Wat eet je vanavond #3

Broccoli uit de oven, rosti en een Toscaanse carrĂ© - lekker agv’tje.

Pannenkoeken

1 like

Heb het even voor je uitgetypt! :relaxed:

druivenbladeren

(dit is voor een flinke pan, denk dat je er met zo’n 6 personen van kan eten als bijgerecht/onderdeel van je maaltijd, maar ze zijn de dagen erna imo nog lekkerder dus maak er altijd veel!)

nodig:

• anderhalve pot druivenbladeren (ongeveer 500 gr)
  • 700 gr rijst
  • 350 gr rundergehakt (je zou het ook met vegagehakt kunnen doen, denk ik, en vegetarische versies gebruiken soms ook linzen of tomaat)
  • 3 citroenen
  • scheut neutrale olie (50 ml)
  • scheut water (ook 50 ml)
  • goede snuf zout
  • eetlepel piment of zwarte peper
  • naar smaak wat chilivlokken
  • (sommige mensen voegen nog fijngehakte munt of koriander toe, ik doe het niet omdat ik er nog een kruidensalade bij had)
  1. Druivenbladeren laten uitlekken, goed afspoelen en uit laten lekken
  2. Rijst wassen tot het water helder is
  3. Rijst mengen met gehakt, zout, piment, olie en water, kneden tot het een massa is waar je makkelijk hoopjes van kan maken
  4. Druivenblad met de nerven naar boven (dat is de mattere kant), uitstekende steeltje afknippen, hoopje rijst in het midden leggen en oprollen (eerst de onderkant naar boven vouwen zodat de rijst is bedekt, dan de zijkanten invouwen en het rolletje afrollen, op youtube is vast wel filmpje te vinden!)
  5. Rolletjes in een grote pan leggen, doorgaan tot alle bladeren/de vulling op is
  6. Hittebestendig zwaar bord bovenop de rolletjes leggen, pan vullen met water tot alles onder staat, sap van de citroenen toevoegen (en de uitgeperste citroen kan je ook in schijfjes in het water laten liggen)
  7. Aan de kook brengen, eerst zorgen dat het water goed kookt, dan vuur laag zetten en laten staan met de deksel op de pan. Lang laten staan, ik doe het meestal zo’n 3 tot 3.5 uur
  8. Zo nu en dan controleren of er nog genoeg water in de pan zit (alles moet onder staan)
  9. Het is klaar als de bladeren zacht genoeg zijn om makkelijk door te bijten en de vulling goed gaar is, maar niet papperig
  10. Eventueel serveren met partjes citroen zodat je er nog wat sap overheen kan doen, en vind het zelf nog lekkerder een dag of twee later!
9 likes

Wauw, dankjewel! Als ik binnenkort een keer een vrije dag heb ga ik me er aan wagen! :blush:

1 like

Hartige taart gevuld met tomatensaus met beetje room, courgette, aubergine, paprika, tomaat en haloumi

1 like

Vanavond uffenpasta :joy: (sorry)

Dus penne, spinazie a la creme, tomaten, bio spekblokjes, ui, kaas en pijnboompitten

2 likes

Diepvriespizza want wachten op corona uitslag en nu hoefde m’n vriend ook geen boodschappen te doen, vond ie niet erg

2 likes

Ik ga ultraculinair doen met fire noodles, een restje zalm, paksoi en een eitje

3 likes

We knallen der ff een pizza in vandaag.

2 likes

Hahaha herkenbaar, al deed ik altijd champignons ipv tomaten erin haha. Lekker cheap ook (behalve de pijnboompitjes)

1 like

Vriend is enchiladas aan het maken!

1 like

Lasagne! Met o.a. vega gehakt, volkoren bladen en een bovenlaag van cottage cheese en mozzarella. Het is een probeersel dus ben benieuwd.

Oeh dat klinkt lekker! Heb je hier een recept van?

Ik heb niet een officieel recept, ik heb wat uit de losse pols gedaan:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Om te zorgen dat je hartige taart een knapperige bodem krijgt, moet je het hartige taartdeeg eerst blind bakken: bekleed een ingevette springvorm met hartige taartdeeg (ik gebruikte gewoon die van Koopmans) en leg er bakpapier in en strooi een laag droge bonen of rijst op de bodem. Zet dit 20 min in de oven op 180 graden. Snijd ondertussen stuk aubergine, courgette, paprika en wat tomaatjes klein en bak dit met knoflook en ui. Doe er tomatenpuree en room bij (ik gebruikte zelf Oatly haverroom). Gooi er lekker veel Italiaanse kruiden bij en een beetje peper en zout. Rasp als laatste parmezaanse kaas door de saus. Haal de springvorm uit de oven en verwijder het bakpapier en de bonen/rijst. Schep de saus in de springvorm. Verdeel er reepjes of blokjes haloumi over en ik heb het verder 35 min afgebakken op 180 graden (maar iedere oven is anders dus ik zou dit goed in de gaten houden)

Was heel lekker!

1 like

Ah bedankt dat je het helemaal uit geschreven hebt! Ik ga het een keer proberen!

Rijstnoedels met een ingekookte varkensbouillon (eigenlijk bijna een saus), varkensvlees, reepjes komkommer/wortel en een spiegelei

2 likes

Dit ziet er superlekker uit! Kun je een beetje beschrijven hoe je het gemaakt hebt?

Klinkt heel goed, dankjewel!

1 like

Chinees besteld; vooraf kippensoep & gebakken rund dim sum en met iedereen delen tjap tjoy, babi pangang, koe lo kai en ossenhaas in zwarte bonensaus met bami :drooling_face: :dumpling:

3 likes

Groentesoep met stokbrood en aioli en erbij vega balletjes (waren veel te groot om in de soep te doen, haha)

@Crystalfire Op zn tijd zo lekker, wij hebben het donderdag ook weer eens gegeten!

2 likes