Wandelen/hiken en trekking

Zijn er hier forummers die regelmatig wandelen? Een wandeltopic leek me leuk en handig.

Zijn er hier mensen die echt op wandelvakantie gaan? Ik zelf wandel eigenlijk niet, maar ik heb het (voor mij wilde) plan opgevat om binnenkort in zes dagen 150 km te wandelen. Vrij random beslissing maar ik heb tijd en zin en waarom niet. Nu ben ik wel benieuwd of ik dit kan als “beginner”. Ben op zich wel sportief maar dit is natuurlijk wel weer een ander soort uithoudingsvermogen.

Ben benieuwd of er mensen zijn die wel eens zoiets hebben gedaan en hoe dit is bevallen!

3 likes

Ik vind wandelen heerlijk, maar wandel momenteel vooral met de kinderwagen :sweat_smile:
Ben wel twee keer op wandelvakantie geweest, maar was beide keren een huttentocht in de bergen, dus niet vergelijkbaar met wat jij gaat doen. Superleuk plan!
Heb wel ook twee keer de Vierdaagse gelopen, 40km, dus 160 km in vier dagen.
Heb je al vaker meerdere dagen achter elkaar gelopen? Dat is best een belasting voor je knieën / heupen. Dat zou ik wel een keer vooraf proberen.
En anders gewoon lekker gaan en zien of het lukt. Misschien kijken of je de route evt. in kan korten als je een dag wat minder wil lopen, of een rustdag inplannen.
Weet je al waar je wil gaan lopen?

Edit: oh, had er overheen gelezen dat je eigenlijk helemaal niet wandelt. Dan zou ik wel echt vooraf een paar keer 20-25 km lopen. Of je plan iets aanpassen, zodat je 15-20 km op een dag loopt.
Alles kan natuurlijk, maar ik denk dat ongetraind 150 km in 6 dagen niet heel leuk voor jezelf is…

1 like

Ik ben wel een fanatieke denk ik, sws nu in coronatijden meerdere keren per week meer 10-15 km en af en toe een wandeltocht van langer. Heb afgelopen zomer een wandelvakantie gedaan (in die gruwelijke warme week). Maar in 6 dagen 150 km lijkt me bij geen ervaring hierin best wel pittig. Onderschat dingen als zere voeten en vroeg opstaan ivm de warmte en de warmte zelf niet. En meerdere dagen verre afstanden (die je nog niet eerder hebt gelopen) is echt wel iets anders dan eenmalig even doorbijten

Ik vind het zo jammer dat het zoveel tijd kost om te trainen, anders zou ik elk jaar gaan. Heb de eerste keer redelijk ongetraind gelopen, maar de tweede keer met goede voorbereiding was zoveel leuker. Had ik ten minste genoeg energie om erna nog bier te drinken. Heb in Nijmegen gestudeerd en er zes jaar gewoond, dus voelt ook een beetje nostalgisch voor me, haha.
Vriendin van me is team 50km, dus wie weet ga ik dat ook nog eens doen.

1 like

Ja leuk topic! Ik wandel ook graag! Heb ook de vierdaagse gelopen (40, maar wil nog een keer 50) en wandel nu 1 keer per week ongeveer 12 km. Zoek vaak een leuke route uit en ga dan daarheen :slight_smile:

Ja, dat zegt mijn vriendin idd ook! Ze schaamde zich de vorige keer een beetje voor haar gele bandje en zat bij anderen steeds: oh, mooi bandje heb jij, mooie kleur dat rood :sweat_smile:
En chill om vier keer vroeg te starten.
Bij de 40 lopen zoveel idioten mee. Word redelijk agressief van al die hippies en jolige huismoekes.
Heb er helemaal zin in, ik ga haar nú appen, volgend jaar 50!

1 like

Wat leuk! Ik wandel sinds de sportscholen dicht zijn heel veel in Nederland. Ben mn omgeving wel een beetje zat dus gaaf idee van je wandelvakantie! Ik wil het liefst gaan wandelen in Oostenrijk deze zomer… (doe ik al mn hele leven dus geen rigoureuze beslissing) maar durf niet zo goed alleen en moet even nog een slachtoffer vinden om mee te nemen haha

Ik vind wandelen super fijn maar doe het echt te weinig. Tijd om verandering in te brengen :muscle:t2:

Ik wandel altijd wel veel. Zou dit jaar de dam tot damloop weer wandelen, maar die gaat nu niet meer door. Afgelopen januari wel de egmond wandelloop gedaan. Beide dagen wel maar 10.5 km omdat de eerste dag vriend en schoonzus meeliepen die niet gewend zijn meer dan 6km te wandelen.
Heb verder een duinkaart en ga ook geregeld even wandelen daar. Liefste minimaal een km of 10.

2 likes

Ik van 2004-2010!

1 like

Was dit jaar volop aan het trainen voor de Vierdaagse, helaas gooide Corona roet in het eten. Volgend jaar al wel startbewijs gekregen :muscle:

Ik wandel nog wel maar momenteel tot 10 km

Ik wandel zelf niet maar ik ben actief binnen Nivon en daar onderhouden ze diverse wandelpaden zoals het Pieterpad!
(ik ga zelf op fietsvakantie met Nivon routes)

Als het niet heel veeleisend is van ondergrond (of veel bergop/bergaf), zijn echte wandelschoenen niet nodig als je wel gewoon heel goed ingelopen loopschoenen hebt. Wat ga je doen qua bagage?

Ik heb een haat-liefdeverhouding met wandelen, haha. Sommige van mijn beste herinneringen zijn van tijdens wandelvakanties en lange hikes, maar ik heb ook heel vaak momenten waarop ik mezelf vervloek :joy:.

Zelf heb ik de Dodentocht gedaan (100km in 24u), de Camino Frances (tot Finisterre, 900km), een deel van de Camino del Norte (van Hendaye tot Santander) en heel veel 1- of meerdaagse hikes (vooral in het buitenland). En de Kilimanjaro.

Thuis wandel ik amper en ik wil deze zomer eigenlijk wat hikes en wandelpaden ontdekken in de (weide) regio.

4 likes

Oh ik wou dat ik kon genieten van lange wandelingen! Maar na 5 km verveel ik mij eigenlijk gewoon, zelfs met leuk gezelschap of muziek op. Ben ook totaal geen persoon die naar luisterboeken of postcasts luistert. Hebben jullie dat niet, dat je je gaat vervelen?

1 like

Ja, ik heb ook vaak momenten dat ik me verveel. Of me afvraag wat het nut is. Maar als ik daar doorheen ga, kom ik vaak zodanig in “the zone” dat ik me intens en oprecht gelukkig voel. Soms is het lastig, regent het, doet alles pijn, gaat de tijd veel te langzaam, vervloek ik mezelf, … en soms is het het beste gevoel ooit, voel ik me “on top of the world” en ervaar ik een diepe, eenvoudige tevredenheid.

@death_by_sexy Klinkt goed! Minimale bagage is inderdaad wel cruciaal. Elke kilogram gaat zwaarder doorwegen na meer kilometers.

4 likes

Als je 20 km gewend bent, lijkt 25 per dag me best haalbaar hoor. Zeker als je een dag in kan korten. Het zal heus niet altijd leuk zijn en ook wel pijn doen, maar als je je grenzen juist wil verleggen, vind ik het een mooie afstand. Pas wel op voor je gewrichten, bij echte pijn aan je knieën bijvoorbeeld moet je echt niet te lang doorlopen. Leuk om jezelf uit te dagen, maar je moet er geen blessure aan over houden…
En idd zo min mogelijk meenemen, lichtgewicht en tussendoor even uitspoelen, wat je al zegt.
Nog een tip: een camelback voor water. Die gebruikte ik op mijn laatste huttentocht voor het eerst en was echt chill om steeds tussendoor te kunnen drinken, ipv steeds je tas af te moeten en je flesje te pakken. Bij de Decathlon heb je die voor een prima prijs.

2 likes

Vorig jaar had ik mijn eerste wandelvakantie, dit jaar ging niet door vanwege corona. Ben met mijn moeder (naast mijn normale wandelen) het Pieterpad in etappes aan het lopen.

Denk dat 25 km per dag goed te doen moet zijn, maar wel zou ik je aanraden een paar dagen achter elkaar ‘proef’ te lopen met zo’n afstand. Eenmalig 25 km is heel wat anders dan meerdere dagen achter elkaar.
Vooral het effect op je lichaam dus, versterkt door o.a. in minder comfortabele bedden slapen.

Merino wollen kleding is ook in de zomer heel fijn, gaat minder snel stinken (vind ik wel fijn als ik langer hetzelfde shirt aan heb!).

Verder ben ik ook nog echt wel een beginner als ik andere mensen zie lopen hoor, of misschien laat ik me wel gewoon te snel intimideren haha

2 likes

Ik hou ook van wandelen, heb ook 2 keer de Vierdaagse gelopen.
Nu ik moeder ben loop ik wel een stuk minder lange stukken helaas, maar het Pieterpad staat zeker nog op mijn lijstje.
Mijn ervaring is dat 1 dag 25 km wel prima te doen is, maar het feit dat je dit meerdere dagen achter elkaar gaat lopen, inderdaad wel een aanslag is op je lichaam.
Ik vind de klompenpaden trouwens ook vaak leuk om te lopen, omdat je dan soms ergens anders loopt dan op de gebaande paden.

Is er iemand die mee gaat doen aan de alternatieve vierdaagse?
https://www.wandel.nl/alternatieve-vierdaagse.htm

Jaaa!
Heb er zin in :slight_smile:

1 like