Ik heb gewoon die alles in 1 van Kruidvat gebruikt met extra visolie on the side
Thanks, ik heb ook huidige en komende maat gekocht voor beide.
Ken jij deze site? Is het betrouwbaar?
Ja het is een betrouwbaar merk. Heb daar al vaker besteld.
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag over het zwemmen. Ik denk dat we toch wat langer gaan wachten.
Wij zijn aan het kijken naar wasbare luiers. Iemand ervaring mee en heb je nog tips waar we op moeten letten?
Ja, best wel wat mensen hier volgens mij! @Feather en @Alocasia en @Kusjessoldaat ieder geval dacht ik (excuses als jullie het niet fijn vinden om getagd te worden). Ik ben echt groot fan: het bespaart zoveel afval, eigenlijk bijna nooit lekkage, lekker zacht voor de billetjes dus minder kans op luieruitslag en het staat ook schattig vind ik.
Ik vond het zelf heel lastig om door de bomen het bos te zien qua wat voor systemen er zijn, waar je allemaal aan moet denken enzovoort en kreeg van vrienden die ook wasbare luiers gebruiken de tip om bij de Billenboetiek te kijken waar je ook pakketten kunt kopen. Wij zijn daar heel blij mee. Het moet je ding zijn wellicht (en hun aanbod aan merken is beperkt) maar het kan je wel een goed idee geven van wat je allemaal nodig hebt.
In het begin was onze baby trouwens nog te klein voor het kleinste maatje en hebben we wel wegwerp gebruikt (en ik denk dat onze kraamhulp dat stiekem ook wel handig vond).
Ja! Heeeeel groot fan, gebruik inmiddels ook wasbare doekjes. Ik heb qua uitleg veel gehad aan een gratis consult van Nappy’s. Voorkeur hangt heel erg af van wat je zelf wilt en belangrijk vindt en het gewicht en plasgedrag van je kindje. Grootste tip vind ik om geen heel pakket tegelijk te kopen van 1 merk. Ik heb eerst 3 of 4 verschillende luiers gekocht voor 2 dagen per week uitproberen en toen dat beviel meer gekocht van de merken die ik het fijnst vond. Ik vind Hu-Da voorgevormde luiers met een overbroekje van Elskbar of Buttons een hele fijne combi maar heb nog veel meer favorieten. Wel een voorkeur voor zo slank mogelijk (kan m’n kindje gelukkig ook wel qua plassen) en ik wil enkel drukknoopjes dus geen klittenband omdat dat langer mooi zou blijven.
Wij zijn wel bij 8 weken oid begonnen. Bij een tweede zou ik gelijk beginnen maar leek ons nu toch te veel gedoe (denk ik achteraf anders over maar bij een eerste baby is het al zo nieuw allemaal)…
Heb je nog specifieke vragen/dingen die je wilt weten?
Yes wij hebben nu 3 stuks wasbare luiers om te proberen. Ik vond het in het begin ook lastig en het is best aan de prijs dus ik heb er gewoon eerst 3 besteld om te proberen. Ik heb zo’n keuzehulp gedaan via nappys.nl en aan de hand daarvan gekocht.
Ik heb nu 3 luiers van HUDA en dat is een tweedelig systeem, werkt top en nog geen lekkage gehad. Onze baby is nu 12 weken en het wel een gigantische unit aan zijn kont, dus we gebruiken ze nu vooral thuis of 's nachts. Ik wil binnenkort ook nog wat slankere luiers aan de collectie toevoegen.
Ze zijn trouwens ook in overvloed te vinden op Vinted dus daar kun je eventueel ook eerst wat kopen voordat je een fortuin aan nieuwe luiers uitgeeft.
Ik zou met Vinted overbroekjes wel oppassen. Bij verkeerd wassen/drogen kunnen deze lek zijn. Helaas nu al 2 keer gehad. De absorberende delen kan je wel heel goed tweedehands kopen.
Dat wel inderdaad maar naarmate je kindje groter wordt is het minder uit verhouding, en ik vind het dus ook wel lief staan.
Ik gebruik inmiddels inderdaad ook wasbare billendoekjes (met Weleda Liniment, nog dank voor de tip @Feather!)
Oh! Het account Luierhuis op instagram is ook een volgtip. Niet zozeer wat ze nu allemaal in stories plaatst maar wel de stories die ze onder hoogtepunten op heeft geslagen. Eigenlijk overal wel uitleg over.
En wolluiers sowieso tweedehands. Die zijn zelfs beter als ze al lekker vervilt zijn.
Ja, ik heb eerder dit jaar ook eea via Vinted gekocht maar ik ben achteraf matig enthousiast en had het geld dan misschien liever in een set nieuwe luiers gestoken. Toch best wat overbroekjes van de pocketluiers die gauw zijn gaan lekken en lubberend elastiek. Nu kan het ook niet nog een tweede ronde in dit huishouden mee. En bij een aantal binnenluiers van een tweedelig systeem vind ik dat ze heeeeeel snel naar ammoniak stinken. Heb ze al op allerlei manieren geweekt en gewassen en uitgekookt maar het staat me tegen om die uit de kast te pakken… mocht iemand nog een tip hebben, altijd welkom.
Enfin, les geleerd.
Bij onze tweede wil ik wel veel eerder (direct?) wasbare luiers gaan gebruiken. Wat een vermindering van afval! Maar dan wel met een setje newbornluiers erbij denk ik, ik vond in het begin die verstelbare luiers écht te groot voor onze ranke dochter. Ze leek dan net een schildpad die op de rug lag
Ik heb laatst voor t eerst elastieken vervangen van een preloved pocket, en dat viel me echt alles mee! Omdat het een pocket is kun je 'm binnenstebuiten vouwen en er dan makkelijk bij als het elastiek los in een gootje ligt. Lijkt me een stuk lastiger als het elastiek vastgenaaid is, maar ik geloof niet dat ik pockets heb waarbij dat is. Ik vond het best een leuk klusje want ik ben helemaal niet handig maar het gaf zo snel, zo veel resultaat en nu kunnen ze makkelijk weer een ronde mee (en had ze voor 3 euro gekocht ofzo dus durfde het er wel op te wagen)
Heb je ze al gestript? Ik heb dit met een totsbots luiertje gedaan en dat werkte Het belang van een goede wasroutine. Blog op Nappy's.nl - Blog over wasbare luiers: onze ervaringen & tips - Nappy's.nl
Ik heb trouwens via Vinted ook (zo goed als) nieuwe luiers. O.a. een nachtluier van Anavy voor de helft van het geld. Goed zoeken en nog steeds een gokje maar met deze ben ik wel heel blij.
Dank voor het meedenken, ook @Alocasia. Ik denk dat de overbroekjes ook gewoon aan hun eind zijn want ze lekken niet alleen bij de randjes. Helaas! Ik ga toch maar een aantal nieuwe luiers bestellen.
De nachtluiers heb ik al wel meermaals gestript. Maar nog niet met calgon. Dat kan ik nog wel eens proberen. En anders ligt het misschien ook wel aan m’n kind! Want de lucht zit volgens mij in meerdere soorten luiers van verschillende verkopers en ook wel in een luier die ik nieuw heb gekocht. Ik was ze wel echt volgens voorschrift…
Ja ik! Ik heb 70€ betaald voor 14 maat 1 luiers van totsbots, de rest kreeg ik van m’n zus en ook de overbroekjes. Na een half jaar overgegaan op maat 2 van totsbots.
Heb tussendoor nog een wasbare luiers op reis pakket geleend, dat kan ik echt enorm aanraden! Ze hebben newborn, maat 2 en ook nachtluiers. Dan kan je alle systemen testen. Is dat ik 'n Facebook groep en je betaalt enkel de verzendkosten.
Ik vond hudas het fijnste maar ik vind die echt te duur, ook tweedehands.
Daarom nu totsbots maat 2. Voor 80€ heb ik er 24 gekocht met ook nog 2 van die nachtboosters.
@Polly sinds ik over ben op clean cloth nappies heb ik geen stinkende luiers meer. Maar dat is wel meer waswerk, zij hebben ook schoonmaakprogrammas met bleek. Als je wil kan ik er wel meer over vertellen maar mss heb je er bewust voor gekozen niet op die manier te wassen.
Edit : dan is het handig dat je vertelt wat je wasroutine nu is.
Clean cloth nappies ken ik niet, ik ga de site eens lezen. Mijn huidige wasroutine: voorspoelen en centrifugeren met een schep wasmiddel, daarna op 40 graden intensief programma met een royale hoeveelheid ariel waspoeder (voor kleur). Altijd drogen aan het droogrek of de waslijn, en luiers liggen max drie dagen in de luieremmer. Maar met de set dagluiers gaat het prima en stinken ze niet, alleen de tweedehands nachtluiers krijg ik de lucht er niet uit, ik heb ze echt al ettelijke malen geweekt en gewassen op 60 en 95 en 95 en 60 en met verschillende schoonmaak-/wasmiddelen. Ik heb ze nu in een emmer met wasmiddel+soda+calgon, zoals op de site van nappy’s staat. Soort ultieme poging, haha.
Eventueel te veel wasmiddel? Zou iniedergeval het spoelen zonder wasmiddel doen.
En voor het echte wasprogramma een waspoeder met zuurstofbleekmiddel. (zou je ook extra kunnen toevoegen)