Vegetarisch eten


Deze burger van de appie is ook lekker!

2 likes

Van de week voor het eerst iets met jackfruit gemaakt en was ook erg lekker:

2 likes

Deze ziet er echt super lekker uit! Ga ik denk ik morgen maken :smile:

1 like

Ik vind het eigenlijk best stom dat er geen vega satekroket is. Van mij hoeft er geen nepvlees in, dan is ie eigenlijk al vega en dus super makkelijk te maken :sweat_smile:

Zou zoiets makkelijk zijn om zelf te maken denken jullie?

5 likes

Geen ideeā€¦ kroketten maken schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar ik heb het nooit gedaan.

Ja is makkelijk :slight_smile: vulling (sate dus) op een plaat in de vriezer, niet laten bevriezen maar wel heeeeel koud zodat het stevig isā€¦ Dan kneden tot de vorm van een kroketje en die door de paneer heen halen! Doe ik vaak met ragout

1 like

De mora vega oven kroketten zijn echt zooooo lekker, voor mij geen verschil met een vleeskroket (ik eet nog vlees)

4 likes

Vandaag, na lange tijd er over nagedacht te hebben, toch eindelijk besloten dat ik minder vlees ga eten. Eigenlijk wil ik gewoon helemaal stoppen zelfs, dus geen vlees meer op brood, geen vlees meer bij de warme maaltijd, geen vleessnacks tussendoor of bij verjaardagen ofzo. Ik hoop mn vriend ook over te halen, hij staat in ieder geval wel open voor af en toe vegetarisch vlees.

Nou heb ik dit topic een beetje door zitten bladeren, en al een heleboel tips gevonden, waarvoor bedankt, zaterdag maar even een secuur rondje supermarkt.

Ik vraag mij alleen 1 ding nog af, waar moet ik, qua voeding, goed op letten als ik geen vlees meer eet? Dat kan ik nog niet echt terug vinden. Op internet lees ik wel over vitaminetekorten die je aan zou moeten vullen, maar is dat echt nodig?

Op een normale (werk)dag zou ik eten:

  • zoā€™n 200 gram griekse yoghurt met 3 eetlepels zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten en een beetje chiazaad)
  • 2 stuks fruit + een portie snoeptomaatjes
  • 2 volkoren boterhammen met straks vegetarisch beleg of kaas
  • warm eten, meestal pasta (volkoren) of rijst (nasi), en lang niet altijd met groenten
  • koffie en thee, koffie met ruime portie gewone melk
    (ik heb zittend werk dus veel meer moet ik echt niet eten, al zal geen vlees wel schelen in de calorieƫn)

Hebben jullie tips? Moet ik hierbij extra vitamines gaan slikken, of is dat niet nodig? Ik ben niet zoā€™n groente-eter :pensive:

2 likes

Lekker bezig! Het is voor zover ik weet belangrijk om B12 bij te slikken, en ik denk dat je naar je eiwitten moet kijken als je geen vleesvervangers eet. Dat vind ik zelf ook nog lastig dus als iemand daar tips voor heeft lees ik graag mee!

1 like

Geen vitamine ding maar kaas is meestal niet vegetarisch ivm stremsel! Weet niet of het je alleen om vlees gaat of ook gelatine en stremsel enzo. Wel goed van je dat je wil stoppen met vlees eten!

1 like

Als je geen vegan bent en gevarieerd eet haal je je eiwitten wel hoor. Zit vooral ook in peulvruchten en zuivel, en in bijv. noten en pindakaas. En eieren natuurlijk. Champignons zijn ook eiwitrijk.
B12 zit ook in zuivel en kaas. Ik slik zelf (nog) niks bij, maar ik wil binnenkort wel een keer mijn bloed laten testen hierop. Je lichaam bouwt een reserve op, dus een tekort wordt pas later merkbaar.

1 like

Oh enne, super, mooie stap :heart: Om zeker te zijn is het misschien een idee om eens langs een diƫtist te gaan die verstand heeft van vega eten, zeker als je niet zo veel groente eet, dan moet je toch echt ergens je vitamines vandaan halen denk ik.

1 like

Dat champignons eiwit rijk zijn klopt niet! Wel vergeleken met andere groenten maar niet te vergelijken met een vleesvervanger

Bedankt voor jullie reacties! Ik wil niet gelijk helemaal vegan inderdaad, eerst dit maar eens, en dan kijken we verder. Ik eet sowieso 2 keer daags yoghurt, 's avonds ook nog, met nog eens fruit of nog eens zaden, en meermalen per week een eitje, dus als ik het zo.lees zal het qua eiwitten wel goed zitten. Vitamine B12 is wel een goede denk ik, hoewel ik ook zeker naar vleesvervangers wil kijken. Ik wil namelijk niet apart koken, zeker eenspansgerechten niet. Dan eet mn vriend ook maar vega mee :grin: Ik ga me er nog eens verder in verdiepen!

1 like

Zelfs in noten en kwark zit niet zoveel eiwit als in vlees. Daarom gevarieerd eten, niet alleen maar champignons of alleen je vlees Ć©Ć©n op Ć©Ć©n door zuivel vervangen :wink: Met gevarieerd eten kom je een heel eind, de meeste mensen eten eerder meer eiwit dan nodig is ipv te weinig.

1 like

Het klonk alsof je zei dat champignons genoeg eiwit bevat om vlees te vervangen, wat niet zo is. Maar ik snap je punt nu, misschien begreep ik het fout

Dan was het van mij misschien ook niet helemaal duidelijk uitgedrukt :slight_smile:

1 like

Ik denk dat je qua eiwitten prima gedekt zit met je eetpatroon. Vleesvervangers is ook niet wat je nodig hebt om aan vitaminen te komen met hoe je nu eet.
Als je je zorgen maakt qua tekorten raad ik je wel aan meer groenten te eten en eventueel ook een stuk fruit erbij (al is fruit minder noodzakelijk).
Misschien een smoothie of blaadjes witlof op je brood?
Supergoed trouwens dat je die zadenmix iedere ochtend neemt. Ik vind dat nog 1 van de moeilijkere dingen om aan te komen.
Je hebt trouwens de app daily dozen en daarin kan je overzichtelijk zien wat ze je aanraden per dag te eten om gezond te leven. Voor mij lukt het nog niet om zo te leven maar het geeft me wel een beeld wat ik nog mis.

1 like

Dank je voor je reactie! Ik heb al bedacht dat ik natuurlijk vrij simpel extra groenten kan eten dmv rauwe wortels, sla, komkommer, en er zijn vast nog wel meer groenten die rauw lekker zijn. Zuurkool en spinazie vind ik heerlijk, ik moet gewoon wat vaker echt koken!

Ik ben een jaar geleden begonnen met zaden door mn yoghurt ipv muesli, omdat ik het gevoel had dat ik van muesli heel moe werd. Net of mn lichaam moeite had het te verwerken. Ik voelde me na een week echt al zo veel fitter! Op een bepaald moment heb ik toch weer een tijdje granola (wel zelfgemaakt) gegeten, en ik werd weer zo moe! Ik doe dus niet anders meer, en het is nog superlekker ook! Ik haal het trouwens gewoon bij de Jumbo, uit het vak waar ook zonnatura enzo ligt. Ze zijn allemaal apart verpakt, ik doe ze in een mooi glazen potje, staat nog leuk ook!

2 likes

Tip, eet altijd een handvol verse spinazie bij je pasta. Ik doe meestal eerst een handvol spinazie op mijn bord en dan de pasta er boven op. (als je Rucola of andere groene bladgroenten ook lekker vind kun je het daarmee ook afwisselen.

En ik zag hier laatst graan vrije granola, misschien een idee om zelf te maken? Waren vooral zaden, noten en gedroogd fruit, maar wel getoast en daardoor nog smaakvoller.

1 like