Vegetarisch eten

Zat ik ook al aan te denken ja! Ottolenghi heeft een vega bolognese saus die je op een bakplaat in de oven maakt, die kan ik sowieso wel in 5 porties oid in zakjes doen.

Thanks voor je ideeën! Vind vooral de shepherds pie wel een goeie, is ook weer anders van smaak dan de andere dingen.

2 likes

Die Ottolenghisaus is een goed idee ook, had het er toevallig daarnet tijdens het eten met m´n vriend over dat we nog eens vega bolognaise moesten maken.
Het klinkt alsof je iets heel lief gaat doen voor iemand :smiling_face_with_three_hearts:.

1 like

Nouja diegene is net bevallen dus het is een beetje logisch allemaal!

2 likes

Ik heb dit toevallig een paar maanden geleden gedaan voor mijn zus toen ze net was bevallen en had toen een paar van mijn favo pick up limes recepten gemaakt. Vries die zelf vaak ook in! Sommige ingrediëntenlijsten lijken lang, maar is vaak ook garnering die je kan weglaten en de recepten zelf zijn altijd mega easy.

7 likes

Echt lekker deze en super crunchy (uit de airfryer). Maar vind de normale crispy sticks wel lekkerder!

4 likes

Karin Luiten heeft vorig jaar een nieuw kookboek uitgebracht, vega zonder pakjes en zakjes. Het is een heel leuk kookboek met best simpele recepten. Handig instapboek voor mensen die meer vegetarisch willen koken maar niet goed weten hoe. Het begint trouwens met een overzicht van 30 smaakmakers, wat in bijna al haar boeken zo is. Haar boeken zijn makkelijke basiskookboeken voor als je matig houd van koken, maar wel beter wilt worden. En ook gewoon leuk als je al wel goed kan koken.

Nu wel in het goede topic.

8 likes

Oh goeie, ik wist niet dat deze bestond! Ik heb ook regelmatig uit haar originele kookboek gekookt (de niet vega variant), maar inmiddels eet ik liever vega dus ga deze aanschaffen!

1 like

Jaa deze heb ik vorig jaar voor m’n verjaardag gekregen en vond er wel leuke recepten instaan zonder dat het meteen al te heftig werd qua 109370164 ingrediënten die je voor 1 recept gebruikt en dan nooit meer. Maar in de praktijk heb ik er dus nog niks mee gedaan :sweat_smile:

Misschien moet ik mezelf iets van een uitdaging stellen, elke week/twee weken oid iets eruit maken, haha.

1 like

Wat leuk! Ik heb hem van de bieb geleend en er al twee dingen uitgemaakt. Die bietenwraps met doperwten (blz. 49) en de shakshuka met biet (blz.172). Beide vond ik wel geslaagd!

De venkelsoep (blz. 30) ga ik komende week maken en ik wil de wortelrisotto ook maken (blz.120) De tarte tatin van wortel en radijs (blz. 151) lijkt me erg lekker net als de rodekool rendang (blz. 185) en de rodelinzenbolognes (blz. 99). Even kijken of dat binnenkort lukt.

Het kliekjesrecept voor stamppot (blz. 87) is trouwens heel chill. Die heb ik al eens gemaakt want stond ooit in de krant en/of haar website.

@Stofdoek leuk ben benieuwd wat je er van vind en wat je als eerste gaat maken.

3 likes

Wie heeft deze zoektocht al achter de rug…? Ik zoek vleesvervangers met zo weinig mogelijk kunstmatige toevoegingen.

Heb nu 2 opties (stukjes van Quorn en rulstukjes van AH). Liefst zou ik er ook geen soja in willen.

Bonen etc natuurlijk, maar ik zoek in dit geval echt de vivera/quorn/dvs achtige producten. Heb al veel verpakkingen gecheckt, weinig succesvol.

1 like

Een paar zonder soja in ieder geval (ik weet niet of het voldoet aan je kunstmatige toevoegingen eis want er zit overal wel iets aan toegevoegd): smaakt seitan worstjes, boon falafel burger, beyond worstjes, iglo green cuisine vissticks

2 likes

Ik heb zaterdag met vriendinnen afgesproken en we gaan iemands teppanyaki plaat uittesten. Het is de bedoeling dat iedereen iets meeneemt.

Ik heb nog nooit geteppanyaki’t dus geen idee wat ik kan meenemen. Ik eet vegetarisch en heb eigenlijk niet echt tijd om veel voor te bereiden…

Iemand tips?

1 like

Dat is gewoon een gourmetplaat, toch? Misschien kun je plakjes aubergine, pompoen, courgette etc meenemen, champignons met kruidenboter of een lekkere salade maken. Of brood met verse kruidenboter ofzo.

3 likes

Iets met halloumi (en dan marineren in honing en chili vlokken :yum:) met plakjes courgette of aubergine?

2 likes

Vega shoarma mee en dan ook van die kleine maistortilla’s erop bakken. Evt iets van guacamole, zoetzure ui en creme fraiche mee als garnering.

1 like

In principe kan alles wel alleen vind ik dingen met een laagje paneermeel niet zo’n succes. Sodemietert er hier altijd voor de helft af. Dan liever kipspiesjes maken, balletjes op een prikker of burgers

4 likes

Ik zou zelf niet snel gaan voor de diepvriesnuggets, ik vind het lastig om het in de pan/bbq de nuggets wel goed warm te krijgen zonder dat de paneerlaag aanbrandt

1 like

Gepaneerd kan, maar is niet handig. Als je er toch voor gaat zijn die vega crisp dingen nog het beste.
De kipstukjes kun je op een stokje doen.

2 likes

Ik heb echt cravings naar een broodje knakworst, heb die van unox in blik weleens geprobeerd en die zijn wel oké, maar zijn er nog betere?

Ik heb een paar jaar geleden wel eens franse geprobeerd, weet de naam van het merk niet meer maar het was een doorzichtige verpakking. Die waren echt goor, raad aan die te vermijden.

Het geheim van een goed (vega) broodje knakworst vind ik echt mosterd trouwens!