Tips, ervaringen & aanraders #7

Ja, hebben we maar ook hoogzomer vermaakt hij zich prima binnen.

@iedereen die gereageerd heeft: bedankt voor jullie ervaringen. Ik wacht sowieso tot hij het zelf meer gaat aangeven!

2 likes

Ja ik heb het engel jasje echt veel gebruikt icm een warme voetenzak. Vond zo’n teddypakje voor mijn dochter vaak te warm

1 like

Ik word een beetje moedeloos van weinig etende kind. O. is net 2 geworden en tot hij ongeveer 14/15 maanden was, at hij best lekker. Hij proefde van alles een beetje en at bijv. ook nasi enzo. Maar een jaar geleden opeens werd hij heel specifiek. Wat hij nu eet is havermout in de ochtend, brood tussen de middag (alleen met pindakaas of appelstroop :roll_eyes:), fruit alleen banaan, appel en framboos en in de avond proberen we van alles, maar gaat er bijna niks in. Hij eet komkommer en soms een stukje tomaat of zoete aardappel of een stukje vleesvervanger (maar van die laatste dingen dat ook echt 2 happen ofzo). Yoghurt lust hij ook, dus dat geven we dan soms ook nog.

Ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken, want het probleem is dat hij niks wil proeven. Ook dingen wat hij voorheen heel lekker vond (bijv bananen pannenkoekjes) wil hij niet eens áánraken. We waren afgelopen week op vakantie en als we dan uit eten gaan eet hij ook gewoon niks, behalve een stukje droog brood. Hij is extreem dysmatuur geboren en zit met zijn twee jaar nog steeds op het alles onderste lijntje, is erg klein en dun. Wij maken nu dus ‘avonds vaak een bordje met wat verschillende dingen, maar als er komkommer bij ligt eet hij alleen dat, als ik er geen komkommer bij leg neemt ie bijv 1 hapje falafel en 1 hapje aardappel (dat was vanavond het geval, helemaal hysterisch toen ik de broccoli aan hem probeerde te ‘voeren’, tot tantrum aan toe).

Ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken, want aan de ene kant wil ik wel verschillende dingen blijven aanbieden, maar aan de andere kant word ik er gefrustreerd van als ik dan wéér alles voor niks maak. En ik wil hem ook niet altijd zijn ‘zin’ geven door hem alleen te geven wat hij kent, maar ik wil hem ook eigenlijk niet zonder eten naar bed sturen omdat hij wel echt moet eten en groeien. Nu laten we hem maar een beetje, maar ik wil hem toch eigenlijk meer structuur geven ofzo.

Iemand tips wat het beste te doen? Gewoon negeren en maar laten eten wat ie wel wil? Of juist minder verschillende keuzes aanbieden op 1 bordje? Of wordt het opeens op een dag vanzelf weer beter? :sob: Haha sorry heel verhaal, maar het zat me echt hoog vandaag.

Heel herkenbaar (helaas). J is net 2 en eet nu al een paar maanden slecht! Ze wil niets proeven, schuift meteen haar bord weg en wil van tafel. Op gegeven moment heb ik uit wanhoop wel eens een filmpje aan gezet en dan kon ik het eten zo naar binnen scheppen. Maar goed, hier snel weer mee gestopt want is natuurlijk ook niet de manier. Merk wel dat ik alsnog vaak druk ben met haar afleidingen (liedje zingen, boekje lezen enz), waardoor het makkelijker haar mond in gaat en ze iig iets binnen krijgt. Alleen nu wordt ze zelfs met ontbijt en lunch ook moeilijker , dus denk dat ik het zo alleen maar in de hand werk, zo lastig!

De tips die Ovenschaal schrijft gebruiken wij ook allemaal, op de hoop dat er uiteindelijk toch maar weer een betere fase komt? Sorry geen tips, maar wel herkenbaar dus!

3 likes

Dat toetje tijdens het avondeten was hier echt de truc. En geen druk vooral (bij ons is het altijd dat ze zelf mag bepalen, we geven geen hapjes etc). Laat je kindje ook vooral eten wanneer het behoefte heeft ipv de ‘normale’ tijden. Dus als mijn dochter om 17u honger had gaf ik wel iets, ookal is het net voor het avondeten.

1 like

Ik zou je echt aanraden om hiermee naar een kinderdiëtist te gaan. In Nederland vallen 3 behandeluren per jaar gewoon in het basis pakket.
Wij zijn toen ook met ons zoontje gegaan en we kwamen weer vol goede tips en frisse moed terug. Ook al veranderde er niet meteen iets, we hadden wel weer motivatie en met haar tips ging het steeds beter. Hadden wij echt eerder moeten doen ipv lang aanmodderen.

Ook zou ik je aanraden om volvette producten te geven. Bijvoorbeeld bij elke avondmaaltijd wat Griekse yoghurt. Als hij dat lekker vindt krijgt hij toch flink wat calorieën en vetten binnen.
En hapjes dwingen werkt echt heel averechts, ook al begrijp ik helemaal dat je dat probeert omdat je er moedeloos van wordt. Het belangrijkste is dat eten leuk blijft.

Wat bij ons ook soms werkt is om hem even alleen te laten zitten met zijn bord. Dan zit hij aan tafel en ga ik de vaatwasser inruimen bijv.
Eerst wil hij niks proeven en als ik dan ‘ niet kijk’ zie ik hem toch een mini hapje proberen.

2 likes

Ja de tips die ovenschaal beschrijft zijn top.
En hoewel je er niets aan hebt: dit hoort erbij en gaat over. In de voedingswetenschap is er zelfs een term voor: neophobia.
Ik kan er niet een heel goede Nederlandse bron voor vinden ze snel, maar dit artikel legt het wel goed uit.

Neophobia

5 likes

Mijn kind was rond die leeftijd opeens ook heel moeilijk met eten, dat begon eigenlijk al toen ze een maand of 13/14 was. Ze is nu 4,5 en het gaat eigenlijk best goed, gaandeweg ging ze steeds meer eten en haar repertoire is nu prima. Het is niet zo dat alles eet maar er komt steeds weer wat bij (onlangs bijv feta). Ze wil eigenlijk ook niks proeven, maar nu heeft ze een leeftijd waarop je dan kunt uitleggen dat je als je het niet probeert, je ook niet kunt weten of je het lust. Ik heb niet speciaal iets gedaan, behalve het blijven aanbieden. Ik leg het op haar bord en zeg erbij dat ze het niet hoeft te eten. Ze mag het ook laten liggen, er alleen aan voelen, ruiken of eraan likken.
En ik heb eerlijk gezegd juist wel eten gegeven dat ze kende en graag at, omdat ik het belangrijker vond dat ze iets at dan dat het per se heel gevarieerd moest zijn. Dus altijd wel iets van pasta of gebakken aardappelen bijvoorbeeld. Wat ik ook doe is groenten op een andere manier aanbieden (in ons geval zijn groenten het probleem). Ze is bijvoorbeeld dol op tomatensoep, nou dan pureer ik daar ook courgette doorheen. Aardappelpuree is ook een hit, en ze accepteert het prima als ik daar bijvoorbeeld broccoli of bloemkool in doe. Ze helpt vaak mee met koken en dan ziet ze dat ik het doe, ik doe het niet stiekem ofzo.

Ik snap overigens dat je je zorgen maakt! Mijn dochter zit ook op de onderste lijn, maar dat is conform verwachting als je naar haar familie kijkt (we zijn allemaal klein).

En soms heb je kinderen in je omgeving die alles eten zonder problemen, daar kun je je heel onzeker door voelen. Dat is fijn voor die ouders, maar betekent niet per definitie dat jij iets fout doet. Er zijn echt heel veel kleine kinderen die weinig lusten.

Ik haal ook vaak goede tips bij dit account Picky Eating Help (@kids.eat.in.color) • Instagram photos and videos
Zij heeft tips voor kinderen in verschillende leeftijden en wat ik heel fijn vind is dat ze heel erg anti-schuldgevoel is.

Edit: hierboven wordt het ook al gezegd maar ik zou ook de vaste eettijden een beetje laten gaan. Mijn dochter heeft rond 16:30/17:00 al enorme trek, dus dan geef ik alvast wat. Later is ze vaak te moe om goed te eten. Mijn vriend is dan vaak van ‘we gaan over een halfuur eten’ maar op die leeftijd kunnen ze zo lang helemaal niet wachten. Of ja, het kan wel, maar dan wordt ze poepchagrijnig en vervolgens eet ze niks omdat ze de energie niet meer heeft. En ik geef ook wel eens het toetje eerst. Ik wil sowieso niet dat het toetje als ‘beloning’ voor je bord leeg eten wordt gebruikt, dus waarom zou je het dan niet eerder geven? Als dat betekent dat er daarna beter gegeten wordt is het alleen maar winst.

Je zou ook kunnen proberen om de warme maaltijd 's middags te doen ipv 's avonds. Wij eten altijd twee keer warm per dag, en het valt mij op dat ze 's middags vaak veel beter eet dan 's avonds. Dat zou je ook nog kunnen testen.

3 likes

Er zijn al heel veel goede tips gegeven. Zelf volg ik op Instagram ‘solid starts’, ze hebben ook een website. Zij hebben heel veel tips over kinderen en eten in het algemeen en ook over picky eaters. Een heleboel van die tips zijn hier trouwens ook al gegeven. Wat ik daar ook wel eens voorbij zie komen: je kind een bepaalde mate van controle geven over het eten. Bijvoorbeeld dat ze zelf toppings over hun eten mogen doen (geraspte kaas, pitten/zaden, granola in de yoghurt doen etc…).
Solid starts is opgericht door een moeder met een kind dat echt een extreem picky eater is en hun benadering is ook heel veel los laten en allemaal tips om het op een ongedwongen manier aan te pakken.

2 likes

Mijne is bijna 10 maanden en ik heb nav dit topic ook de ielm pakjes gekocht wel maat 86 :crazy_face::crazy_face: terwijl hij nu net uit 74 is. Maar wij proberen sowieso wel iedere dag met hem naar buiten te gaan gewoon in de wandelwagen, alleen hij gaat nu bijvoorbeeld wel ook op de schommel of met begeleiding van de glijbaan af en die dingen zijn vaak ook nat straks.

Persoonlijk ben ik ook niet het type dat graag in de regen buiten is maar ik zou anders ook niet weten hoe hij zijn energie kwijt gaat raken als het de hele week gaat regenen en we binnen blijven. Hoe doen jullie dat dan?

Vrijdag wordt het bijvoorbeeld 16 graden, draagt jullie kindje naar buiten dan ook al een muts en een sjaal of….?

3 likes

Wow guys, thanks voor alle tips al! @Ovenschaal @Sproetjes @Tokio @appa Ik ga die accounts op IG eens bekijken.

@growcookeatrepeat Wat een goed artikel zeg, wow. Ik herken hem echt helemaal hierin. Ook fijn om te lezen dat het ‘normaal’ is. Staan ook erg goeie tips weer in trouwens.

@Bospaadje Goeie, daar ga ik eens naar kijken! Het was toen hij een jaar oud was en niet zo goed groeide al vrijblijvend aangeraden door de kinderarts, maar toen was ik heel even klaar met alle ziekenhuisbezoeken steeds en dacht ik, ik weet al die tips ook wel (avocado, volvette producten, roomboter op brood etc.). Dat deed ik ook al, en hij at lekker. En nu dacht ik; omdat hij sowieso niks wil proberen, heb ik misschien niet zoveel aan een dietist op het moment. Maar misschien toch eens proberen, wie weet hebben ze toch nog tips en vind het ook wel fijn als er iemand meekijkt.

@simsalabim Ook dank voor de tips en ‘fijn’ om te lezen dat je het herkent. En fijn dat het dus kan verbeteren op iets oudere leeftijd haha. Ik voel me er inderdaad een beetje onzeker over (dit heb ik verder eigenlijk nergens over betreft opvoeding), omdat ik alleen maar om me heen hoor van kinderen die wel goed eten. Al weet ik dat dat niet de standaard is. Maar toch voel ik me dan kut omdat ik het gevoel heb dat ik iets niet goed doe en dat we maar wat aanmodderen en niks echt werkt. En gisteren ging ik uit ellende dan dus maar boos worden en ‘dwingen’ maar dat was dus helemaal een fiasco en wij hebben zelf ook een kut-eet moment. Op de dagen dat ik vrij ben ga ik wel weer eens het warme eten tussen de middag proberen, wie weet!

1 like

Vind je edit nog een goeie toevoeging inderdaad! Vaak zijn ze zo moe van opvang/school whatever en dan proberen wij nog ‘de belangrijkste maaltijd van de dag’ naar binnen te proppen. Dat kan vaak natuurlijk niet anders, maar door dan inderdaad al eerder wat aan te bieden of op dagen dat het kan s middags al wat warms of groente of iets aan te bieden maakt het wellicht ook wel makkelijk.
Bij mijn schoonzusje krijgen de kinderen rond 5 uur een ‘knabbelbakje’. Bakje met wat groenten, fruit, soms wat noten of crackers of chippie, stukje kaas ect. Dan liggen zij languit een filmpje te kijken en stiekem het bakje leeg te eten en kan mijn schoonzusje even koken. De kinderen zijn ietsje ouder, maar wie weet ook een idee :slight_smile:

7 likes

Ja, zulke snack bakjes werken hier ook heel goed. Een mix uit knabbel groentes (met een beetje hummus ofzo om te dippen), nootjes, rozijntjes en soms een paar chipjes of koekjes erbij.

Dan wordt er bij het avondeten minder gegeten, maar dat is dan helemaal niet erg

3 likes

16 graden is toch helemaal niet koud? Muts en sjaal lijk me in elk geval heel warm als het 16 graden is. Ik hou eigenlijk een beetje aan wat ik zelf aan heb. En als we een stuk gaan wandelen dan doe ik hem soms wel een trui aan omdat hij stil zit en ik loop. Maar met spelen krijgen kinderen het ook snel warm natuurlijk.

11 likes

Nog algemeen over het (slecht) eten. Ik vind het echt een uitkomst als ze op het kinderdagverblijf 's middags een warme maaltijd serveren. Niet alleen zijn ze dan niet oververmoeid, maar blijkbaar eten de meeste kinderen daar ook veel beter dan thuis.

Moet zeggen dat wij 2 (nog) vrij probleemloze eters hebben, maar als ze eens een keer niet lekker willen eten dan weet ik dat ze 's middags in ieder geval een goede maaltijd hebben gehad.

6 likes

Dit leek mij ook zo handig en bij ons op het kdv bieden ze het wel aan, maar het is een (betaalde) optie. Als je dit niet doet krijgen ze gewoon brood. Maar er zijn maar een paar kindjes die er gebruik van maken op de groep en ze hebben gezegd dat het wel lastig is, want veel kinderen willen dan, omdat ze de rest brood zien eten, dat ook. Maar omdat ze dan dus warm eten krijgen ‘mogen ze geen brood meer geven’ (wat ik best gek vind). Dus toen had ik het toch maar niet gedaan, want vind het ook zielig als ie straks niks krijgt :face_with_diagonal_mouth:

Oh bij de 2 KDV’s waar wij ervaring mee hadden was het gewoon de standaard en geen optie (zullen er allicht wat meer voor betalen :slight_smile: ). Lijkt me ook gek en voor de kinderen verwarrend, dat de ene helft van de groep iets anders eet dan de rest.

1 like

Ja! Mijn baby eet haar avondeten op de opvang en ze eet daar veel beter dan thuis. Als ik haar thuis om half 6 nog eten moet gaan geven is ze veel te moe en gooit ze de helft op de grond

1 like

Tip: ik zag zojuist bij (mijn?) Kruidvat dat alle Bambino producten 50% korting hebben omdat Bambino Kruidvat eigen merk wordt. Ik weet niet of het overal is, maar ik neem aan van wel.

Ik heb meteen sokjes in een grotere maat ingeslagen :grin: Maar er is dus ook korting op de slaapzakken, pyjama’s etc :+1:t3:

5 likes

Wat voor pop hebben jullie kinderen? Ik twijfel tussen miniland en paola reina. Ik zag o.a. deze post van @anon50301661, wat heb jij uiteindelijk gedaan?