in een camper met kind! Als je een redelijk vangnet hebt qua oppas en je voelt je er zelf fijn bij kan dus heel veel!

2 likes

Roadtrippen met kind tot en met 3 jaar is echt top! (Over ouder kan ik niks zeggen want dat heb ik niet). Nu 2 roadtrips gemaakt, waarvan 1 met 2 kinderen (van 1 en 3 jaar) en wij hebben draagzakken mee en dan gaan we. Stukjes rijden en daar hiken enz, gaat allemaal prima! Heb afgelopen vakanties ook een stuk bij een waterval gedaan (met kind op me in de doek), maar het is ook wel hoe avontuurlijk je zelf bent ingesteld natuurlijk :sweat_smile: ik tel m dan elke keer maar als workout :grimacing:

Ik was 25 toen ik de eerste kreeg en wij waren helemaal nog “niet lang” samen, dus daar kregen wij dan weer commentaar over. Het is in de ogen van een ander toch ‘nooit’ goed. Om Acda en de Munnik te quoten “zelfs als men niets vindt, wordt dat nog als een mening je vertelt”.

4 likes

Ja en vergeet niet het zwanger worden en zwanger zijn :slight_smile: het kan natuurlijk altijd ineens gebeuren, maar dan nog duurt het 9 maanden voor het zover is en ben je zo een jaar verder. Daar groei je dan ook in als het eenmaal zover is!

3 likes

Wel interessant om te lezen dat jullie 25/26 niet jong vinden. Ik ben zelf zwanger geraakt op mijn 25e en veel mensen in mijn omgeving vonden dat toch wel erg jong. Ik kreeg constant de vraag of het wel gepland was :face_with_raised_eyebrow: Best vervelend, zeker omdat er een lang medisch traject aan vooraf ging en het juist een bewuste keuze was vanwege mijn vergevorderde endometriose. Ik vind dat leeftijd geen rol speelt, als je er zelf klaar voor bent. En heel erg N=1, maar ik heb een makkelijke zwangerschap en bevalling gehad en ik denk dat mijn leeftijd daar ook wel een rol in heeft gespeeld. Ik denk trouwens wel dat het wel makkelijker is als je vriendinnen hebt die in dezelfde levensfase zitten. Ik heb gelukkig wat vriendinnen die ook net een baby hebben, maar stel dat ik bijvoorbeeld alleen maar vriendinnen had die nog studeren of constant in de kroeg hangen, dan zou ik me wel eenzaam voelen.

1 like

Ik vind het eigenlijk best ironisch dat zij zo fel tegen de speen is, aangezien haar eigen peuter op bijna alle foto’s een speen in haar mond heeft :thinking: Ze zegt trouwens in haar gids dat de speen enkel troost geeft voor baby’s onder de 3 maand. Daarna zou het een gewoonte worden. En in de gids staat ook dat het maar 2 a 3 nachten duurt om het af te leren. Ergens wil ik dat wel proberen als mijn zoontje straks 3 maanden is, liever een paar nachten miserie dan maanden lang elke nacht meerdere keren opstaan om zijn speen terug in zijn mond te steken