Vegetarisch eten

In de rest van dit topic staan ook allemaal tips

Haha zeer accuraat

1 like

Jaaa knakworstjes waren echt mijn favo (naast frikandel, ik hield echt van bewerkte troepdingen), als iemand ooit een goede nepper proeft: deel het meteen.

1 like

Ik had vandaag een BBQ en ze hadden een vegetarische burger voor mij, maar als ik iets niet te eten vind zijn het vleesvervanger die mij doen denken aan de structuur van vlees. Nu ben ik al heel de avond misselijk.

Tofu heb ik ook nog nooit gegeten.

Ik vind zelf de groenteburgers van de Aldi erg lekker, en de champignon-paprikaburger van Vivera totaal niet. De meeste dingen van Vivera vind ik superlekker, maar die burger was niet te eten. Maar smaken verschillen natuurlijk, ik hoor ook mensen die hem juist wel erg lekker vinden.

Ik at laatst een heerlijke risotto met aubergine, geen recept want het was in een restaurant, maar zo lekker, niemand miste het vlees.

Niks tegen hem zeggen. Had ik laatst ook een keer gedaan en hoewel hij hardcore van vlees is, viel het hem nu niet op. Als er maar genoeg andere dingen in zitten zodat ie het overzicht kwijtraakt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Wij doen nu een maand zonder vlees en ik had afgelopen week deze gemaakt:

Echt een aanrader ook met die uitjes erbij!

4 likes

Ik vind eigenlijk alles wel lekker qua vleesvervanger, alleen de kaassticks van vivera lukken mij nooit. Misschien een pasta met spinazie a la creme, (zongedroogde) tomaatjes, pijnboompitjes en mozzarella?

1 like

Misschien kun je een lekkere curry maken? Of met dit warme weer chille boulgour of pastasalades maken? Mijn ervaring is dat je bij die hard vleeseters vlees juist beter niet kunt vervangen (anders gaan ze over die burger zeiken), maar beter voor gerechten kunt kiezen waar t gewoon niet inzit.

Verder hou ik me zeeeer aanbevolen voor tips over knakworstvervangers! En ik ben op zoek naar een goed recept voor een bonenburger. Heeft iemand dat?

1 like

Tofu eerst vocht eruit, dan in blokjes, heel lang laten marineren en dan in olie in een platte pan bakken, per kant tot alles knapperig is. Dan is het wel lekker.

1 like

Weet hier iemand misschien een vega alternatief voor ham? Zoals het broodbeleg bedoel ik. De vegetarische ham die ik ken doet me meer denken aan boterhamworst eigenlijk. Ook lekker, maar voor het hapje wat ik binnenkort wilde maken niet wat ik zoek.

Ik vind dit best wel op frikandel lijken, maar geen idee of ze dit ook in NL verkopen. Mocht je anders ooit een keer in ZA zijn weet je wat je moet proberen haha :rofl:

1 like

Mijn favo; https://minimalistbaker.com/easy-grillable-veggie-burgers/

Even weer mezelf quoten, haha.

1 like

Deze is echt f**#&$47ing goed: https://www.avantgardevegan.com/recipes/the-jerk-burger/

Grappig dat er rijst in zit! Nog nooit gezien.

Ik vind deze burgers echt heel erg op vlees lijken, maar ik weet niet of je juist iets niet-vlezigs wil maken?

Wat tofu betreft werkt dit bij mij altijd goed:

  • Zorg dat de tofu zo droog mogelijk is, dus echt goed uitlekken + pletten. Dan zuigt hij meer marinade op.
  • Hoe kleiner je de stukjes snijdt, des te meer smaak ze zullen hebben én des te meer oppervlakte dus ook ‘crunch’ na het bakken.
  • Marineer zonder olie. Olie schijnt de opname van de smaken af te remmen. Geen idee of het echt zo is, maar tot nu toe werkt zonder olie prima bij mij.
  • Doe een beetje suiker door je marinade, dat gaat dan carameliseren als je bakt en dan wordt de tofu knapperiger en bruiner.
8 likes

#spammodus uit

1 like

Dank @Briseis en @Cicero! Ik ga ze uitproberen!

Als ik kook voor niet-vegetarische vrienden maak ik meestal juist gerechten zonder vleesvervangers, maar waarbij het niet opvalt dat er geen vlees of vis inzit, bv. ovenschotels zoals lasagne, een paddestoelenrisotto, cannelloni, een goed vullende curry met bv kikkererwten. Meestal dus blijkbaar gerechten met veel kaas om het gebrek aan eiwitten wat te compenseren…

Zelf hou ik niet zo van vleesvervangers maar bijvoorbeeld quorn ‘gehakt’ kan wel heel lekker zijn en wat vulling geven in een ‘bolognese’ spaghettisaus. Qua burgers is het volgens mij heel persoonlijk, ik vind ze vaak wat droog waardoor je bij vleeseters (in mijn ervaring) meestal niet echt positieve reacties krijgt, omdat je op die manier blijft vergelijken met wat vervangen is.

2 likes